Co symbolizują ptaszki w wierszu T. Różewicza "Bursztynowy ptaszek"?
Co symbolizują ptaszki w wierszu T. Różewicza Bursztynowy ptaszek
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść wiersza ,
rozumie zastosowaną przez poetę symbolikę ,
poznaje terminy : przenośnia i wyraz bliskoznaczny .
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi poprawnie wskazać przenośnię i podać jej definicję ,
umie utworzyć wyrazy bliskoznaczne od odpowiednich wyrazów ,
ocenia nastrój wiersza .
2. Metoda i forma pracy
Metoda poszukująca , metoda podająca , pogadanka heurystyczna .
3. Środki dydaktyczne
Tekst wiersza
Karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Krótka rozmowa wprowadzająca w tematykę zajęć . Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące jesieni ( można to zrobić w formie tabelki )
JESIEŃ
WCZESNA ( TUŻ PO LECIE ) | PÓŹNA ( PAŹDZIERNIK ) | BARDZO PÓŹNA (TUŻ PRZED ZIMĄ) | |
Jaka jest pogoda ? | |||
Jakie kolory przeważają w przyrodzie ? | |||
Jak długie są dni ? Czy szybko zapada zmierzch ? | |||
Jak zachowują się niektóre zwierzęta ? |
Ćwiczenie to ma uzmysłowić uczniom , że jesień nie jest jednolitą porą roku . Każda jej faza jest inna i zjawiska zachodzące w przyrodzie przyjmują rozmaite formy .
2. Uczniowie czytają wiersz po cichu i wypisują z niego wyrazy niezrozumiałe . Następnie wiersz czyta nauczyciel na głos i wyjaśnia znaczenie niezrozumiałych wyrazów . Odpowiadają na pytania .
Gdybyś miał okreslić nastrój pór roku , jaki twoim zdaniem miałaby jesień ?
Jak sądzisz dlaczego poeta postanowił wykozrystać w wierszu jesień , a nie inną porę roku ?
Jak zapewne wiesz poezji nie odczytujemy dosłownie . O czym twoim zdaniem chciał nam powiedzieć poeta ?
Do jakich faz ludzkiego życia można porównać trzy kolejne ptaszki ? Dlaczego ?
Pierwszy ptaszek – życie , młodość – kolory jasne , ciepłe , przejrzyste
Drugi ptaszek – przemijanie – starość – kolory ciemne , krwiste , smutne
Trzeci ptaszek – śmierć – brak kolorów , bladość
W tym momencie warto wspomnieć o środku poetyckim jakim jest przenośnia . Można poprosić uczniów , by spróbowali własnymi słowami wyjaśnić ten termin . Powinna to być definicja krótka i łatwa do zapamiętania np. przenośnia – zmiana rzeczywistego znaczenia wyrazów .
ĆWICZENIE
Jak poeta wyobraża sobie trzy fazy jesieni ?Wypisz z wiersza odpowiednie określenia .
Wczesna – bursztynowa
Późna – rubinowa
Bardzo późna – lazurowa
c) Faza podsumowująca
Z kolorowych kwadratów w różnych odcieniach i nasyceniach barw ( np. Żółty , złoty , piaskowy itp.) wybrani uczniowie stworzą grupę . Ćwiczenie to pomoże w zrozumieniu faktu, że jeden kolor może mieć różne odcienie i dlatego może mieć rozmaite nazwy .
ĆWICZENIE
Spróbuj określić kolory za pomocą barw podstawowych :
kolor bursztynowy – odcień brązu
kolor rubinowy – ciemny odcień czerwieni
kolor lazurowy – odcień niebieskiego
Wprowadzenie terminu wyraz bliskoznaczny .
ĆWICZENIE
Podaj różne odcienie kolorów podstawowych :
Biały – mleczny , śnieżny , perłowy , kremowy
Zielony – oliwkowy , szmaragdowy , seledynowy , turkusowy
Czerwony – bordowy , purpurowy , rubimowy , koralowy
Brązowy – bursztynowy , miedziany , rdzawy , kasztanowy
Niebieski – lazurowy , błękitny , granatowy
5. Bibliografia
6. Załączniki
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza