Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co symbolizują ptaszki w wierszu T. Różewicza Bursztynowy ptaszek

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść wiersza ,

  • rozumie zastosowaną przez poetę symbolikę ,

  • poznaje terminy : przenośnia i wyraz bliskoznaczny .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi poprawnie wskazać przenośnię i podać jej definicję ,

  • umie utworzyć wyrazy bliskoznaczne od odpowiednich wyrazów ,

  • ocenia nastrój wiersza .

2. Metoda i forma pracy

Metoda poszukująca , metoda podająca , pogadanka heurystyczna .

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst wiersza

  2. Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Krótka rozmowa wprowadzająca w tematykę zajęć . Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące jesieni ( można to zrobić w formie tabelki )

JESIEŃ

WCZESNA ( TUŻ PO LECIE )

PÓŹNA ( PAŹDZIERNIK )

BARDZO PÓŹNA (TUŻ PRZED ZIMĄ)

Jaka jest pogoda ?

Jakie kolory przeważają w przyrodzie ?

Jak długie są dni ? Czy szybko zapada zmierzch ?

Jak zachowują się niektóre zwierzęta ?

Ćwiczenie to ma uzmysłowić uczniom , że jesień nie jest jednolitą porą roku . Każda jej faza jest inna i zjawiska zachodzące w przyrodzie przyjmują rozmaite formy .

2. Uczniowie czytają wiersz po cichu i wypisują z niego wyrazy niezrozumiałe . Następnie wiersz czyta nauczyciel na głos i wyjaśnia znaczenie niezrozumiałych wyrazów . Odpowiadają na pytania .

  • Gdybyś miał okreslić nastrój pór roku , jaki twoim zdaniem miałaby jesień ?

  • Jak sądzisz dlaczego poeta postanowił wykozrystać w wierszu jesień , a nie inną porę roku ?

  • Jak zapewne wiesz poezji nie odczytujemy dosłownie . O czym twoim zdaniem chciał nam powiedzieć poeta ?

  • Do jakich faz ludzkiego życia można porównać trzy kolejne ptaszki ? Dlaczego ?

Pierwszy ptaszek – życie , młodość – kolory jasne , ciepłe , przejrzyste

Drugi ptaszek – przemijanie – starość – kolory ciemne , krwiste , smutne

Trzeci ptaszek – śmierć – brak kolorów , bladość

W tym momencie warto wspomnieć o środku poetyckim jakim jest przenośnia . Można poprosić uczniów , by spróbowali własnymi słowami wyjaśnić ten termin . Powinna to być definicja krótka i łatwa do zapamiętania np. przenośnia – zmiana rzeczywistego znaczenia wyrazów .

ĆWICZENIE

Jak poeta wyobraża sobie trzy fazy jesieni ?Wypisz z wiersza odpowiednie określenia .

Wczesna – bursztynowa

Późna – rubinowa

Bardzo późna – lazurowa

c) Faza podsumowująca

Z kolorowych kwadratów w różnych odcieniach i nasyceniach barw ( np. Żółty , złoty , piaskowy itp.) wybrani uczniowie stworzą grupę . Ćwiczenie to pomoże w zrozumieniu faktu, że jeden kolor może mieć różne odcienie i dlatego może mieć rozmaite nazwy .

ĆWICZENIE

Spróbuj określić kolory za pomocą barw podstawowych :

kolor bursztynowy – odcień brązu

kolor rubinowy – ciemny odcień czerwieni

kolor lazurowy – odcień niebieskiego

Wprowadzenie terminu wyraz bliskoznaczny .

ĆWICZENIE

Podaj różne odcienie kolorów podstawowych :

Biały – mleczny , śnieżny , perłowy , kremowy

Zielony – oliwkowy , szmaragdowy , seledynowy , turkusowy

Czerwony – bordowy , purpurowy , rubimowy , koralowy

Brązowy – bursztynowy , miedziany , rdzawy , kasztanowy

Niebieski – lazurowy , błękitny , granatowy

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RDWj6KIyETTb2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.26 KB w języku polskim
RaBhczSZUwA0L

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim