Co wiosną słychać u ptaków?
Autor/autorka
Katarzyna Gil
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Co wiosną słychać u ptaków?
4. Czas trwania zajęć
90 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczeń, dzięki zapoznaniu się z tym zakresem wiadomości, rozpozna w swoim otoczeniu popularne gatunki ptaków, które przydzieli do odpowiedniej pory roku i dopasuje ich gniazda.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Technologie Interaktywne pomogą uczniom w bliższym przyjrzeniu się zwierzętom i ich domom, co byłoby niemożliwe w realnym życiu.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne wiosenne gatunki zwierząt i potrafi poinformować, jaka pora roku obejmuje przylot ptaków.
8. Cele szczegółowe zajęć
Zna i rozumie wiosenne zwyczaje wybranych zwierząt,
Przyporządkowuje gniazda do odpowiednich ptaków,
Wskazuje i wymienia ptaki przylatujące wiosną,
Wie, z czego wykonane są gniazda.
9. Metody i formy pracy
Formy
- praca indywidualna,
- praca w małych grupach.
Metody:
- burza mózgów,
- pokaz,
- metoda słowna -zagadki,
- gry edukacyjne.
10. Środki dydaktyczne
a) wzrokowe:
tablica szkolna,
film edukacyjny,
ilustracje,
portale wspierające edukację:
padlet,
jamboard,
learningapps,
(wykonane przez osobę prowadzącą zajęcia).
ćwiczenia szkolne ,,Elementarz Odkrywców – ćwiczenie cz. 4 dla klasy 1”, Barbara Stępień, Ewa Hryszkiewicz, Joanna Winiecka -Nowak, Nowa Era, Warszawa 2017 r.
zeszyty.
d) zasoby sieci:
- YouTube,
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna.
11. Wymagania w zakresie technologii
§ laptop ( 3 osoby przy jednym sprzęcie),
§ tablica interaktywna,
§ stałe łącze internetowe.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Które ptaki wracają wiosną do Polski?
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
DOŚWIADCZENIE
Podział osób na 3 osobowe grupy. Rozdzielenie osób następuje za pomocą https://classroomscreen.com – losowanie imion.
Oglądają na YouTube filmik edukacyjny pt. „Ptasie gniazda”. Po zakończonym seansie nauczyciel rozdaje uczniom wizerunki ptaków i ich gniazd.
Zadaje uczniom pytanie: „Które ptaki wracają wiosną do Polski? Uczniowie muszą uporządkować, w narysowanej na brystolu tabelce, ptaki i ich gniazda wg podziału:
a) ptaki przylatujące wiosną do Polski,
b) gniazda wiosennych ptaków.
Klasa ukaże swoją wiedzę, którą zdobyła od najbliższych osób, własnych obserwacji i obejrzanego filmiku.
Wykorzystane strony:
https://classroomscreen.com – podział na grupy,
https://youtu.be/UgZq1JC3aJo - Filmik edukacyjny - „Ptasie gniazda.”
https://pixabay.com/pl/photos/wilga-pomarańczowy-ptak-4454927/ - Zdjęcia, wykorzystane w tabelce, pobrane zostały z darmowego zasobu pixabay.
Aktywność 2
Temat: Gdzie i z czego ptaki budują swoje gniazda?
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
REFLEKSJA
Uczniowie omawiają, co zaobserwowali i jakie informacje zdobyli, po obejrzeniu nagrania z wiosennymi ptakami i ich gniazdami.
Wychowankowie udzielają odpowiedzi na pytania osoby prowadzącej zajęcia.
Przykładowe pytania:
1. Który ptak podrzuca swoje jaja?
(kukułka)
2. Z czego bociany budują gniazda?
(z gałązek i patyków)
3. Gdzie bociany budują swoje gniazda?
(na słupach, na kominach)
4. Gdzie znajduje się gniazdo skowronka?
(na ziemi wśród traw)
Aktywność 3
Temat: Które ptaki wracają wiosną do Polski?
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
TEORIA
Nauczyciel włącza grę zawierającą tematyczne zagadki. Po kliknięciu prawidłowej odpowiedzi, uczniowie muszą przywiesić na tabelce wizerunek ptaka z rozszyfrowanej zagadki. Należy zwrócić uwagę na połączenie ptaka z jego gniazdem. W razie wątpliwości lub złej odpowiedzi nauczyciel podaje uczniom wskazówki.
Treść wybranych zagadek:a)
Fruwając nisko nad ziemią,
deszczową pogodę wróży.
Swym lotem wszystkich zachwyca,
podczas powietrznych podróży.
(jaskółka)b)
Piórka czarno‑białe,
buciki czerwone.
Uciekają przed nim żaby,
gdy idzie w ich stronę.
(bocian)c)
Siedzi sobie na buku
i woła: kuku, kuku.
(kukułka)d)
Przyleci szary ptaszek,
nad polem zaśpiewa jak dzwonek,
znają go wszystkie dzieci to jest ... .
(skowronek)Uczniowie sprawdzają swoją grupową tabelkę z tabelką znajdującą się na tablicy szkolnej. Każda drużyna omawia wykonane zadanie i wskazuje ewentualne błędy, które popełniła.
Wykorzystane linki:
https://learningapps.org/watch?v=ptj2ng8tt22 Gra dydaktyczna‑zagadki.
Aktywność 4
Temat: Czy każdy ptak posiada gniazdo?
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
PRAKTYKA
Osoby biorące udział w zajęciach przystępują do podsumowania wiadomości. Dzielą nazwy ptaków na sylaby i głoski. Uczniowie wklejają do zeszytu tabelkę z wiosennymi ptakami i ich gniazdami.
W domu, pod wklejką, klasa 1 musi narysować wybranego ptaka wraz z jego nazwą i gniazdem. Uczniowie ponownie siadają w ustalonych grupach i po kolei (3 osoby przy jednym laptopie) będą utrwalać poznane wiadomości za pomocą gry dydaktycznej. Zadaniem klasy jest przypożądkowanie wizerunku ptaków do ich nazw, a także prawidłowe rozmieszczenie gniazd.
Wykorzystane linki:
https://learningapps.org/watch?v=psd70i16222 - Gra dydaktyczna (utrwalająca wiadomości z lekcji).
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej, na której wstawiają do tabelki wybrany emotikon (uśmiechnięty lub smutny).
Wykorzystane strony:
https://tiny.pl/9p62d – Ewaluacja zajęć, za pomocą tablicy interaktywnej Jamboard.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna