Obraz przedstawia scenę, w której spotykają się najważniejsze dla insurekcji kościuszkowskiej postaci pośród tłumu bezimiennych bohaterskich chłopów kosynierów. Tłum ludzi ukazany został w promieniach chylącego się ku zachodowi słońca, padających zza lewej krawędzi obrazu. Kompozycję obrazu malarz podzielił na trzy poziome pasy: środkowy ukazujący wiwatujących zwycięstwo, dolny ofiary rozegranej właśnie bitwy, a górny sztandary kościelny z prawej strony na tle nieba, a z lewej narodowy, mający za tło las. W środkowym pasie wyróżnia się, zgromadzona przy dwóch zdobycznych armatach, grupa ubranych w białe sukmany kosynierów. Z lewej strony otwierają ją, wyznaczając swoimi postaciami centrum obrazu, dwaj chłopi. Po ich lewej stronie na gniadym koniu postać Tadeusza Kościuszki na gniadym koniu. Mężczyzna ubrany w mundur, trzyma w prawej dłoni oficerską rogatywkę, którą zdjął z głowy w geście pozdrowienia.
Obraz przedstawia scenę, w której spotykają się najważniejsze dla insurekcji kościuszkowskiej postaci pośród tłumu bezimiennych bohaterskich chłopów kosynierów. Tłum ludzi ukazany został w promieniach chylącego się ku zachodowi słońca, padających zza lewej krawędzi obrazu. Kompozycję obrazu malarz podzielił na trzy poziome pasy: środkowy ukazujący wiwatujących zwycięstwo, dolny ofiary rozegranej właśnie bitwy, a górny sztandary kościelny z prawej strony na tle nieba, a z lewej narodowy, mający za tło las. W środkowym pasie wyróżnia się, zgromadzona przy dwóch zdobycznych armatach, grupa ubranych w białe sukmany kosynierów. Z lewej strony otwierają ją, wyznaczając swoimi postaciami centrum obrazu, dwaj chłopi. Po ich lewej stronie na gniadym koniu postać Tadeusza Kościuszki na gniadym koniu. Mężczyzna ubrany w mundur, trzyma w prawej dłoni oficerską rogatywkę, którą zdjął z głowy w geście pozdrowienia.
Co to znaczy „bohater”?
Bitwa pod Racławicami
Źródło: Jan Matejko, olej na płótnie, 1888 r., domena publiczna.
1
Polecenie 1
Przed zajęciami zbierz informacje na temat ważnych dla Polaków wydarzeń historycznych w 1794 roku. Pomogą ci w tym pytania:
O jakie zdarzenie chodzi? Jak je nazywamy?
Jakie postaci historyczne są z nim związane?
Jakie bitwy wtedy stoczono? Kto w nich uczestniczył? Czyim zwycięstwem się zakończyły?
Jakie znaczenie dla Polaków miały te wydarzenia w tamtym czasie i później?
RoZrOhXBQuVZU
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Zapoznaj się z informacjami na temat kilku polskich bohaterów historycznych.
1
R2a8eJUFRBPjN
Obraz przedstawia półpostaciowy portret Bartosza Głowackiego. Mężczyzna wypełnia całą przestrzeń obrazu, patrząc na widza na wprost. Ma on wyraziste rysy twarzy, wydatny podbródek, szerokie, lekko zaciśnięte usta, jasne wąsy oraz nieco podkreślone kolorem policzki. Zmarszczki widnieją na jego czole, na policzkach, pod oczami i na łukach brwiowych. Włosy ma jasne, lekko kręcone na końcach, są one dość długie, sięgają szyi. Ubrany jest w jasny płaszcz z postawionym i wywiniętym czerwonym kołnierzem, a pod spodem ma białą koszulę z zawiązaną czerwoną tasiemką u szyi. Tło zostało namalowane różnymi odcieniami brązu. Pod numerem 1. na ilustracji interaktywnej kryją się informacje:
Bartosz Głowacki. Urodził się około 1758 r., polski chłop, który wziął udział w insurekcji kościuszkowskiej i zachęcał do udziału w niej innych chłopów. W bitwie z Rosjanami, która miała miejsce pod Racławicami 4 kwietnia 1794 r., odznaczył się wielkim męstwem. Zdobył pierwsze działo, gasząc jego lont czapką. Za odwagę został mianowany chorążym. Otrzymał także nazwisko Głowacki – chłopi w tamtych czasach nie mieli nazwisk. Śmiertelnie raniony podczas bitwy z przeważającymi siłami rosyjskimi pod Szczekocinami 9 czerwca 1794 r., zmarł. Pochowano go w Kielcach. Gdy powstanie upadło jego postać stała się symbolem waleczności i męstwa.
Obraz przedstawia półpostaciowy portret Bartosza Głowackiego. Mężczyzna wypełnia całą przestrzeń obrazu, patrząc na widza na wprost. Ma on wyraziste rysy twarzy, wydatny podbródek, szerokie, lekko zaciśnięte usta, jasne wąsy oraz nieco podkreślone kolorem policzki. Zmarszczki widnieją na jego czole, na policzkach, pod oczami i na łukach brwiowych. Włosy ma jasne, lekko kręcone na końcach, są one dość długie, sięgają szyi. Ubrany jest w jasny płaszcz z postawionym i wywiniętym czerwonym kołnierzem, a pod spodem ma białą koszulę z zawiązaną czerwoną tasiemką u szyi. Tło zostało namalowane różnymi odcieniami brązu. Pod numerem 1. na ilustracji interaktywnej kryją się informacje:
Bartosz Głowacki. Urodził się około 1758 r., polski chłop, który wziął udział w insurekcji kościuszkowskiej i zachęcał do udziału w niej innych chłopów. W bitwie z Rosjanami, która miała miejsce pod Racławicami 4 kwietnia 1794 r., odznaczył się wielkim męstwem. Zdobył pierwsze działo, gasząc jego lont czapką. Za odwagę został mianowany chorążym. Otrzymał także nazwisko Głowacki – chłopi w tamtych czasach nie mieli nazwisk. Śmiertelnie raniony podczas bitwy z przeważającymi siłami rosyjskimi pod Szczekocinami 9 czerwca 1794 r., zmarł. Pochowano go w Kielcach. Gdy powstanie upadło jego postać stała się symbolem waleczności i męstwa.
Bartosz Głowacki
Źródło: Wikimedia Commons, Piotr Stachiewicz, domena publiczna.
RiGD1DI0anwhr
Obraz przedstawia portret generała Jana Henryka Dąbrowskiego. Sylwetka generała została przedstawiona nieznacznie z ukosa, a jego wzrok skierowany jest lekko w lewo. Generał ma pełną twarz, małe i wąskie usta, mocniej zarysowane brwi, niebieskie oczy, wysokie czoło i zaczesane w górę włosy, na których środku przechodzi przedziałek. Mężczyzna jest ubrany w czarny mundur z epoletami na ramionach oraz dwoma rzędami jasnych wężyków, charakterystycznych dla mundurów generalskich. Na piersi ma trzy ordery, a czwarty zawieszony jest na niebieskiej tasiemce na jego szyi. Kołnierz munduru jest wysoki, sięga prawie do uszu, wyszywany podobnymi jasnymi wężykami jak na mundurze. Tło obrazu zostało namalowane ciemną barwą. Pod numerem 1. kryją się informacje:
Urodził się w 1755. W czasie insurekcji kościuszkowskiej zdobył sławę, biorąc udział w obronie Warszawy i wyprawie do Wielkopolski, do której, na czele swojego oddziału, przebił się przez kordon wojsk pruskich, by połączyć się z powstańcami. Po klęsce insurekcji dostał się do niewoli rosyjskiej. Tam został wraz z Kościuszką zmuszony do zaprzestania walk z Rosją i jej sprzymierzeńcami, czego, jak się później okazało, nie wykonał. Nie przyjął też propozycji służby w armii pruskiej i rosyjskiej, lecz udał się do Włoch, by tam tworzyć Legiony Polskie. W 1806 r. powołał Wojsko Polskie. Zniósł w nim kary cielesne, wprowadził naukę czytania i pisania oraz wiedzy z historii Polski, a żołnierzom niemającym pochodzenia szlacheckiego dał możliwość awansu oficerskiego. Podczas kampanii napoleońskiej w 1809 r., wielokrotnie prowadząc wojska do zwycięstwa, został ciężko ranny, broniąc mostu na Berezynie.
Obraz przedstawia portret generała Jana Henryka Dąbrowskiego. Sylwetka generała została przedstawiona nieznacznie z ukosa, a jego wzrok skierowany jest lekko w lewo. Generał ma pełną twarz, małe i wąskie usta, mocniej zarysowane brwi, niebieskie oczy, wysokie czoło i zaczesane w górę włosy, na których środku przechodzi przedziałek. Mężczyzna jest ubrany w czarny mundur z epoletami na ramionach oraz dwoma rzędami jasnych wężyków, charakterystycznych dla mundurów generalskich. Na piersi ma trzy ordery, a czwarty zawieszony jest na niebieskiej tasiemce na jego szyi. Kołnierz munduru jest wysoki, sięga prawie do uszu, wyszywany podobnymi jasnymi wężykami jak na mundurze. Tło obrazu zostało namalowane ciemną barwą. Pod numerem 1. kryją się informacje:
Urodził się w 1755. W czasie insurekcji kościuszkowskiej zdobył sławę, biorąc udział w obronie Warszawy i wyprawie do Wielkopolski, do której, na czele swojego oddziału, przebił się przez kordon wojsk pruskich, by połączyć się z powstańcami. Po klęsce insurekcji dostał się do niewoli rosyjskiej. Tam został wraz z Kościuszką zmuszony do zaprzestania walk z Rosją i jej sprzymierzeńcami, czego, jak się później okazało, nie wykonał. Nie przyjął też propozycji służby w armii pruskiej i rosyjskiej, lecz udał się do Włoch, by tam tworzyć Legiony Polskie. W 1806 r. powołał Wojsko Polskie. Zniósł w nim kary cielesne, wprowadził naukę czytania i pisania oraz wiedzy z historii Polski, a żołnierzom niemającym pochodzenia szlacheckiego dał możliwość awansu oficerskiego. Podczas kampanii napoleońskiej w 1809 r., wielokrotnie prowadząc wojska do zwycięstwa, został ciężko ranny, broniąc mostu na Berezynie.
Portret generała Jana Henryka Dąbrowskiego
Źródło: Wikimedia Commons, autor nieznany, olej na płótnie, lata 1809-1814, domena publiczna.
RGHSsUsXzlMi8
Rysunek przedstawia portret Jana Kilińskiego. Został on ukazany z profilu, a jego twarz jest odwrócona prawym profilem do widza. Mężczyzna ma szczupłą twarz, wąskie, małe usta, a nad nimi wąsy, duży nos, duże ciemne oczy i gęste brwi. Jego czoło jest niskie. Ma on długie, sięgające za ucho włosy, lekko kręcone na końcach. Na głowie ma czapkę rogatywkę obszytą cieplejszym materiałem. Ubrany jest w ciemny płaszcz z niewielkim wywiniętym kołnierzem, wysoko zapiętym pod szyją. Tło jest jasne. Pod postacią napis: Jan Kiliński, ur. około r. 1750, um. 1817. Pod numerem 1. kryją się informacje:
Jan Kiliński. Urodził się w 1760 r., był szewcem, ale do historii przeszedł jako pułkownik powstania kościuszkowskiego oraz uczestnik spisków powstańczych. W czasie insurekcji warszawskiej stanął na czele ludu stolicy, by walczyć przeciwko rosyjskiemu garnizonowi. Po dwudniowych bohaterskich zmaganiach 17 i 18 kwietnia 1794 roku miasto oswobodzono, a powstańcy oddali się pod dowództwo Kościuszki. Kiliński wszedł do Rady Zastępczej Tymczasowej i został mianowany przez Kościuszkę na pułkownika milicji mazowieckiej. Zorganizowane przez niego oddziały broniły Warszawy przed wojskami pruskimi.
Rysunek przedstawia portret Jana Kilińskiego. Został on ukazany z profilu, a jego twarz jest odwrócona prawym profilem do widza. Mężczyzna ma szczupłą twarz, wąskie, małe usta, a nad nimi wąsy, duży nos, duże ciemne oczy i gęste brwi. Jego czoło jest niskie. Ma on długie, sięgające za ucho włosy, lekko kręcone na końcach. Na głowie ma czapkę rogatywkę obszytą cieplejszym materiałem. Ubrany jest w ciemny płaszcz z niewielkim wywiniętym kołnierzem, wysoko zapiętym pod szyją. Tło jest jasne. Pod postacią napis: Jan Kiliński, ur. około r. 1750, um. 1817. Pod numerem 1. kryją się informacje:
Jan Kiliński. Urodził się w 1760 r., był szewcem, ale do historii przeszedł jako pułkownik powstania kościuszkowskiego oraz uczestnik spisków powstańczych. W czasie insurekcji warszawskiej stanął na czele ludu stolicy, by walczyć przeciwko rosyjskiemu garnizonowi. Po dwudniowych bohaterskich zmaganiach 17 i 18 kwietnia 1794 roku miasto oswobodzono, a powstańcy oddali się pod dowództwo Kościuszki. Kiliński wszedł do Rady Zastępczej Tymczasowej i został mianowany przez Kościuszkę na pułkownika milicji mazowieckiej. Zorganizowane przez niego oddziały broniły Warszawy przed wojskami pruskimi.
Jan Kiliński
Źródło: Wikimedia Commons, rysunek, 1848 r., Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa, domena publiczna.
RwdkO3sf04wYK
Obraz przedstawia półpostaciowy portret Tadeusza Kościuszki. Sylwetka mężczyzny jest ukazana na wprost widza, a jego głowa i wzrok skierowane w lewą stronę. Ma on szczupłą, pociągłą twarz, lekko zadarty nos, wydatny podbródek, drobne usta, duże oczy, a nad nimi ciemne brwi. Jego włosy są kręcone i długie, sięgające szyi. Ubrany w czarny mundur z epoletami na ramionach. Jego obrzeża w miejscach zapinania guzików oraz na wykończeniu rękawa są czerwone. Przez środek munduru przechodzi ukośnie czarna szeroka wstęga ze srebrną klamrą. Kołnierz jest postawiony i sięga szyi, od wewnętrznej strony jest czerwony. Pod szyją czarny żabot. Ręce mężczyzny są założone jedna na drugą, w prawej trzyma on zwój białego papieru. Tło obrazu jest na dole ciemnobrązowe, a u góry żółto-szare. Pod numerem 1. kryją się informacje:
Tadeusz Kościuszko. Urodził się w 1746 r. Wszechstronne wykształcenie zdobył w utworzonej przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Szkole Rycerskiej oraz w Paryżu. Potem w Ameryce Północnej budował fortyfikacje podczas wojny secesyjnej, czym zyskał sobie sławę i uznanie trwające do dzisiaj. Po powrocie do kraju odważną decyzją ograniczył pańszczyznę chłopom w swoich niewielkich włościach. W obliczu zagrożenia utratą niepodległości ojczyzny wykazał się w wojnie polsko-rosyjskiej 1792 r. odwagą w bitwach pod Zieleńcami, Włodzimierzem i pod Dubienką na tyle, że awansował do stopnia generała majora i jako jeden z pierwszych otrzymał nowo ustanowiony Order Virtuti Militari. Kościuszko objął formalnie przywództwo insurekcji, powstania przeciwko Rosji i Prusom, jako Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej. Rozpoczęła się ona 12 marca 1794 r. Został ranny w bitwie pod Maciejowicami i trafił do niewoli. W listopadzie 1796 r. opuścił więzienie po złożeniu przysięgi wiernopoddańczej carowi, co pozwoliło uwolnić z rosyjskich więzień i łagrów dwadzieścia tysięcy Polaków. Na Kościuszce wymuszono też, by przyrzekł, że nie wróci do Polski. Udał się na emigrację do Stanów Zjednoczonych, gdzie witany był jako bohater wojny o niepodległość.
Obraz przedstawia półpostaciowy portret Tadeusza Kościuszki. Sylwetka mężczyzny jest ukazana na wprost widza, a jego głowa i wzrok skierowane w lewą stronę. Ma on szczupłą, pociągłą twarz, lekko zadarty nos, wydatny podbródek, drobne usta, duże oczy, a nad nimi ciemne brwi. Jego włosy są kręcone i długie, sięgające szyi. Ubrany w czarny mundur z epoletami na ramionach. Jego obrzeża w miejscach zapinania guzików oraz na wykończeniu rękawa są czerwone. Przez środek munduru przechodzi ukośnie czarna szeroka wstęga ze srebrną klamrą. Kołnierz jest postawiony i sięga szyi, od wewnętrznej strony jest czerwony. Pod szyją czarny żabot. Ręce mężczyzny są założone jedna na drugą, w prawej trzyma on zwój białego papieru. Tło obrazu jest na dole ciemnobrązowe, a u góry żółto-szare. Pod numerem 1. kryją się informacje:
Tadeusz Kościuszko. Urodził się w 1746 r. Wszechstronne wykształcenie zdobył w utworzonej przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Szkole Rycerskiej oraz w Paryżu. Potem w Ameryce Północnej budował fortyfikacje podczas wojny secesyjnej, czym zyskał sobie sławę i uznanie trwające do dzisiaj. Po powrocie do kraju odważną decyzją ograniczył pańszczyznę chłopom w swoich niewielkich włościach. W obliczu zagrożenia utratą niepodległości ojczyzny wykazał się w wojnie polsko-rosyjskiej 1792 r. odwagą w bitwach pod Zieleńcami, Włodzimierzem i pod Dubienką na tyle, że awansował do stopnia generała majora i jako jeden z pierwszych otrzymał nowo ustanowiony Order Virtuti Militari. Kościuszko objął formalnie przywództwo insurekcji, powstania przeciwko Rosji i Prusom, jako Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej. Rozpoczęła się ona 12 marca 1794 r. Został ranny w bitwie pod Maciejowicami i trafił do niewoli. W listopadzie 1796 r. opuścił więzienie po złożeniu przysięgi wiernopoddańczej carowi, co pozwoliło uwolnić z rosyjskich więzień i łagrów dwadzieścia tysięcy Polaków. Na Kościuszce wymuszono też, by przyrzekł, że nie wróci do Polski. Udał się na emigrację do Stanów Zjednoczonych, gdzie witany był jako bohater wojny o niepodległość.
Portret Tadeusza Kościuszki
Źródło: Wikimedia Commons, Karl Gottlieb Schweikart, olej na płótnie, po 1802 r., Muzeum Narodowe w Warszawie.
1
Ciekawostka
Tadeusz Kościuszko to niezwykle ciekawa postać historyczna, znana na całym świecie. Napoleon nazwał go bohaterem północy, Tomasz Jeffersonj0000008OKB6v21_000tp00ITomasz Jefferson − 'najczystszym synem wolności, jakiego poznałem […] i to wolności dla wszystkich, a nie tylko dla nielicznych i bogatych', zaś caryca Katarzyna Wielka mówiła o nim, że jest bestią. Juliusz Vernej0000008OKB6v21_000tp00JJuliusz Verne uhonorował Tadeusza Kościuszkę, umieszczając jego portret w gabinecie Kapitana Nemo w książce 20 000 mil podmorskiej żeglugi. Aby uczcić pamięć bohatera, Paweł Edmund Strzelecki nazwał odkryty przez siebie najwyższy szczyt Australii Górą Kościuszki (2228 m n.p.m.).
1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij mapę myśli, podając przykład bohaterskiego czynu każdej z powyżej przedstawionych postaci.
R1Q5S2zpRFlft
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Element 0Elementy należące do kategorii Element 0Nazwa kategorii: AElementy należące do kategorii ANazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii ANazwa kategorii: BElementy należące do kategorii BNazwa kategorii: B1Nazwa kategorii: B2Koniec elementów należących do kategorii BNazwa kategorii: CNazwa kategorii: DElementy należące do kategorii DNazwa kategorii: D1Koniec elementów należących do kategorii DNazwa kategorii: EKoniec elementów należących do kategorii Element 0
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Element 0Elementy należące do kategorii Element 0Nazwa kategorii: AElementy należące do kategorii ANazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii ANazwa kategorii: BElementy należące do kategorii BNazwa kategorii: B1Nazwa kategorii: B2Koniec elementów należących do kategorii BNazwa kategorii: CNazwa kategorii: DElementy należące do kategorii DNazwa kategorii: D1Koniec elementów należących do kategorii DNazwa kategorii: EKoniec elementów należących do kategorii Element 0
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zwróć uwagę na bohaterstwo powyższych postaci w czasie walk z Rosją.
Bohaterowie:
Bartosz Głowacki – w bitwie pod Racławicami zdobył pierwsze działo i zgasił jego lont czapką.
Jan Henryk Dąbrowski – bronił Warszawy w czasie insurekcji kościuszkowskiej.
Jan Kiliński – podczas insurekcji warszawskiej stanął na czele walczącego ludu stolicy.
Tadeusz Kościuszko – odznaczył się w walkach pod Zieleńcem, Włodzimierzem, Dubienką podczas wojny polsko‑rosyjskiej w 1792 roku; objął dowództwo w czasie insurekcji kościuszkowskiej jako Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej.
Ćwiczenie 1
Podaj, jakimi bohaterskimi czynami odznaczyli się Tadeusz Kościuszko, Jan Kiliński, Jan Henryk Dąbrowski, Bartosz Głowacki.
RXZvjbvpfEIY6
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na bohaterstwo powyższych postaci w czasie walk z Rosją.
Bohaterowie:
Bartosz Głowacki – w bitwie pod Racławicami zdobył pierwsze działo i zgasił jego lont czapką.
Jan Henryk Dąbrowski – bronił Warszawy w czasie insurekcji kościuszkowskiej.
Jan Kiliński – podczas insurekcji warszawskiej stanął na czele walczącego ludu stolicy.
Tadeusz Kościuszko – odznaczył się w walkach pod Zieleńcem, Włodzimierzem, Dubienką w wojnie polsko‑rosyjskiej 1792 roku; objął dowództwo w czasie insurekcji kościuszkowskiej jako Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej Narodowej.
1
Ćwiczenie 2
Oceń, na czym polega bohaterstwo Bartosza Głowackiego, Jana Henryka Dąbrowskiego, Jana Kilińskiego i Tadeusza Kościuszki.
RnPDgkjeXCKS9
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, jakimi cechami w walkach wykazywali się Bartosz Głowacki, Jan Henryk Dąbrowski, Jan Kiliński i Tadeusz Kościuszko.
O bohaterstwie powyższych postaci świadczą ich czyny, w których wykazali się odwagą, walecznością, męstwem, poświęceniem dla dobra ojczyzny, ryzykując utratę własnego życia. Dla każdego z nich odzyskanie wolności przez państwo było najwyższą wartością. W decydujących momentach pokazywali niezwykły hart ducha i silną wolę, dzięki czemu zdolni byli do czynów nieprzeciętnych.
Ćwiczenie 3
Przeczytaj fragment opowiadania Marii Krügerj0000008OKB6v21_000tp001Marii Krüger. Kto relacjonuje wydarzenia? W której osobie prowadzona jest narracja? Zapisz swoją odpowiedź.
R1RPtA3W6Mht3
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że narracja to inaczej opowiadanie, przedstawianie zdarzeń. Zwróć uwagę, w której osobie występują czasowniki w tekście narracji.
Przedstawione wydarzenia relacjonuje narrator wszechwiedzący, czyli osoba, która wie wszystko o świecie przedstawionym i opowiada o nim z najdrobniejszymi szczegółami. Narracja jest prowadzona w trzeciej osobie.
Więcej niż królMaria Krüger
Maria KrügerWięcej niż król
Dziwna i niespokojna była wiosna w 1794 roku. Wiadomo, co prawda, że w marcu, jak w garncu – śnieg i słońce na zmianę, ale takiego marca to jeszcze ludzie w Rzędowicach nie pamiętali. Bo albo mróz, ostry, lutowy – albo za chwilę słońce zaczynało grzać mocno, jak w czerwcu. Toteż dziewuszki od Bartoszów, te dwie starsze, Helenka i Cecylka, wybiegały co chwila z chaty zwabione ciepłem, a potem, kiedy znów sypnęło śniegiem i zimno się zrobiło, ze śmiechem wracały do domu. Aż matka zaczęła się na nie gniewać, że od trzaskania drzwiami opadnie ciasto w dzieżyj0000008OKB6v21_000tp002dzieżyzaczynionej0000008OKB6v21_000tp003zaczynione na chleb. – Lepiej byście Justynkę zabawiły i Felisia pokołysały zamiast tych psot! – wołała za nimi. – A pozwoli nam mama pomagać przy pieczeniu? Będziemy mogły upiec wyskrobekj0000008OKB6v21_000tp004wyskrobek? – dopytywały się dziewczynki. – Pozwolę, pozwolę – zgodziła się. Ale najwidoczniej nie była skora do przekomarzania się, tylko chodziła zamyślona, jakby zatroskana. I chociaż przed chwilą przykazywała dziewczynkom, by drzwi nie otwierały ze względu na to ciasto w dzieży, to przecież sama co jakiś czas otwierała je i wyglądała na drogę, co wiodła przed chatą. Aż wreszcie już o późnym zmierzchu dało się słyszeć radosne ujadanie Burka i zanim mama zdążyła podejść do drzwi, aby wyjrzeć – do chaty wszedł ojciec. – Tatulko! – pisnęły radośnie dziewczynki i podbiegły do niego, a mama wołała uszczęśliwiona: – Wojtuś! Przecież jesteś nareszcie. Czemu tak późno! Gdzieżeś chodził? A Wojciech Bartosz stał przez chwilę w progu, oświetlony czerwonym blaskiem buchającym z pieca. Krzepki był, rozrośnięty w ramionach. Jasne włosy, prawie do ramienia długie i przycięte nad czołem w równą grzywkę, wyglądały w tym świetle jak złote, wąsy miał jasne, bujne jak dwa kłosy pszeniczne. Stał tak, a w ręce trzymał kosę. Dziewczynki zaś zadziwiły się, czemu ta kosa wyglądała inaczej niż wtedy, kiedy ojciec brał ją do kośbyj0000008OKB6v21_000tp005kośby? Czemu jej srebrem połyskujące ostrze postawione jest teraz do góry, sztorcem? Nie śmiały jednak pytać. Zresztą ojciec zaraz sam zaczął opowiadać mamie, że musiał długo czekać u kowala Ambroża, aby kosę odkuł jak należy, na sztorc. I stuknął drzewcem kosy o polepęj0000008OKB6v21_000tp006polepę, aby pokazać, jak to teraz ostrze się mocno trzyma. Potem jeszcze powiedział, że chłopi ze wsi, którzy razem z nim idą do Naczelnika Kościuszki, to wszyscy mają tak samo kosy odkute. – Na wojnę idziecie? Jezu, na wojnę! – mama przestraszyła się i zaczęła płakać. Ojciec pokiwał tylko głową. – Ano tak trzeba, Jaguś, tak trzeba. Idą młodzi i idą starsi gospodarze. Wieczorem każdy z nas cichcem się z chaty wymknie. Nie pójdziemy dużą gromadą, tylko tak po kilku. Chyłkiem, aby chyłkiem, bo ruskie wojska stoją wokoło. Tormasowj0000008OKB6v21_000tp007Tormasow, jak powiadają, samych kozaków ma dwa pułki i jazdy więcej niż dziesięć szwadronówj0000008OKB6v21_000tp008szwadronów. A jeszcze za Denisowemj0000008OKB6v21_000tp009Denisowem idą jego wojska… Na Skalmierzj0000008OKB6v21_000tp00ASkalmierz będziemy się przedzierać!
RV4bK1PtOqFRc1
Akwarela przedstawia młodego mężczyznę w bogato zdobionym chłopskim stroju, trzymającego w uniesionej lewej dłoni flagę Polski rozpiętą na trzonku kosy, której osadzone na sztorc ostrze zwrócone jest ku dołowi, a w prawej opuszczonej, podanej nieco do przodu, szablę. Ukazaną lewym półprofilem twarz czerwieni rumieniec. Brwi długie, a zaraz nad nimi futrzany, czarny otok czapki krakowskiej, czerwonej rogatywki z piórkiem u boku. Sukmana z kilkoma rzędami sznurkowych szamerunków na piersi, górą rozchylona, ukazuje czerwoną podszewkę oraz koszulę z pionowymi pasami czerwonych i niebieskich haftów. Na nogach wysokie za kolana czarne buty ze ściętymi, podwiniętymi nieco czubkami. Za pasem pokaźna siekiera.
Kosynier
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Kosynier, akwarela, 1843 r., domena publiczna.
I zaraz zaczął szykować się do drogi. Ale odświętnie, jakby na odpust. Wziął nową sukmanęj0000008OKB6v21_000tp00Bsukmanę z czerwonym i czarnym wyszywaniem i buty nowe, a na głowę wcisnął czerwoną krakuskęj0000008OKB6v21_000tp00Ckrakuskę, tę, co ją niedawno kupił na jarmarku. Kazał też mamie naszykować zawiniątko, a były w nim dwie koszule, prześcieradło z grubego płótna i kawał chleba (…). Jeszcze tylko zjadł trochę zacierek01zacierek, które mama przed nim postawiła, aby nie szedł głodny na tę wyprawę, a potem wąsy otarł, mamę objął i przytulił. – Nie płacz, Jagna – powiedział. – Nie płacz! Muszę iść. Tak trzeba. Naczelnik wzywa ku ojczyzny ratowaniu. Wygonimy carskie wojska. Pocałował mamę w czoło, dziewczynki pogłaskał po włosach i wziął tę swoją kosę na sztorc odkutą, zawiniątko i szybko wyszedł z chaty. – Reta! – jęknęła mama – jakże dadzą radę? Z kosą na armaty? Zginie niechybnie! – i rozpłakała się gorzko, a za nią wszystkie dzieci: Helenka, Cecylka, Justynka i ten mały Feliś w kołysce. W dwa dni później przyszła wiosna, taka już prawdziwa. I słońce przygrzało na dobre, i sady zaczęły rozkwitać, i łąki nagle pozieleniały. A zaraz potem do Rzędowic, do dworu, przybył jakiś gość. Po wsi od razu rozeszło się, że to młody oficer z wieściami od Kościuszki. A wieści były nie byle jakie: pod Racławicamij0000008OKB6v21_000tp00DRacławicami bitwa była ogromna, carscy mieli armaty i z nimi ruszyli na polskie szeregi. Ale Naczelnik Kościuszko, widząc tę przewagę nieprzyjaciela, wezwał do ataku kosynierówj0000008OKB6v21_000tp00Ekosynierów. – Kosynierów? Na armaty? – pytali z niedowierzaniem ludzie we wsi.
RdbAf8AkbwvJq1
Fotografia przedstawia w ujęciu od dołu, na tle błękitnego nieba i szpaleru drzew, pomnik Bartosza Głowackiego w Janowiczkach. Bohater bitwy pod Racławicami został ukazany w długiej odrzuconej ku tyłowi chłopskiej sukmanie, z ozdobnym potrójnym zapięciem i rozciętymi podwiniętymi wysoko mankietami. Długa okrywająca biodra koszula jest w talii spięta szerokim pasem. Luźne chłopskie spodnie wpuszczone w buty z cholewami.
Pomnik Bartosza Głowackiego w Janowiczkach
Źródło: WikimediaCommons/Przykuta, licencja: CC BY-SA 3.0.
– Ano tak! A wiecie, kto szedł pierwszy do ataku? Nasz Bartosz! Zaś za nim ławą ruszyli chłopi z kosami i pikami. I zabrali te armaty! A Bartosz to jedną zatkał swoją krakuską. – Mój Wojtek? – dopytywała się Jagna, bo pobiegła do dworu posłuchać nowin. – A czy aby nie ranny? Cecylka i Helka, trzymając się maminego fartucha, słuchały tylko tego, co mówili dorośli, i już nie wiedziały, czy płakać, czy cieszyć się, bo takie to wszystko wydało się im niezwykłe. Tymczasem ten oficer, który od Naczelnika przyjechał z wieściami, stał teraz na ganku i opowiadał ludziom, jak to Naczelnik, sam też w chłopską sukmanę przyodziany, zawiesił szarfę na piersi Bartosza i zrobił go dowódcą regimentu grenadierówj0000008OKB6v21_000tp00Fregimentu grenadierów krakowskich. I szlachectwo mu nadał, i do herbu swojego przyjął. 'Jako, żeś urodzony we wsi Głowacz, będziesz się teraz zwał Bartosz Głowacki, herbu Korczak!' — tak mówił Naczelnik. I jeszcze list przysłał do dziedzica w Rzędowicach, 'aby o żonie i dzieciach oficera Bartosza Głowackiego miał staranie'. I pisał też Naczelnik do dziedzica, aby Bartosza od pańszczyzny02pańszczyzny uwolnił. – Nie tylko uwalniam, ale i tę zagrodę, w której mieszkał, na wieczne czasy jemu, jego żonie i dzieciom na własność oddam – powiedział na to dziedzic. A tymczasem już cała wieś szykowała się na przyjęcie Naczelnika Kościuszki i jego wojska, bo właśnie przez posła zapowiedział swoje przybycie. Potem już było jak w bajce, która się dobrze kończy. Wszyscy zabrali się do roboty. Dziewczęta i chłopcy niedorośli zabrali się do strojenia świerkowymi gałązkami chat i płotów. Starsi, ci, co na wojnę pójść nie mogli, ustawili stoły i ławki, kobiety zabrały się do szykowania jedzenia i pieczenia chleba i mięsa, bo nikt niczego nie żałował na tak wielkie święto. A kiedy na białym koniu przyjechał na czele kosynierów pan Kościuszko w krakowskiej sukmanie, to potem razem z Bartoszem Głowackim i jego żoną za jednym ze stołów siadł i winem z dworu przyniesionym pił zdrowie Bartosza. A wszyscy żołnierze, a także ludzie z wioski i ze dworu wołali: – Vivat! Niech żyje nasz Naczelnik! Vivat! Niech żyje Bartosz Głowacki! Niech żyje nasz bohater! (…) Zaś Helka i Cecylka, wyszorowane, przystrojone odświętnie, z warkoczykami pięknie splecionymi, patrzyły na to wszystko, siedząc z boku na zydelkuj0000008OKB6v21_000tp00Gzydelku i pojadając słodkie placuszki. Nie wszystko jeszcze tak dobrze rozumiały, bo przecież Helka miała dopiero osiem lat, a Cecylce szło na siódmy. Były jednak bardzo szczęśliwe. A wieczorem Helka, senna już po tak niezwykłym dniu, kiedy Bartoszowa układała ją do spania, zapytała: – Matulko, a co to znaczy bohater? Jagna Bartoszowa uśmiechnęła się. – Bohater, córciu, to znaczy bardzo dużo, to znaczy więcej niż król… – Więcej niż król? – powtórzyła Helcia. I zasnęła spokojnie.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Maria Krüger, Więcej niż król, [w:] tejże, Złota korona: opowiadania z historii Polski, Wrocław 2001, s. 249–253.
Ćwiczenie 4
Przedstaw rodzinę Wojciecha Bartosza. W tym celu wykorzystaj formę drzewa genealogicznego.
R1QSiTHayzZNw
(Uzupełnij).
Rodziców wpisz na dole drzewa, dzieci powyżej. Z lewej wpisz najstarsze rodzeństwo, z prawej najmłodsze.
Rodzina Bartosza:
Helena Bartosz, Cecylia Bartosz, Justyna Bartosz, Felicjan Bartosz Wojciech Bartosz + Jagna Bartosz
Ćwiczenie 5
Opisz wiosnę 1794 roku.
R19owG90AaWDM
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na pierwszy akapit tekstu, w którym opisano tę porę roku.
Wiosna 1794 roku charakteryzowała się zmienną pogodą, raz było bardzo słonecznie, innym razem przychodził ostry mróz.
Ćwiczenie 6
W jaki sposób Wojciech przygotowywał się na wojnę? Wymień w punktach kolejne działania.
R1AfKo3hs8P6D
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na rzeczy, które przygotowywał sobie Wojciech na wojnę.
Przygotowania Wojciecha do wojny:
Odkucie kosy u kowala Ambrożego.
Założenie odświętnego ubrania: sukmany, nowych butów i krakuski.
Przygotowanie zawiniątka z dwoma koszulami, prześcieradłem z grubego płótna i kawałkiem chleba.
Zjedzenie zacierek.
Pożegnanie żony i dzieci.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, jak argumentuje swoją decyzję mąż, który idzie na wojnę.
R1E61qgGSMQ65
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, co mówi do żony, kiedy wraca z pola i zaczyna szykować się do wyjścia.
Mąż idzie na wojnę, ponieważ uważa, że jest to jego patriotyczny obowiązek. Zdaje sobie sprawę, że każdy – niezależnie od wieku czy pozycji w społeczeństwie – idzie na wojnę, aby wypędzić wrogów z polskich ziem.
Ćwiczenie 8
Opisz krótko uczucia, które przeżywały żona i dzieci Bartosza przed wyruszeniem na wojnę, jak również po jego powrocie.
R8ntoLF6pHN7S
. Co czuły żona i dzieci Bartosza?. Dobro. Zło. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Zwróć uwagę na fragmenty tekstu, mówiące o emocjach członków rodziny.
Uczucia rodziny Bartosza przed jego wyprawą: Córki są zdziwione, widząc kosę postawioną na sztorc. Nie mają odwagi zapytać, dlaczego tak wygląda. Żona jest przestraszona na wieść o tym, że jej mąż idzie na wojnę, zaczyna płakać, czuje niepokój. Martwi się, że mąż nie ma broni, tylko kosę. Dzieci również płaczą, gdyż boją się o ojca.
Uczucia rodziny Bartosza po jego powrocie: Żona i dzieci nie dowierzają słowom młodego oficera, który przybył do dworu. Czują radość, ale również niepewność. Po przyjeździe Wojciecha są dumne, cieszą się, że ojciec wrócił cały i zdrowy. Matka jest spokojna o przyszłość rodziny.
Ćwiczenie 8
Opisz krótko uczucia, które przeżywały żona i dzieci Bartosza przed wyruszeniem na wojnę, jak również po jego powrocie.
RLeT2jWqdm98b
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na fragmenty tekstu mówiące o emocjach członków rodziny.
Uczucia rodziny Bartosza przed jego wyprawą: Córki są zdziwione, widząc kosę postawioną na sztorc. Nie mają odwagi zapytać, dlaczego tak wygląda. Żona jest przestraszona na wieść o tym, że jej mąż idzie na wojnę, zaczyna płakać, czuje niepokój. Martwi się, że mąż nie ma broni, tylko kosę. Dzieci również płaczą, gdyż boją się o ojca.
Uczucia rodziny Bartosza po jego powrocie: Żona i dzieci nie dowierzają słowom młodego oficera, który przybył do dworu. Czują radość, ale również niepewność. Po przyjeździe Wojciecha są dumne, cieszą się, że ojciec wrócił cały i zdrowy. Matka jest spokojna o przyszłość rodziny.
Ćwiczenie 9
Opisz zasługi chłopskiego bohatera oraz to, jak go nagrodzono.
RQO4kLYmwioW2
(Uzupełnij).
Wskaż miejsce i opisz okoliczności bohaterskiego czynu Wojciecha. Napisz, jakie nagrody otrzymał w wojsku, a jakie przyznano całej rodzinie.
W bitwie pod Racławicami podczas ataku kosynierów na stanowisko armat Wojciech Bartos wsławił się odwagą. Jako pierwszy ruszył do walki i zgasił lont jednej z nich swoją czapką krakuską. Polacy zdobyli te armaty.
Nagrody:
Naczelnik zawiesił szarfę na piersi Wojciecha.
Został dowódcą regimentu grenadierów krakowskich.
Otrzymał szlachectwo, herb Korczak oraz nazwisko Głowacki.
Rodzinę uwolniono z pańszczyzny i otrzymała zagrodę na własność.
Ćwiczenie 10
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Jagny Bartoszowej: 'bohater to więcej niż król'.
RO3H50LBYkwkS
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakie cechy powinien posiadać król, a jakie bohater.
Król stoi na czele państwa, podejmuje ważne decyzje. Powinien być sprawiedliwy i mądry. Bohater to człowiek odważny, odznaczający się niezwykłymi czynami. Jego postawa najczęściej ratuje komuś życie, dlatego jest ważniejszy od króla.
Ćwiczenie 11
Wymień postacie historyczne występujące w tekście Marii Krüger.
R40AlUyedAmio
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na głównych bohaterów opowiadania.
Postacie historyczne występujące w tekście Marii Krüger to: Tadeusz Kościuszko, Bartosz Głowacki.
R13YldgaMwy1O
Ćwiczenie 12
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. Bohater wieczoru. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater masowej wyobraźni. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Cichy bohater. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater naszych czasów Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater awantury. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater mojej bajki. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater liryczny. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi.
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. Bohater wieczoru. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater masowej wyobraźni. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Cichy bohater. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater naszych czasów Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater awantury. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater mojej bajki. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi. Bohater liryczny. Możliwe odpowiedzi: 1. Osoba, która na krótko skupia na sobie uwagę innych., 2. Osoba wyróżniająca się w kłótni lub będąca jej inicjatorem., 3. Wymyślona przez autora postać w wierszu, o której mówi podmiot liryczny., 4. Tytuł powieści Michaiła Lermontowa z pierwszej połowy XIX wieku., 5. Osoba, która jest ceniona przez tego, kto o niej mówi., 6. Osoba, której odwaga nie została ujawniona., 7. Postać, która staje się uwielbiana przez większą liczbę ludzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LRyZWbMugzH
Ćwiczenie 13
Uzupełnij zdania poniższymi związkami wyrazowymi. Na urodzinach cioci 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru stał się Maciuś, który obie rączki włożył po łokcie w urodzinowy tort.
W tamtych latach to polski piłkarz, dzięki swoim umiejętnościom stał się 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru zastępowani są po chwili przez następne pokolenia.
Na koniec pojawił się w nieco sfatygowanym stroju 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru prowadzony przez policję.
Niewątpliwie Agata, która utarła nos Halinie, stała się 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Los zwierząt przede wszystkim leżał na sercu 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Szczególna odwaga Bartosza Głowackiego sprawiła, że stał się naszym 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Uzupełnij zdania poniższymi związkami wyrazowymi. Na urodzinach cioci 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru stał się Maciuś, który obie rączki włożył po łokcie w urodzinowy tort.
W tamtych latach to polski piłkarz, dzięki swoim umiejętnościom stał się 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru zastępowani są po chwili przez następne pokolenia.
Na koniec pojawił się w nieco sfatygowanym stroju 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru prowadzony przez policję.
Niewątpliwie Agata, która utarła nos Halinie, stała się 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Los zwierząt przede wszystkim leżał na sercu 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Szczególna odwaga Bartosza Głowackiego sprawiła, że stał się naszym 1. bohaterką mojej bajki, 2. Bohaterowie naszych czasów, 3. bohaterem masowej wyobraźni, 4. bohaterowi lirycznemu, 5. bohaterem narodowym, 6. bohater awantury, 7. bohaterem wieczoru.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
Przyjrzyj się zdjęciom, które przedstawiają fragmenty obrazu Bitwa pod Racławicamij0000008OKB6v21_000tp00HBitwa pod Racławicami namalowanego pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Następnie odpowiedz na pytania:
Czy można na nich odnaleźć bohaterów opowiadania lub postaci do nich podobne?
Jakie uczucia budzą w tobie te obrazy?
RgErN51V5zHUr
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Przeczytaj opisy fragmentów obrazów 'Bitwa pod Racławicami' namalowanych pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Opisz, jakie uczucia budzą w tobie te teksty.
RN9HAFO2fXBgM
(Uzupełnij).
ReQV8m4L2sPuG
Fotografia ukazuje fragment obrazu olejnego pt. „Bitwa pod Racławicami” wystawianego wraz z dodatkową scenografią jako „Panorama Racławicka”. Kompozycja tego fragmentu została wyraźnie podzielona na trzy poziome pasy. Dołem piaszczysta skarpa jaru, poprzedzona scenografią przy krawędzi obrazu. Zatknięte w ziemię suche krzewy, walające się gałęzie i patyki potęgują iluzję naturalistycznie oddanej sceny w rozświetlonym słońcem świecącym z góry, zza prawej krawędzi kadru, krajobrazie. Powyżej jaru rozgrywa się bitwa ukazana w drugim pasie, a nad tym połać błękitnego nieba jako trzeci pas kompozycji. Pas przedstawiający bitwę został podzielony kompozycyjnie w połowie szerokości. Z lewej Moskale, z prawej Polacy. Miejsce centralne zajmuje rosyjska bateria armat skierowanych lufami na prawą stronę obrazu, skąd atakują ją nadbiegający liczni, ubrani w długie białe sukmany i czerwone czapki rogatywki, polscy chłopi, kosynierzy.
Jan Styka i Wojciech Kossak, Bitwa pod Racławicami, fragment, 1893–1894 r.
Źródło: Wikimedia Commons, Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1B2Zjxb5rCeC
Fotografia ukazuje fragment „Panoramy Racławickiej”. Przedstawia on na pierwszym planie umykające w popłochu w głąb wąwozu sześciokonne zaprzęgi do przeciągania baterii dział rosyjskich. Każdą dwukółkę ze skrzynią na amunicję, ale bez doczepionej armaty, ciągną trzy pary koni. Na jednym z każdej z nich zasiada żołnierz w szarym szynelu. Zaprzęg nadjeżdżający z prawej strony został trafiony przez artylerię polską. Koń ze środkowej pary padł wraz z jeźdźcem. Na środku, zza dolnej krawędzi kadru, wyłania się powożony przez brodatego mężczyznę jednokonny zaprzęg z beczką leżącą na sianie moszczącym niewielki wóz.
Jan Styka i Wojciech Kossak, Bitwa pod Racławicami, fragment, 1893–1894 r.
Źródło: Wikimedia Commons, Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZ1BeCdzhTiSc
Fotografia ukazuje fragment „Panoramy Racławickiej”. Na pierwszym planie ukazany od tyłu rosyjski żołnierz w jeździeckich butach za kolana, usiłujący uchwycić uzdę spłoszonego osiodłanego gniadego konia. Ten, ustawiony zadem do widza, z głową odrzuconą w prawą stronę, pociągnął wodze tak, że wojak balansuje na prawej nodze odchylony z wyciągniętymi w prawo w stronę zwierzęcia obiema rękoma.
Jan Styka i Wojciech Kossak, Bitwa pod Racławicami, fragment, 1893–1894
Źródło: Wikimedia Commons, Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8owaklfMMWp8
Zorientowana poziomo fotografia barwna ukazująca fragment „Panoramy Racławickiej” z widoczną u dołu na pierwszym planie scenografią. Na podściółce z piasku ustawiono tam widoczny w dolnym lewym rogu rozbity wóz, krzewy, a z prawej strony rozrzucono pośród kamieni szare deski. Za nimi wznosi się obraz, który w tej części przedstawia obsadzaną młodymi brzózkami wąską, polną drogę. Wyłania się ona u dołu lewej strony kadru zza scenografii, gdzie posadzono prawdziwą brzózkę. Prowadzi skosem w górę, po czym łagodnie skręca po prawej stronie kadru do wiejskich, krytych strzechą chat. Drogą od zakrętu w stronę widza porusza się kłusem na siwym koniu rosyjski żołnierz.
Jan Styka i Wojciech Kossak, Bitwa pod Racławicami, fragment, 1893–1894
Źródło: Wikimedia Commons, Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
RZ1eoohK78Nf2
Zorientowana poziomo fotografia barwna ukazująca fragment „Panoramy Racławickiej”. Kadr ukazuje scenę modlitwy grupy ludzi przed krzyżem przydrożnym .
Jan Styka i Wojciech Kossak, Bitwa pod Racławicami, fragment, 1893–1894
Źródło: Wikimedia Commons, Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R95U8wKAteBvt
Fotografia ukazuje fragment „Panoramy Racławickiej” z widoczną u dołu na pierwszym planie postacią Tadeusza Kościuszki na gniadym koniu w galopie po zboczu łagodnego wzniesienia ku lewej krawędzi kadru. Naczelnik powstania ubrany jest w białą chłopską sukmanę i taką rogatywkę. Obszyte czerwonym suknem poły rozpiętego na piersi, okrywającego koński zad płaszcza powiewają w pędzie. Wyciągniętą w bok prawą ręką wskazuje na maszerującą w tym samym kierunku, ukazaną w perspektywie, kolumnę polskiej piechoty, której najdalsze oddziały wyłaniają się zza grzbietu wzgórza.
Jan Styka i Wojciech Kossak, Bitwa pod Racławicami, fragment, 1893–1894
Źródło: Wikimedia Commons, Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
j0000008OKB6v21_000tp001
Maria Krüger [czyt. kriger]
j0000008OKB6v21_000tp002
dzieża – drewniane naczynie używane dawniej do wyrabiania ciasta
j0000008OKB6v21_000tp003
zaczynić – dodać do ciasta porcję ciasta z poprzedniego wypieku, aby wyrosło
j0000008OKB6v21_000tp004
wyskrobek – resztki ciasta wyskrobane z dzieży
j0000008OKB6v21_000tp005
kośba – koszenie trawy lub zboża
j0000008OKB6v21_000tp006
polepa – warstwa gliny lub gliny z sieczką, kładziona kiedyś w chatach wiejskich zamiast podłogi
j0000008OKB6v21_000tp007
Aleksander Tormasow – jeden z generałów dowodzących wojskami rosyjskimi w bitwie pod Racławicami
j0000008OKB6v21_000tp009
Fiodor Denisow – generał dowodzący rosyjską kawalerią
j0000008OKB6v21_000tp008
szwadron – pododdział pułku kawalerii
j0000008OKB6v21_000tp00A
Skalmierz – wieś położona w województwie łódzkim
j0000008OKB6v21_000tp00B
sukmana – długie męskie okrycie wierzchnie
j0000008OKB6v21_000tp00C
krakuska – czerwona męska czapka bez daszka, obszyta barankiem
j0000008OKB6v21_000tp00D
Racławice – wieś w woj. małopolskim, gdzie rozegrała się zwycięska dla Polaków bitwa w czasie powstania kościuszkowskiego
j0000008OKB6v21_000tp00E
kosynier – dawny żołnierz uzbrojony w kosę o ostrzu osadzonym pionowo na drzewcu
j0000008OKB6v21_000tp00F
regiment grenadierów – dawniej: oddział żołnierzy przeznaczony do walki na bagnety
j0000008OKB6v21_000tp00G
zydel, zydelek – drewniany stołek
j0000008OKB6v21_000tp00H
'Bitwa pod Racławicami' to panorama, czyli obraz obejmujący całą widzialną przestrzeń wokół obserwatora; ma 114 m długości i 15 m wysokości; między obrazem a widzem znajduje się pas dekoracji, które zlewają się z obrazem; dzięki temu widz odnosi wrażenie, jakby był na polu bitwy; przekonaj się o tym, odwiedzając muzeum we Wrocławiu
j0000008OKB6v21_000tp00I
Tomasz Jefferson [czyt. dżeferson] – amerykański prawnik, trzeci prezydent USA, jeden z autorów Deklaracji niepodległości Stanów Zjednoczonych, założyciel stanowego Uniwersytetu Wirginii
j0000008OKB6v21_000tp00J
Juliusz Verne [czyt. wern] – francuski pisarz, dramaturg i działacz społeczny; napisał m.in. 'Dzieci kapitana Granta', 'W osiemdziesiąt dni dookoła świata' i wiele innych powieści podróżniczych i fantastycznych
01
zacierka – nazwa kluski, którą robiono ręcznie lub zupa z takimi kluskami
02
pańszczyzna – wykonywanie różnych prac przez chłopów dla pana