Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

CO MYŚLĘ O POEZJI?

1. W ciągu 5 minut uczniowie wypisują na kartce słowa, które kojarzą się im ze słowem „poezja”. Proponowane przez uczniów słowa zapisujemy na tablicy, by były widoczne dla wszystkich.

Np. [artystyczny, czar, geniusz, kobiecość, fantastyka, nastrojowy, piękno, urok, idylla, gatunki, romantyczny, liryka, mowa wiązana, twórczość poetyka, wiersze, radość, klimat, wdzięk, dzieło literackie, tekst pisany wierszem, literatura, twórczość Mickiewicza, Słowackiego, Herbarta, Szymborskiej, utwór rymowany, nudna, ciekawa, trudna, wspaniała]

2.Uczniowie, pracując w parach, przyporządkowują słowa wypisane na tablicy do kategorii znaczeniowych podanych przez nauczyciela. W ten sposób uczą się określać i nazywać właściwości wypowiedzi poetyckiej oraz budować nadrzędne kategorie, np.

Lp.

KATEGORIE ZNACZENIOWE

SŁOWA

1.

Cechy

Kobiecość, nastrojowość, piękno, wdzięk, nudna, ciekawa, trudna, wspaniała

2.

Nastrój

Nastrojowość, romantyczny, urok, klimat, piękno, idylla

3.

Twórczość

Liryka, mowa wiązana, dzieło literackie, tekst pisany wierszem, twórczość poetycka, wiersze, literatura, twórczość Mickiewicza, Słowackiego, Herbarta, Szymborskiej, utwór rymowany

4.

Wartości pozytywne

Geniusz, piękno, urok, radość, wdzięk,

5.

Opinie

Nudna, ciekawa, trudna, wspaniała

3.Przypominamy deklinację słowa poezja, by utrwalać poprawne wzorce odmiany.

Przypadek

Liczba
pojedyncza

Liczba
mnoga

Mianownik (kto? co?):

poezja

poezje

Dopełniacz (kogo? czego?):

poezji

poezji

Celownik (komu? czemu?):

poezji

poezjom

Biernik (kogo? co?):

poezję

poezje

Narzędnik (z kim? z czym?):

poezją

poezjami

Miejscownik (o kim? o czym?):

poezji

poezjach

Wołacz (hej!):

poezjo

poezje

4.Uczniowie, przydzieleni losowo przez nauczyciela do dwóch grup (DOCENIAM – NIE DOCENIAM WARTOŚCI POEZJI), uzasadniają swoje opinie, zapisując przemyślenia w tabeli. Ćwiczą w ten sposób kulturę wypowiedzi oraz budowę wypowiedzi argumentacyjnej. Mogą korzystać przy tym ze słownictwa zebranego wcześniej na lekcji.

ZADANIE

OPINIE

R92Bw7pOpR1OZ

I grupa zdecydowanie docenia poezję, wskazuje na jej wartości w życiu człowieka

R1NqDDUaIyjU3

II grupa zdecydowanie negatywnie ocenia poezję i nie widzi wartości poezji w życiu człowieka

Przedstawiciele grup przedstawiają wartość poezji, uzasadniając swoje stanowisko.

5.Praca w domu lub na lekcji: Uczniowie odpowiadają na pytanie:

Czy wśród utworów poetyckich z literatury polskiej lub światowej jest taki tekst, do którego wracasz, masz go/ chciałbyś/chciałabyś mieć przy sobie, np. w swoim pamiętniku, telefonie komórkowym, na tablecie, komputerze? Jaki to utwór? Podaj autora, tytuł. Jeśli chcesz, możesz uzasadnić wybór tego właśnie utworu.