Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co wiemy o zapożyczeniach?

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie czym jest zapożyczenie,

  • wie skąd się biorą zapożyczenia,

  • rozumie co powoduje nadużywanie zapożyczeń w języku polskim.

Umiejętności

Uczeń:

  • odróżnia zapożyczenia od wyrazów rodzimych,

  • potrafi zastąpić niepotrzebne zapożyczenia wyrazami rodzimymi,

  • potrafi korzystać ze Słownika Poprawnej Polszczyzny i ze Słownika Wyrazów Obcych,

  • potrafi pracować w grupie.

Metoda i forma pracy

Heureza, praca indywidualna i grupowa, elementy dramy

Środki dydaktyczne

Karta pracy

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania:

Antek wieczorem poszedł z kolegami i dziewczyną do nowego marketu. Tam lukał na nowe komputery, skanery i gry video. Jego dziewczyna, zafascynowana make – upem i stylingiem zaciągnęła go do nowego coolowego butiku. A gdy zgłodnieli, pochłonęli w pobliskim fast foodzie shakera i dwa sandwicze. Wszystko to poprawili zimnymi drinkami i hot – dogami.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów aby zastanowili się, co zwraca ich uwagę w zdaniach na tablicy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów aby zastąpili polskimi wyrazami te zapożyczenia, które mają polski odpowiednik..

  3. Uczniowie mają się zastanowić i odpowiedzieć, dlaczego niektóre zapożyczenia nie mają swoich odpowiedników w języku polskim. Zostają podzieleni na grupy i ich zadaniem jest próba stworzenia polskich nazw w zamian za nazwy:

spaghetti –

kserokopiarka –

kosmonauta –

hot – dog –

fast food –

cheeseburger -

  1. Uczniowie odczytują swoje propozycje, grupa która wymyśliła najciekawsze zamienniki dostaje plusy.

  2. Uczniowie mają za zadanie stwierdzić z jakich języków zapożyczono następujące wyrazy:

kapo, sputnik, butik, czajnik, bank, fryzjer, kuzyn, serce, browar, sztorm, rower, fujara.

  1. Następnie uczniowie pracując w grupach szukają odpowiedzi. Jeśli nie potrafią odpowiedzieć Nauczyciel prosi klasę o skomentowanie tekstów scenek pod względem perswazyjności oraz o ewentualne wskazanie, jak można skuteczniej przekonywać i odmawiać.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie na temat tego, w jakich sytuacjach znajomość zasad

skutecznej perswazji jest najbardziej przydatna w życiu.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnic między perswazją a manipulacją.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćw.1. Napiszcie i odegrajcie jedną ze scenek:

- niegrzeczna urzędniczka nie chce wydać wam zaświadczenia, a wy przekonujecie ją

że jest ono wam potrzebne natychmiast,

- przekonujecie mamę, by pozwoliła wam wyjść na dyskotekę i wrócić później niż

zwykle,

- namawiacie rodziców, by pozwolili wam zrobić tatuaż.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

RujKsH1rBVfeK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 78.49 KB w języku polskim
RNzypDL3QV9GU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim