Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Maja Mroczkowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Co robią zwierzęta, aby przetrwać zimę?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybór tematu zajęć wynika zarówno z realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej w klasie pierwszej, jak i z zainteresowań uczniów. Uczniowie tej klasy bardzo interesują się otaczającym ich światem a w szczególności zwierzętami. Dzieci wiedzą, że zima to dla zwierząt bardzo trudny czas, mają również świadomość, że zwierzęta podejmują różne działania, aby przetrwać zimę i dlatego chętnie poszerzą swoją wiedzę na ten temat.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Dzisiejsza szkoła to w głównej mierze szkoła cyfrowa. Współczesne dzieci otoczone są od małego technologicznymi nowościami i tworzą pokolenie tzw. cyfrowych tubylców. Wykorzystanie TIK na lekcji automatycznie czyni ją bardziej atrakcyjną. Dzięki wykorzystaniu technologii wzrasta zaangażowanie ucznia w proces edukacyjny oraz jego motywacja, skraca się czas osiągnięcia przez uczniów celów edukacyjnych. W dobie nauczania zdalnego stosowanie TIK jest nieodzowne.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozwija umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych

  2. Uczeń zna i prawidłowo nazywa zwierzęta leśne, wymienia sposoby przygotowania się zwierząt do zimy oraz sposoby pomagania zwierzętom w zimie

  3. Uczeń rozwija umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym z zasobów Internetu i rozwija własne zainteresowania. Poznaje i poszerza własną wiedzę na temat sposobów przygotowania się zwierząt do zimy

  4. Uczeń bierze udział w rozmowie kierowanej pytaniami nauczyciela oraz rozwija swoje słowne wypowiedzi. Podejmuje próby praktycznego stosowania zdobytych wiadomości w wyciąganiu wniosków

9. Metody i formy pracy

METODY:

Słowna – praca z tekstem, rozmowa, pogadanka.

Metody aktywizujące:

Problemowa – burza mózgów, obserwacja, pokaz

Ekspresji i impresji ( zadaniowa) – działań praktycznych

FORMY PRACY:

- praca indywidualna jednolita i zróżnicowana;

- praca zbiorowa;

10. Środki dydaktyczne

zdjęcia (www.pixabay.com)

filmy tematyczne ( kanał you tube)

materiały przygotowane i udostępnione uczniom ( w przypadku nauczania zdalnego na Platformie Moodle) Takie jak :

MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE:

 Autorska prezentacja:

https://www.canva.com/design/DAETCA9gkp0/6sTZ2Lw9-NYcucY6GX30dQ/view?utm_content=DAETCA9gkp0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton

lub pojedyncze zdjęcia:

https://pixabay.com/pl/photos/europejski-nied%C5%BAwied%C5%BA-brunatny-3337025/

https://pixabay.com/pl/photos/wiewi%C3%B3rka-gryzo%C5%84-zwierz%C4%85t-570936/

https://pixabay.com/pl/photos/wilk-dzikich-zwierz%C4%85t-3151876/

https://pixabay.com/pl/photos/kr%C3%B3lik-zaj%C4%85c-zwierz%C4%85t-uszy-2414356/

https://pixabay.com/pl/photos/sarna-jele%C5%84-zwierz%C4%85t-natura-dzikie-1367182/

https://pixabay.com/pl/photos/je%C5%BC-dziecko-m%C5%82ody-je%C5%BC-je%C5%BC-zwierz%C4%85t-1759027/

https://pixabay.com/pl/photos/bocian-ptak-zwierz%C4%85t-lataj%C4%85cy-838424/

https://pixabay.com/pl/photos/ptak-wr%C3%B3bel-oddzia%C5%82-zwierz%C4%85t-9950/

https://pixabay.com/pl/photos/ptak-s%C3%B3jka-rachunek-dzi%C3%B3b-pierze-5810236/

https://pixabay.com/pl/photos/go%C5%82%C4%85b-ptak-symbolu-miejskich-918848/

https://pixabay.com/pl/photos/makro-pszczo%C5%82a-owady-charakter-4364962/

https://pixabay.com/pl/photos/zimowy-backcountry-skiiing-2068298/

 https://quizizz.com/join?gc=61376436

 https://youtu.be/bWyTMShAaGY

https://youtu.be/hAbPxh_RYj0

https://youtu.be/rymzm4JjXXg

 https://youtu.be/iXcrt8Q9ueM

https://youtu.be/p1uZMp43tS0 

 https://youtu.be/30RzHhEz_QU

 https://youtu.be/T9ubodMFre4

https://youtu.be/VhBDVSHBWu8

https://youtu.be/coD7b0eH9LM

https://learningapps.org/1180852

https://learningapps.org/8423015

https://learningapps.org/600329

https://wordwall.net/pl/resource/7857103/zwierz%C4%99ta-zim%C4%85

https://quizizz.com/join?gc=34959284

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdMJ18Dzk_vszyHQ8m0FuFVJRx2ugjicugcacqEjyXuXytJnA/viewform?usp=sf_link

11. Wymagania w zakresie technologii

Zastosowanie technologii jest uzależnione od sposobu pracy:

W pracy w klasie :

Uczniowie mojej klasy nie mają dostępu do indywidualnych stanowisk pracy wyposażonych w TIK.

Pracujemy z wykorzystaniem laptopa, rzutnika i tablicy interaktywnej.

W trakcie pracy zdalnej:

Każdy z uczniów mojej klasy ma dostęp do indywidualnego stanowiska pracy wyposażonego w TIK.

Łączymy się przez Ms Teams a materiały do zajęć są dostępne na Platformię Moodle.

12. Przebieg zajęć

13. Sposób ewaluacji zajęć

Sprawdź, co zapamiętałeś o sposobach przygotowania się zwierząt do zimy.

Quiz - co dzieci zapamiętały o sposobach przygotowania się zwierząt do zimy.

https://quizizz.com/join?gc=34959284

Autorska ankieta ewaluacyjna - jak zajęcia podobały się dzieciom.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdMJ18Dzk_vszyHQ8m0FuFVJRx2ugjicugcacqEjyXuXytJnA/viewform?usp=sf_link

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Zajęcia przygotowane są na 45 minut. Można je dowolnie skrócić rezygnując z pewnych materiałów. Wszystko zależy od trybu pracy uczniów ( szkoła czy nauczanie zdalne).

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć