Co to jest skala? Obliczanie długości odcinków w skali.
Materiał ten poświęcony jest skali. Przypomnisz sobie w jakich sytuacjach wykorzystujemy skalę w życiu codziennym oraz jak wyznaczyć rzeczywistą długość odcinka lub odległość podaną w dowolnej skali.
Notatnik
Oto fragment planu Augustowa.
Na planie odległość od skrzyżowania Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego z ulicą Partyzantów do skrzyżowania z ulicą Turystyczną ma długość . W rzeczywistości ta odległość jest razy dłuższa.
Jaka jest długość zaznaczonego na planie odcinka w rzeczywistości? Podaj tę długość w centymetrach i metrach.
Na planie miasta Augustowa odległość od skrzyżowania Alei Kardynała Stefana Wyszyńskiego z ulicą Partyzantów do skrzyżowania z ulicą Turystyczną ma długość . W rzeczywistości ta odległość jest razy dłuższa. Jaka jest odległość między tymi miejscami w rzeczywistości? Podaj tę długość w centymetrach i metrach.
Jeżeli wszystkie wymiary figury powiększone zostały na przykład razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali (czytamy: trzy do jednego).
Jeżeli wszystkie wymiary figury zmniejszone zostały razy, to mówimy, że figura przedstawiona jest w skali (czytamy: jeden do trzech).
Figura w rzeczywistych wymiarach jest przedstawiana w skali (czytamy jeden do jednego).
Przyjmijmy, że długość boku kratki wynosi . Na podstawie rysunku podaj długość najdłuższego boku prostokąta w skali
Długość dłuższego boku prostokąta w skali , to . Podaj jaką długość będzie miał ten bok w skali oraz w skali .
Długości odcinków w skali
Rysunek przedstawia cztery ponumerowane odcinki o podanych długościach.
Odcinek o numerze . narysowany jest w skali .
Obliczmy, w jakiej skali narysowane są pozostałe odcinki.
Odcinek . jest razy dłuższy od odcinka ., bo . Zatem odcinek . jest narysowany w skali .
Odcinek . jest razy krótszy od odcinka ., bo . Zatem odcinek . jest narysowany w skali .
Odcinek . jest razy dłuższy od odcinka ., bo . Zatem odcinek . jest narysowany w skali .
Obliczanie długości odcinków z wykorzystaniem skali
Każdy z podanych wielokątów narysuj w skali
,
,
.
Jakie wymiary będą miały podane figury w skalach: , i , jeżeli
prostokąt w skali ma wymiary dwa na trzy;
prostokąt w skali ma wymiary trzy na sześć;
trójkąt równoramienny w skali ma podstawę długości i ramiona długości .
Figura narysowana jest w pewnej skali, która jest zamieszczona pod rysunkiem. Narysuj tę samą figurę w innej, podanej skali.
Rysunki przedstawiają ten sam pięciokąt foremny w różnych skalach. Wszystkie boki pięciokąta są równej długości.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z poniższym apletem i wykonaj ćwiczenie.