Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Anna Morawska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła branżowa I stopnia - klasa I

2. Przedmiot

biologia

3. Temat zajęć

Co to jest metabolizm?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Lekcja dotyczy treści określonych w podstawie programowej. Temat jest zgodny z bieżącym planem lekcji dla przedmiotu Ogólna Technologia Żywności w klasie 1 w zawodzie cukiernik, w Branżowej Szkole I Stopnia.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uczniowie chętnie próbują swoich sił z nowymi technologiami, które zachęcają ich do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności cyfrowych, rozbudzają ich kreatywność i ciekawość oraz urozmaicają czas na lekcji. Dodatkowo zastosowanie TIK zwiększa zainteresowanie uczniów przedmiotami zawodowymi. Podczas nauki zdalnej narzędzia TIK znacznie ułatwiają i pomagają w przekazywaniu przerabianych treści programowych Uczniom.

Technologia zastosowana jest tu na dwóch różnych poziomach modelu SAMR (integracja TIK w procesie nauczania): A – zastąpienie (użycie aplikacji Mentimeter www.menti.com umożliwiającej natychmiastową informację zwrotną; użycie zadań interaktywnych w aplikacji LearningApps) oraz M – modyfikacja (wykonanie e‑materiałów w ramach zadania domowego przy pomocy generatora fiszek online http://moje-fiszki.myszysz.nstrefa.pl/formularz , z których następnie w celach powtórzeniowych będą korzystać wszyscy Uczniowie)

7. Cel ogólny zajęć

Z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych na lekcji dowiesz się czym jest metabolizm oraz jakie wyróżniamy kierunki przemian metabolicznych. *

  • cele szczegółowe pochodzą z Podstawy programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego (CUKIERNIK 751201) KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi wyjaśnic pojęcie metabolizmu, anabolizmu, katabolizmu oraz podać przykłady tych przemian metabolicznych.

  2. Podczas trwania lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK Uczeń/Uczennica wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany.

  3. Podczas trwania lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK Uczeń/Uczennica aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe.

  4. Podczas trwania lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK Uczeń/Uczennica współpracuje w zespole*.

9. Metody i formy pracy

Metody: dyskusja, ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem TIK (gry dydaktyczne w aplikacji LearningApps), praca z materiałami z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, anonimowy test za pomocą aplikacji Mentimeter; analiza tekstu,

Formy: praca indywidualna, praca zespołowa, praca z cała klasą.

10. Środki dydaktyczne

  • Kod QR

  • Aplikacja LearningApps.org

  • Platforma e‑podręczniki.pl

  • Aplikacja Mentimeter www.menti.com

11. Wymagania w zakresie technologii

  • Komputer, smartfon lub tablet z dostępem do internetu i dostępem do szkolnej platformy internetowej (platforma moodle)

  • Komunikator z możliwością udostępniania ekranu Zoom, z którego korzysta szkoła

  • Skaner kodów QR

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Metabolizm – czy już o tym kiedyś słyszałem?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel rozmawia z uczniami zadając im pytania:

        • Czy w szkole podstawowej uczęszczaliście na lekcje biologii?

    • Czy na lekcji biologii był przerabiany temat metabolizmu?

    2. Nauczyciel przeprowadza krótką ankietę w aplikacji Mentimeter, aby sprawdzić co zapamiętali uczniowie na temat metabolizmu z lekcji biologii w szkole podstawowej.

    3. Nauczyciel wyświetla na ekranie komputera kod QR do utworzonego wcześniej zadania „Sprawdź co potrafisz – metabolizm” w aplikacji LearningApps. Uczniowie za pomocą czytnika kodów QR odczytują kod i są przenoszeni do aktywności.
    Dla Uczniów, którzy nie posiadają w swoich telefonach czytnika kodów QR – Nauczyciel przesyła na czacie link do aktywności 

    pasujące pary „Sprawdź co potrafisz – metabolizm”- https://learningapps.org/display?v=p1y4r5qpk22

Aktywność 2

  • Temat: Metabolizm – czy dużo pamiętam?

  • Czas trwania: 5 minut

  • Opis aktywności:

    Nauczyciel zadaje Uczniom pytania:

    • Jak Wam się wydaje na podstawie ankiety i zadania, którą wypełniliście przed chwilą czy temat metabolizmu wymaga powtórzenia?

    • Czy zastosowanie TIK ułatwiło Wam i uatrakcyjniło przebieg tych aktywności?

Aktywność 3

  • Temat: Metabolizm – fakty i mity

  • Czas trwania: 15 minut

  • Opis aktywności:

    1. Nauczyciel prezentuje wcześniej przygotowane materiały powtórkowe dotyczące składników odżywczych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Udostępnia Uczniom (na czacie spotkania) link do materiałów https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/37125400

      2. Nauczyciel wprowadza Uczniów w tematykę „Metabolimu”. Następnie dzieli Uczniów na 2 drużyny: żeńską i męską. Prosi aby Uczennice przeczytały informację dotyczącą Anabolizmu, a Uczniowie – Katabolizmu. 

      3. Po przeczytaniu przez Uczniów notatki nauczyciel zadaje każdej z grup pytania. Uczniowie dzielą się z drugą grupą uzyskaną wiedzą odpowiadając na pytania 

      • Co to jest anabolizm/katabolizm?

  • Podaj przykład przemiany anabolicznej/katabolicznej?

  • Czy przemiana metaboliczna o której czytałeś opiera się na kumulowaniu czy wydzielaniu energii?

Aktywność 4

  • Temat: Metabolizm – ćwiczenia utrwalające

  • Czas trwania: 15 minut

  • Opis aktywności:

    1. Uczniowie systematyzują swoją wiedzę oraz ćwiczą zasady zdrowej rywalizacji rozwiązując zadania z platformy ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/37125400

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ewaluacja prowadzona jest z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter. Uczniowie oceniają swoje zaangażowanie w działania na lekcji oraz stopień zaawansowania wykonywanej pracy (odniesienie do celów lekcji). Oceniają również czy lekcja z wykorzystaniem TIK (i które jej element) najbardziej i najmniej im się spodobały.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Lekcja do przeprowadzenia w formie zdalnej, możlilwa także do przeprowadzenia na lekcji stacjonarnej - wtedy niezbędna jest tablica interaktywna w klasie lub rzutnik.

16. Materiały pomocnicze

RgIeYgowOjF46

Plik PDF o rozmiarze 59.88 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna