Co robią zwierzęta, aby przetrwać zimę?
Autor/autorka
Maja Mroczkowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Co robią zwierzęta, aby przetrwać zimę?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybór tematu zajęć wynika zarówno z realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej w klasie pierwszej, jak i z zainteresowań uczniów. Uczniowie tej klasy bardzo interesują się otaczającym ich światem a w szczególności zwierzętami. Dzieci wiedzą, że zima to dla zwierząt bardzo trudny czas, mają również świadomość, że zwierzęta podejmują różne działania, aby przetrwać zimę i dlatego chętnie poszerzą swoją wiedzę na ten temat.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzisiejsza szkoła to w głównej mierze szkoła cyfrowa. Współczesne dzieci otoczone są od małego technologicznymi nowościami i tworzą pokolenie tzw. cyfrowych tubylców. Wykorzystanie TIK na lekcji automatycznie czyni ją bardziej atrakcyjną. Dzięki wykorzystaniu technologii wzrasta zaangażowanie ucznia w proces edukacyjny oraz jego motywacja, skraca się czas osiągnięcia przez uczniów celów edukacyjnych. W dobie nauczania zdalnego stosowanie TIK jest nieodzowne.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozwija umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych
Uczeń zna i prawidłowo nazywa zwierzęta leśne, wymienia sposoby przygotowania się zwierząt do zimy oraz sposoby pomagania zwierzętom w zimie
Uczeń rozwija umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym z zasobów Internetu i rozwija własne zainteresowania. Poznaje i poszerza własną wiedzę na temat sposobów przygotowania się zwierząt do zimy
Uczeń bierze udział w rozmowie kierowanej pytaniami nauczyciela oraz rozwija swoje słowne wypowiedzi. Podejmuje próby praktycznego stosowania zdobytych wiadomości w wyciąganiu wniosków
9. Metody i formy pracy
METODY:
Słowna – praca z tekstem, rozmowa, pogadanka.
Metody aktywizujące:
Problemowa – burza mózgów, obserwacja, pokaz
Ekspresji i impresji ( zadaniowa) – działań praktycznych
FORMY PRACY:
- praca indywidualna jednolita i zróżnicowana;
- praca zbiorowa;
10. Środki dydaktyczne
zdjęcia (www.pixabay.com)
filmy tematyczne ( kanał you tube)
materiały przygotowane i udostępnione uczniom ( w przypadku nauczania zdalnego na Platformie Moodle) Takie jak :
MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE:
Autorska prezentacja:
https://www.canva.com/design/DAETCA9gkp0/6sTZ2Lw9-NYcucY6GX30dQ/view?utm_content=DAETCA9gkp0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
lub pojedyncze zdjęcia:
https://pixabay.com/pl/photos/europejski-nied%C5%BAwied%C5%BA-brunatny-3337025/
https://pixabay.com/pl/photos/wiewi%C3%B3rka-gryzo%C5%84-zwierz%C4%85t-570936/
https://pixabay.com/pl/photos/wilk-dzikich-zwierz%C4%85t-3151876/
https://pixabay.com/pl/photos/kr%C3%B3lik-zaj%C4%85c-zwierz%C4%85t-uszy-2414356/
https://pixabay.com/pl/photos/sarna-jele%C5%84-zwierz%C4%85t-natura-dzikie-1367182/
https://pixabay.com/pl/photos/je%C5%BC-dziecko-m%C5%82ody-je%C5%BC-je%C5%BC-zwierz%C4%85t-1759027/
https://pixabay.com/pl/photos/bocian-ptak-zwierz%C4%85t-lataj%C4%85cy-838424/
https://pixabay.com/pl/photos/ptak-wr%C3%B3bel-oddzia%C5%82-zwierz%C4%85t-9950/
https://pixabay.com/pl/photos/ptak-s%C3%B3jka-rachunek-dzi%C3%B3b-pierze-5810236/
https://pixabay.com/pl/photos/go%C5%82%C4%85b-ptak-symbolu-miejskich-918848/
https://pixabay.com/pl/photos/makro-pszczo%C5%82a-owady-charakter-4364962/
https://pixabay.com/pl/photos/zimowy-backcountry-skiiing-2068298/
https://quizizz.com/join?gc=61376436
https://youtu.be/bWyTMShAaGY
https://youtu.be/hAbPxh_RYj0
https://youtu.be/iXcrt8Q9ueM
https://youtu.be/p1uZMp43tS0
https://youtu.be/30RzHhEz_QU
https://youtu.be/T9ubodMFre4
https://youtu.be/VhBDVSHBWu8
https://learningapps.org/1180852
https://learningapps.org/8423015
https://learningapps.org/600329
https://wordwall.net/pl/resource/7857103/zwierz%C4%99ta-zim%C4%85
https://quizizz.com/join?gc=34959284
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdMJ18Dzk_vszyHQ8m0FuFVJRx2ugjicugcacqEjyXuXytJnA/viewform?usp=sf_link
11. Wymagania w zakresie technologii
Zastosowanie technologii jest uzależnione od sposobu pracy:
W pracy w klasie :
Uczniowie mojej klasy nie mają dostępu do indywidualnych stanowisk pracy wyposażonych w TIK.
Pracujemy z wykorzystaniem laptopa, rzutnika i tablicy interaktywnej.
W trakcie pracy zdalnej:
Każdy z uczniów mojej klasy ma dostęp do indywidualnego stanowiska pracy wyposażonego w TIK.
Łączymy się przez Ms Teams a materiały do zajęć są dostępne na Platformię Moodle.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Co wiesz o przygotowaniach zwierząt do zimy?
Czas trwania: 3 minuty
Opis aktywności:
1. Zaprezentowanie uczniom zdjęć zwierząt (niedźwiedź, wiewiórka, wilk, zając, sarna, jeż, bocian, wróbel, sójka, gołąb, pszczoła).
Autorska prezentacja:
lub pojedyncze zdjęcia:
https://pixabay.com/pl/photos/europejski-nied%C5%BAwied%C5%BA-brunatny-3337025/
https://pixabay.com/pl/photos/wiewi%C3%B3rka-gryzo%C5%84-zwierz%C4%85t-570936/
https://pixabay.com/pl/photos/wilk-dzikich-zwierz%C4%85t-3151876/
https://pixabay.com/pl/photos/kr%C3%B3lik-zaj%C4%85c-zwierz%C4%85t-uszy-2414356/
https://pixabay.com/pl/photos/sarna-jele%C5%84-zwierz%C4%85t-natura-dzikie-1367182/
https://pixabay.com/pl/photos/je%C5%BC-dziecko-m%C5%82ody-je%C5%BC-je%C5%BC-zwierz%C4%85t-1759027/
https://pixabay.com/pl/photos/bocian-ptak-zwierz%C4%85t-lataj%C4%85cy-838424/
https://pixabay.com/pl/photos/ptak-wr%C3%B3bel-oddzia%C5%82-zwierz%C4%85t-9950/
https://pixabay.com/pl/photos/ptak-s%C3%B3jka-rachunek-dzi%C3%B3b-pierze-5810236/
https://pixabay.com/pl/photos/go%C5%82%C4%85b-ptak-symbolu-miejskich-918848/
https://pixabay.com/pl/photos/makro-pszczo%C5%82a-owady-charakter-4364962/
Uczniowie oglądają zdjęcia. Nazywają poszczególne zwierzęta.
Uczniowie, stosując burzę mózgów, podają pomysły z czym kojarzy się przygotowanie zwierząt do zimy.
np. zbieranie zapasów, zapadanie w sen zimowy, odlatywanie do ciepłych krajów itp.
2. Zaprezentowanie zdjęcia zimowego krajobrazu.
https://pixabay.com/pl/photos/zimowy-backcountry-skiiing-2068298/
Uczniowie opisują co widzą na zdjęciu.
Pytania naprowadzające:
- czy zima to łatwy czas dla zwierząt?
- czy zimą łatwo jest zwierzętom zdobyć pożywienie?
3. Czy już ktoś wie, o czym będziemy dziś rozmawiali?
Będziemy rozmawiali o przygotowaniach zwierząt do zimy.
4. Co już wiem przygotowaniach zwierząt do zimy?
Quiz
Aktywność 2
Temat: Refleksja - analiza doświadczeń.
Czas trwania: 3‑5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie odpowiadają na pytania zamieszczone na jamboard:
https://jamboard.google.com/d/1MvL8pVLZvO0MkAFm3G477meCVmqNcoaPQXd3q_Cuxs0/edit?usp=sharing
Jak zwierzęta spędzają zimę?
Jakie działania podejmują zwierzęta, aby przetrwać zimę?
Które zwierzęta przesypiają zimę?
Jak my możemy pomóc zwierzętom przetrwać zimę?
Aktywność 3
Temat: Poszerzamy wiadomości o przygotowaniach zwierząt do zimy.
Czas trwania: 30 minut
Opis aktywności:
Zapoznanie uczniów z informacjami o sposobach w jaki zwierzęta przygotowują się, aby przetrwać zimę.
1. Sposoby zwierząt na przetrwanie zimy – filmy edukacyjne.
2. Jak wiewiórki robią zapasy?
3. Ptaki zimą.
4. Opowiadanie Katarzyny Bajerowicz „Życie lasu”.
5. Jak pomagać zwierzętom przetrwać zimę.
Uczniowie oglądają filmy zaprezentowane przez nauczyciela, po każdym filmie nauczyciel pyta uczniów czego dowiedzieli się z obejrzanego filmu oraz krótko omawia najważniejsze informacje.
Aktywność 4
Temat: Praktyczne zastosowanie nowych wiadomości oraz ćwiczenie spostrzegawczości.
Czas trwania: 3‑5 minut
Opis aktywności:
Sprawdzam moje wiadomości o sposobach zwierząt na przetrwanie zimy:
1. Co robią zwierzęta zimą? – dobierz w pary.
https://learningapps.org/1180852
2. Które zwierzę zapada w sen zimowe, a które pozostaje aktywne – przyporządkuj.
https://learningapps.org/8423015
3. Zwierzęta zimą – przyporządkuj zwierzę do odpowiedniej aktywności.
https://learningapps.org/600329
4. Co robią zwierzęta zimą? – opowiedz - koło fortuny.
https://wordwall.net/pl/resource/7857103/zwierz%C4%99ta-zim%C4%85
13. Sposób ewaluacji zajęć
Sprawdź, co zapamiętałeś o sposobach przygotowania się zwierząt do zimy.
Quiz - co dzieci zapamiętały o sposobach przygotowania się zwierząt do zimy.
https://quizizz.com/join?gc=34959284
Autorska ankieta ewaluacyjna - jak zajęcia podobały się dzieciom.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia przygotowane są na 45 minut. Można je dowolnie skrócić rezygnując z pewnych materiałów. Wszystko zależy od trybu pracy uczniów ( szkoła czy nauczanie zdalne).
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć