Co wiemy o zapożyczeniach?
Co wiemy o zapożyczeniach?
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie czym jest zapożyczenie,
wie skąd się biorą zapożyczenia,
rozumie co powoduje nadużywanie zapożyczeń w języku polskim.
Umiejętności
Uczeń:
odróżnia zapożyczenia od wyrazów rodzimych,
potrafi zastąpić niepotrzebne zapożyczenia wyrazami rodzimymi,
potrafi korzystać ze Słownika Poprawnej Polszczyzny i ze Słownika Wyrazów Obcych,
potrafi pracować w grupie.
Metoda i forma pracy
Heureza, praca indywidualna i grupowa, elementy dramy
Środki dydaktyczne
Karta pracy
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania:
Antek wieczorem poszedł z kolegami i dziewczyną do nowego marketu. Tam lukał na nowe komputery, skanery i gry video. Jego dziewczyna, zafascynowana make – upem i stylingiem zaciągnęła go do nowego coolowego butiku. A gdy zgłodnieli, pochłonęli w pobliskim fast foodzie shakera i dwa sandwicze. Wszystko to poprawili zimnymi drinkami i hot – dogami.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów aby zastanowili się, co zwraca ich uwagę w zdaniach na tablicy.
Nauczyciel prosi uczniów aby zastąpili polskimi wyrazami te zapożyczenia, które mają polski odpowiednik..
Uczniowie mają się zastanowić i odpowiedzieć, dlaczego niektóre zapożyczenia nie mają swoich odpowiedników w języku polskim. Zostają podzieleni na grupy i ich zadaniem jest próba stworzenia polskich nazw w zamian za nazwy:
spaghetti –
kserokopiarka –
kosmonauta –
hot – dog –
fast food –
cheeseburger -
Uczniowie odczytują swoje propozycje, grupa która wymyśliła najciekawsze zamienniki dostaje plusy.
Uczniowie mają za zadanie stwierdzić z jakich języków zapożyczono następujące wyrazy:
kapo, sputnik, butik, czajnik, bank, fryzjer, kuzyn, serce, browar, sztorm, rower, fujara.
Następnie uczniowie pracując w grupach szukają odpowiedzi. Jeśli nie potrafią odpowiedzieć Nauczyciel prosi klasę o skomentowanie tekstów scenek pod względem perswazyjności oraz o ewentualne wskazanie, jak można skuteczniej przekonywać i odmawiać.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie na temat tego, w jakich sytuacjach znajomość zasad
skutecznej perswazji jest najbardziej przydatna w życiu.
2. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnic między perswazją a manipulacją.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćw.1. Napiszcie i odegrajcie jedną ze scenek:
- niegrzeczna urzędniczka nie chce wydać wam zaświadczenia, a wy przekonujecie ją
że jest ono wam potrzebne natychmiast,
- przekonujecie mamę, by pozwoliła wam wyjść na dyskotekę i wrócić później niż
zwykle,
- namawiacie rodziców, by pozwolili wam zrobić tatuaż.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak