Co to jest metabolizm?
Autor/autorka
Anna Morawska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła branżowa I stopnia - klasa I
2. Przedmiot
biologia
3. Temat zajęć
Co to jest metabolizm?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Lekcja dotyczy treści określonych w podstawie programowej. Temat jest zgodny z bieżącym planem lekcji dla przedmiotu Ogólna Technologia Żywności w klasie 1 w zawodzie cukiernik, w Branżowej Szkole I Stopnia.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie chętnie próbują swoich sił z nowymi technologiami, które zachęcają ich do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności cyfrowych, rozbudzają ich kreatywność i ciekawość oraz urozmaicają czas na lekcji. Dodatkowo zastosowanie TIK zwiększa zainteresowanie uczniów przedmiotami zawodowymi. Podczas nauki zdalnej narzędzia TIK znacznie ułatwiają i pomagają w przekazywaniu przerabianych treści programowych Uczniom.
Technologia zastosowana jest tu na dwóch różnych poziomach modelu SAMR (integracja TIK w procesie nauczania): A – zastąpienie (użycie aplikacji Mentimeter www.menti.com umożliwiającej natychmiastową informację zwrotną; użycie zadań interaktywnych w aplikacji LearningApps) oraz M – modyfikacja (wykonanie e‑materiałów w ramach zadania domowego przy pomocy generatora fiszek online http://moje-fiszki.myszysz.nstrefa.pl/formularz , z których następnie w celach powtórzeniowych będą korzystać wszyscy Uczniowie)
7. Cel ogólny zajęć
Z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych na lekcji dowiesz się czym jest metabolizm oraz jakie wyróżniamy kierunki przemian metabolicznych. *
cele szczegółowe pochodzą z Podstawy programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego (CUKIERNIK 751201) KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi wyjaśnic pojęcie metabolizmu, anabolizmu, katabolizmu oraz podać przykłady tych przemian metabolicznych.
Podczas trwania lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK Uczeń/Uczennica wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany.
Podczas trwania lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK Uczeń/Uczennica aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe.
Podczas trwania lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK Uczeń/Uczennica współpracuje w zespole*.
9. Metody i formy pracy
Metody: dyskusja, ćwiczenia interaktywne z wykorzystaniem TIK (gry dydaktyczne w aplikacji LearningApps), praca z materiałami z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, anonimowy test za pomocą aplikacji Mentimeter; analiza tekstu,
Formy: praca indywidualna, praca zespołowa, praca z cała klasą.
10. Środki dydaktyczne
Kod QR
Aplikacja LearningApps.org
Platforma e‑podręczniki.pl
Aplikacja Mentimeter www.menti.com
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, smartfon lub tablet z dostępem do internetu i dostępem do szkolnej platformy internetowej (platforma moodle)
Komunikator z możliwością udostępniania ekranu Zoom, z którego korzysta szkoła
Skaner kodów QR
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Metabolizm – czy już o tym kiedyś słyszałem?
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel rozmawia z uczniami zadając im pytania:
Czy w szkole podstawowej uczęszczaliście na lekcje biologii?
Czy na lekcji biologii był przerabiany temat metabolizmu?
2. Nauczyciel przeprowadza krótką ankietę w aplikacji Mentimeter, aby sprawdzić co zapamiętali uczniowie na temat metabolizmu z lekcji biologii w szkole podstawowej.
3. Nauczyciel wyświetla na ekranie komputera kod QR do utworzonego wcześniej zadania „Sprawdź co potrafisz – metabolizm” w aplikacji LearningApps. Uczniowie za pomocą czytnika kodów QR odczytują kod i są przenoszeni do aktywności.
Dla Uczniów, którzy nie posiadają w swoich telefonach czytnika kodów QR – Nauczyciel przesyła na czacie link do aktywności
pasujące pary „Sprawdź co potrafisz – metabolizm”- https://learningapps.org/display?v=p1y4r5qpk22
Aktywność 2
Temat: Metabolizm – czy dużo pamiętam?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje Uczniom pytania:
Jak Wam się wydaje na podstawie ankiety i zadania, którą wypełniliście przed chwilą czy temat metabolizmu wymaga powtórzenia?
Czy zastosowanie TIK ułatwiło Wam i uatrakcyjniło przebieg tych aktywności?
Aktywność 3
Temat: Metabolizm – fakty i mity
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje wcześniej przygotowane materiały powtórkowe dotyczące składników odżywczych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Udostępnia Uczniom (na czacie spotkania) link do materiałów https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/37125400
2. Nauczyciel wprowadza Uczniów w tematykę „Metabolimu”. Następnie dzieli Uczniów na 2 drużyny: żeńską i męską. Prosi aby Uczennice przeczytały informację dotyczącą Anabolizmu, a Uczniowie – Katabolizmu.
3. Po przeczytaniu przez Uczniów notatki nauczyciel zadaje każdej z grup pytania. Uczniowie dzielą się z drugą grupą uzyskaną wiedzą odpowiadając na pytaniaCo to jest anabolizm/katabolizm?
Podaj przykład przemiany anabolicznej/katabolicznej?
Czy przemiana metaboliczna o której czytałeś opiera się na kumulowaniu czy wydzielaniu energii?
Aktywność 4
Temat: Metabolizm – ćwiczenia utrwalające
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie systematyzują swoją wiedzę oraz ćwiczą zasady zdrowej rywalizacji rozwiązując zadania z platformy ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/37125400
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja prowadzona jest z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter. Uczniowie oceniają swoje zaangażowanie w działania na lekcji oraz stopień zaawansowania wykonywanej pracy (odniesienie do celów lekcji). Oceniają również czy lekcja z wykorzystaniem TIK (i które jej element) najbardziej i najmniej im się spodobały.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja do przeprowadzenia w formie zdalnej, możlilwa także do przeprowadzenia na lekcji stacjonarnej - wtedy niezbędna jest tablica interaktywna w klasie lub rzutnik.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna