Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Elżbieta Gronau

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Co słychać na zamku?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową oraz treściami zawartymi w programie.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie TIK uatrakcyjnia proces uczenia się i wyzwala ciekawość poznawczą. Dzieci chętnie uczestniczą w lekcji i są bardziej aktywne. Lepiej przyswajają i zapamiętują nowy materiał.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie zamku i jego mieszkańców.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela.

  2. Uczeń swobodnie wypowiada się na temat ilustracji zamieszczonej w podreczniku oraz wysłuchanego tekstu.

  3. Zna zwyczaje panujące na dworach królewskich.

  4. Umie wskazać na ilustracji rysunki, w których nazwie słychać głoskę „ó”.

9. Metody i formy pracy

Metody:
- słowne
- pokaz z objaśnieniem
- poglądowe
- praktycznego działania
- wykorzystujące TIK

Formy:
- indywidualna
- praca w małych grupach

10. Środki dydaktyczne

  • podręcznik, karty pracy;
    - multibook;
    - rekwizyty (płaszcz królewski, korona, jabłko królewskie, berło, miecz, grzebień, fartuszek, chochla, konewka);
    - kartoniki z literkami: „u”, „ó”;
    - Voki;
    - YouTube;
    - platforma Wordwall.net;
    - platforma LearningApps.org

11. Wymagania w zakresie technologii

Dostęp do internetu, laptop, tablica interaktywna, smartfon.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do tematu.

    • Czas trwania: 10min

    • Opis aktywności:

      1. Poznanie króla Józefa, który przedstawia dzieciom swoją rodzinę i zaprasza w niezwykłą podróż.
        https://tinyurl.com/yxgfe94x
        2. Nauczyciel poleca uczniom, aby zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że przybyły z wizytą do zamku. Dzieci opowiadają kogo tam spotkały.
        3. Następnie dzieci przyglądają się ilustracji w podręczniku i słuchają tekstu czytanego przez nauczyciela Co słychać na zamku?
        Wykonanie poleceń zamieszczonych pod tekstem.
        https://tinyurl.com/yxgfe94x

  • Aktywność 2

    • Temat: Poznanie atrybutów królewskich.

    • Czas trwania: 15min

    • Opis aktywności:

      1. Obejrzenie fragmentu programu Ferie po królewsku, Muzeum oczami dziecka, Zamek królewski na Wawelu:
        https://www.youtube.com/watch?v=EqEcibVagZQ (2:00 - 8:47)
        2. Dzieci ze zgromadzonych rekwizytów wybierają te, które kojarzą się z królem i przekazują je wybranemu ochotnikowi. Wyjaśniają też, dlaczego wybrały akurat tę rzecz.
        3. Utrwalenie wiedzy, odkrycie odpowiednich puzzli:
        https://learningapps.org/display?v=p35aa4tu521

  • Aktywność 3

    • Temat: Zapoznanie z regułą ortograficzną /”ó” niewymienne/.

    • Czas trwania: 10min

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel wyjasnia, że jest grupa wyrazów z „ó”, których pisownie należy zapamiętać. Wśród nich są wyrazy związane z królestwem.
        2. Uczniowie wyszukują i wskazują w podręczniku rysunki, w których nazwie słychać głoskę „ó”. Nastepnie wyszukują w tekście wyrazy, związane z królewskim tematem, w których występuje litera „ó” /król, królewna, córka, zamków, Rózia/. Przepisują 5 wybranych wyrazów do zeszytu i zaznaczają na czerwono literę „ó”.

  • Aktywność 4

    • Temat: Sprawdzenie poprawności zapisu.

    • Czas trwania: 5min

    • Opis aktywności:

      1. Porządkujemy wyrazy według poznanej reguły ortograficznej:
        https://wordwall.net/pl/resource/25831771

13. Sposób ewaluacji zajęć

Dzieci mają do dyspozycji 3 buźki w trzech kolorach: zieloną - uśmiechniętą, żółtą - neutralną i czerwoną - smutną. Na pytania nauczyciela podnoszą wybraną buźkę.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz można dostosować i zmodyfikować do własnych potrzeb. Można przeprowadzić go również w formie online.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna