Co myślę o poezji?
CO MYŚLĘ O POEZJI?
1. W ciągu 5 minut uczniowie wypisują na kartce słowa, które kojarzą się im ze słowem „poezja”. Proponowane przez uczniów słowa zapisujemy na tablicy, by były widoczne dla wszystkich.
Np. [artystyczny, czar, geniusz, kobiecość, fantastyka, nastrojowy, piękno, urok, idylla, gatunki, romantyczny, liryka, mowa wiązana, twórczość poetyka, wiersze, radość, klimat, wdzięk, dzieło literackie, tekst pisany wierszem, literatura, twórczość Mickiewicza, Słowackiego, Herbarta, Szymborskiej, utwór rymowany, nudna, ciekawa, trudna, wspaniała]
2.Uczniowie, pracując w parach, przyporządkowują słowa wypisane na tablicy do kategorii znaczeniowych podanych przez nauczyciela. W ten sposób uczą się określać i nazywać właściwości wypowiedzi poetyckiej oraz budować nadrzędne kategorie, np.
Lp. | KATEGORIE ZNACZENIOWE | SŁOWA |
1. | Cechy | Kobiecość, nastrojowość, piękno, wdzięk, nudna, ciekawa, trudna, wspaniała |
2. | Nastrój | Nastrojowość, romantyczny, urok, klimat, piękno, idylla |
3. | Twórczość | Liryka, mowa wiązana, dzieło literackie, tekst pisany wierszem, twórczość poetycka, wiersze, literatura, twórczość Mickiewicza, Słowackiego, Herbarta, Szymborskiej, utwór rymowany |
4. | Wartości pozytywne | Geniusz, piękno, urok, radość, wdzięk, |
5. | Opinie | Nudna, ciekawa, trudna, wspaniała |
3.Przypominamy deklinację słowa poezja, by utrwalać poprawne wzorce odmiany.
Przypadek | Liczba | Liczba |
Mianownik (kto? co?): | poezja | poezje |
Dopełniacz (kogo? czego?): | poezji | poezji |
Celownik (komu? czemu?): | poezji | poezjom |
Biernik (kogo? co?): | poezję | poezje |
Narzędnik (z kim? z czym?): | poezją | poezjami |
Miejscownik (o kim? o czym?): | poezji | poezjach |
Wołacz (hej!): | poezjo | poezje |
4.Uczniowie, przydzieleni losowo przez nauczyciela do dwóch grup (DOCENIAM – NIE DOCENIAM WARTOŚCI POEZJI), uzasadniają swoje opinie, zapisując przemyślenia w tabeli. Ćwiczą w ten sposób kulturę wypowiedzi oraz budowę wypowiedzi argumentacyjnej. Mogą korzystać przy tym ze słownictwa zebranego wcześniej na lekcji.
ZADANIE | OPINIE |
I grupa zdecydowanie docenia poezję, wskazuje na jej wartości w życiu człowieka | |
II grupa zdecydowanie negatywnie ocenia poezję i nie widzi wartości poezji w życiu człowieka |
Przedstawiciele grup przedstawiają wartość poezji, uzasadniając swoje stanowisko.
5.Praca w domu lub na lekcji: Uczniowie odpowiadają na pytanie:
Czy wśród utworów poetyckich z literatury polskiej lub światowej jest taki tekst, do którego wracasz, masz go/ chciałbyś/chciałabyś mieć przy sobie, np. w swoim pamiętniku, telefonie komórkowym, na tablecie, komputerze? Jaki to utwór? Podaj autora, tytuł. Jeśli chcesz, możesz uzasadnić wybór tego właśnie utworu.