Co pomaga w recytacji wierszy?
Co pomaga w recytacji wierszy?
Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat
trudności lub braku trudności uczenia się na pamięć wierszy
wygłaszania utworu literackiego w sposób artystyczny (recytacja) [np. trudno zapamiętać tekst, zrozumieć słowa, akcent, intonacja, trema]
Wykorzystujemy wypowiedzi, wprowadzamy je do tabeli, dodając ewentualnie inne, możliwe obszary trudności. Uczniowie uzupełniają tabelę w parach (zakres: trudności i jak sobie pomóc), korzystając z własnego doświadczenia.
OBSZAR TRUDNOŚCI | NA CZYM POLEGA TRUDNOŚĆ? | JAK SOBIE POMÓC? |
Zapamiętywanie treści | ||
Słownictwo | ||
Dykcja | ||
Akcent | ||
Rytm | ||
Intonacja | ||
Trema | ||
Inne, jakie? |
Uczniowie zapoznają się z zasadami recytacji (poniżej) przedstawionymi w sposób opisowy. Następnie nadają tym fragmentom tytuły, dzięki czemu otrzymają krótki zbiór zasad dotyczący dobrej recytacji. (Tekst w kolorze niebieskim to prawdopodobne wypowiedzi uczniów).
PROPOZYCJA TYTUŁU FRAGMENTU | WYPOWIEDZI DOTYCZĄCE ZASAD RECYTACJI |
[WŁAŚCIWY DOBÓR REPERTUARU] | |
[ZROZUMIENIE I ANALIZA TEKSTU] | Zanim zaczniemy uczyć się wiersza na pamięć, pomyślmy: Co chciał przez ten tekst przekazać poeta, a potem co ja chcę przez recytację tego utworu przekazać? |
[ZNAKI INTERPUNKCYJNE SA WAŻNE] | Kropka wskazuje nam, że powinniśmy zrobić dłuższą pauzę i obniżyć głos. Przecinek i średnik podpowiada, by zatrzymać się na chwilę. |
[OSZCZĘDNE GESTY | Unikajmy gestów i bardzo widocznej mimiki twarzy; recytator bazuje głównie na pracy głosem |
[UNIKANIE SZYTWNOŚCI] | Unikajmy zbytniej sztywności w postawie i wyrazie twarzy |
[DYKCJA] | W recytacji ważna jest dykcja, na którą składają się: właściwie otwierane usta podczas wymowy poszczególnych głosek, poprawne akcentowania sylab w wyrazach, odpowiednia intonacja różnych typów zdań, właściwe tempo mowy |
Efekt pracy zapisujemy na tablicy:
ZASADY RECYTACJI
Właściwy dobór repertuaru
Zrozumienie i analiza tekstu
Zwracanie uwagi na znaki interpunkcyjne
Oszczędna gestykulacja i mimika twarzy
Unikanie zbytniej swobody i sztywności
Właściwa dykcja
Podsumowanie: uczniowie słuchają wybranej przez nauczyciela recytacji utworu polskiego poety/poetki w wykonaniu aktorów http://polska‑poezja.pl/. Zadaniem uczniów będzie zwrócenie uwagi na zastosowane przez aktorów zasady recytacji i nazwanie ich, zgodnie z regułami poznanymi na lekcji