Co słychać na zamku?
Autor/autorka
Elżbieta Gronau
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Co słychać na zamku?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową oraz treściami zawartymi w programie.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie TIK uatrakcyjnia proces uczenia się i wyzwala ciekawość poznawczą. Dzieci chętnie uczestniczą w lekcji i są bardziej aktywne. Lepiej przyswajają i zapamiętują nowy materiał.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie zamku i jego mieszkańców.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela.
Uczeń swobodnie wypowiada się na temat ilustracji zamieszczonej w podreczniku oraz wysłuchanego tekstu.
Zna zwyczaje panujące na dworach królewskich.
Umie wskazać na ilustracji rysunki, w których nazwie słychać głoskę „ó”.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- słowne
- pokaz z objaśnieniem
- poglądowe
- praktycznego działania
- wykorzystujące TIK
Formy:
- indywidualna
- praca w małych grupach
10. Środki dydaktyczne
podręcznik, karty pracy;
- multibook;
- rekwizyty (płaszcz królewski, korona, jabłko królewskie, berło, miecz, grzebień, fartuszek, chochla, konewka);
- kartoniki z literkami: „u”, „ó”;
- Voki;
- YouTube;
- platforma Wordwall.net;
- platforma LearningApps.org
11. Wymagania w zakresie technologii
Dostęp do internetu, laptop, tablica interaktywna, smartfon.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu.
Czas trwania: 10min
Opis aktywności:
Poznanie króla Józefa, który przedstawia dzieciom swoją rodzinę i zaprasza w niezwykłą podróż.
https://tinyurl.com/yxgfe94x
2. Nauczyciel poleca uczniom, aby zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że przybyły z wizytą do zamku. Dzieci opowiadają kogo tam spotkały.
3. Następnie dzieci przyglądają się ilustracji w podręczniku i słuchają tekstu czytanego przez nauczyciela Co słychać na zamku?
Wykonanie poleceń zamieszczonych pod tekstem.
https://tinyurl.com/yxgfe94x
Aktywność 2
Temat: Poznanie atrybutów królewskich.
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
Obejrzenie fragmentu programu Ferie po królewsku, Muzeum oczami dziecka, Zamek królewski na Wawelu:
https://www.youtube.com/watch?v=EqEcibVagZQ (2:00 - 8:47)
2. Dzieci ze zgromadzonych rekwizytów wybierają te, które kojarzą się z królem i przekazują je wybranemu ochotnikowi. Wyjaśniają też, dlaczego wybrały akurat tę rzecz.
3. Utrwalenie wiedzy, odkrycie odpowiednich puzzli:
https://learningapps.org/display?v=p35aa4tu521
Aktywność 3
Temat: Zapoznanie z regułą ortograficzną /”ó” niewymienne/.
Czas trwania: 10min
Opis aktywności:
Nauczyciel wyjasnia, że jest grupa wyrazów z „ó”, których pisownie należy zapamiętać. Wśród nich są wyrazy związane z królestwem.
2. Uczniowie wyszukują i wskazują w podręczniku rysunki, w których nazwie słychać głoskę „ó”. Nastepnie wyszukują w tekście wyrazy, związane z królewskim tematem, w których występuje litera „ó” /król, królewna, córka, zamków, Rózia/. Przepisują 5 wybranych wyrazów do zeszytu i zaznaczają na czerwono literę „ó”.
Aktywność 4
Temat: Sprawdzenie poprawności zapisu.
Czas trwania: 5min
Opis aktywności:
Porządkujemy wyrazy według poznanej reguły ortograficznej:
https://wordwall.net/pl/resource/25831771
13. Sposób ewaluacji zajęć
Dzieci mają do dyspozycji 3 buźki w trzech kolorach: zieloną - uśmiechniętą, żółtą - neutralną i czerwoną - smutną. Na pytania nauczyciela podnoszą wybraną buźkę.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można dostosować i zmodyfikować do własnych potrzeb. Można przeprowadzić go również w formie online.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna