Co to jest skala? Obliczanie długości odcinków w skali.
Materiał ten poświęcony jest skali. Przypomnisz sobie w jakich sytuacjach wykorzystujemy skalę w życiu codziennym oraz jak wyznaczyć rzeczywistą długość odcinka lub odległość podaną w dowolnej skali.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1YUS1TpQO8Te
Animacja przedstawia, czym jest skala.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1J7k3tfBQWYn
Animacja pokazuje, że odległości między niektórymi obiektami są bardzo małe, a między innymi obiektami są bardzo duże.
Notatnik
Oto fragment planu Augustowa.

Na planie odległość od skrzyżowania Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego z ulicą Partyzantów do skrzyżowania z ulicą Turystyczną ma długość . W rzeczywistości ta odległość jest razy dłuższa.
Jaka jest długość zaznaczonego na planie odcinka w rzeczywistości? Podaj tę długość w centymetrach i metrach.
Na planie miasta Augustowa odległość od skrzyżowania Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego z ulicą Partyzantów do skrzyżowania z ulicą Turystyczną ma długość . W rzeczywistości ta odległość jest razy dłuższa. Jaka jest odległość między tymi miejscami w rzeczywistości? Podaj tę długość w centymetrach i metrach.
Jeżeli wszystkie wymiary figury powiększone zostały na przykład razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali (czytamy: trzy do jednego).
Jeżeli wszystkie wymiary figury zmniejszone zostały razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali (czytamy: jeden do trzech).
Figura w rzeczywistych wymiarach jest przedstawiana w skali (czytamy jeden do jednego).

Przyjmijmy, że długość boku kratki wynosi . Na podstawie rysunku podaj długość najdłuższego boku prostokąta w skali
Długość dłuższego boku prostokąta w skali , to . Podaj jaką długość będzie miał ten bok w skali oraz w skali .
Długości odcinków w skali
Rysunek przedstawia cztery ponumerowane odcinki o podanych długościach.

Odcinek o numerze . narysowany jest w skali .
Obliczmy, w jakiej skali narysowane są pozostałe odcinki.
Odcinek . jest razy dłuższy od odcinka ., bo . Zatem odcinek . jest narysowany w skali .
Odcinek . jest razy krótszy od odcinka ., bo . Zatem odcinek . jest narysowany w skali .
Odcinek . jest razy dłuższy od odcinka ., bo . Zatem odcinek . jest narysowany w skali .
Obliczanie długości odcinków z wykorzystaniem skali
Każdy z podanych wielokątów narysuj w skali
,
,
.
Jakie wymiary będą miały podane figury w skalach: , i , jeżeli
prostokąt w skali ma wymiary dwa na trzy;
prostokąt w skali ma wymiary trzy na sześć;
trójkąt równoramienny w skali ma podstawę długości i ramiona długości .
Figura narysowana jest w pewnej skali, która jest zamieszczona pod rysunkiem. Narysuj tę samą figurę w innej, podanej skali.

Rysunki przedstawiają ten sam pięciokąt foremny w różnych skalach. Wszystkie boki pięciokąta są równej długości.

Odpowiedź: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. oraz 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. .
Jaka jest długość boku każdego pięciokąta, jeżeli długość boku jednej kratki wynosi ?
Odpowiedź: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. oraz 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. .
Jaką długość będzie miał bok pięciokąta narysowanego w skali ?
Odpowiedź: Długość boku będzie wynosić 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. .
Jaką długość będzie miał bok pięciokąta narysowanego w skali ?
Odpowiedź: Długość boku będzie wynosić 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. .
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P15M4HXES