Autor/autorka

Katarzyna Gil

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Co wiosną słychać u ptaków?

4. Czas trwania zajęć

90 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Uczeń, dzięki zapoznaniu się z tym zakresem wiadomości, rozpozna w swoim otoczeniu popularne gatunki ptaków, które przydzieli do odpowiedniej pory roku i dopasuje ich gniazda.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Technologie Interaktywne pomogą uczniom w bliższym przyjrzeniu się zwierzętom i ich domom, co byłoby niemożliwe w realnym życiu.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne wiosenne gatunki zwierząt i potrafi poinformować, jaka pora roku obejmuje przylot ptaków.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Zna i rozumie wiosenne zwyczaje wybranych zwierząt,

  2. Przyporządkowuje gniazda do odpowiednich ptaków,

  3. Wskazuje i wymienia ptaki przylatujące wiosną,

  4. Wie, z czego wykonane są gniazda.

9. Metody i formy pracy

Formy
- praca indywidualna,
- praca w małych grupach.

Metody:
- burza mózgów,
- pokaz,
- metoda słowna -zagadki,
- gry edukacyjne.

10. Środki dydaktyczne

a) wzrokowe:

  • tablica szkolna,

  • film edukacyjny,

  • ilustracje,

  • portale wspierające edukację:
    padlet,
    jamboard,
    learningapps,
    (wykonane przez osobę prowadzącą zajęcia).

  • ćwiczenia szkolne ,,Elementarz Odkrywców – ćwiczenie cz. 4 dla klasy 1”, Barbara Stępień, Ewa Hryszkiewicz, Joanna Winiecka -Nowak, Nowa Era, Warszawa 2017 r. 

  • zeszyty.

d) zasoby sieci:
- YouTube,
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna.

11. Wymagania w zakresie technologii

§        laptop ( 3 osoby przy jednym sprzęcie),
§        tablica interaktywna,
§        stałe łącze internetowe.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Które ptaki wracają wiosną do Polski?

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      DOŚWIADCZENIE 

      Podział osób na 3 osobowe grupy. Rozdzielenie osób następuje za pomocą https://classroomscreen.com – losowanie imion.
      Oglądają na YouTube filmik edukacyjny pt. „Ptasie gniazda”. Po zakończonym seansie nauczyciel rozdaje uczniom wizerunki ptaków i ich gniazd.
      Zadaje uczniom pytanie: „Które ptaki wracają wiosną do Polski? Uczniowie muszą uporządkować, w narysowanej na brystolu tabelce, ptaki i ich gniazda wg podziału:
      a) ptaki przylatujące wiosną do Polski,
      b) gniazda wiosennych ptaków.
      Klasa ukaże swoją wiedzę, którą zdobyła od najbliższych osób, własnych obserwacji i obejrzanego filmiku. 

      Wykorzystane strony:
      https://classroomscreen.com – podział na grupy,
      https://youtu.be/UgZq1JC3aJo - Filmik edukacyjny - „Ptasie gniazda.”
      https://pixabay.com/pl/photos/wilga-pomarańczowy-ptak-4454927/ - Zdjęcia, wykorzystane w tabelce, pobrane zostały z darmowego zasobu pixabay.

  • Aktywność 2

    • Temat: Gdzie i z czego ptaki budują swoje gniazda?

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      REFLEKSJA

      Uczniowie omawiają, co zaobserwowali i jakie informacje zdobyli, po obejrzeniu nagrania z wiosennymi ptakami i ich gniazdami.
      Wychowankowie udzielają odpowiedzi na pytania osoby prowadzącej zajęcia. 

      Przykładowe pytania:
      1. Który ptak podrzuca swoje jaja?
      (kukułka)
      2. Z czego bociany budują gniazda?
      (z gałązek i patyków)
      3. Gdzie bociany budują swoje gniazda?
      (na słupach, na kominach)
      4. Gdzie znajduje się gniazdo skowronka?
      (na ziemi wśród traw)

  • Aktywność 3

    • Temat: Które ptaki wracają wiosną do Polski?

    • Czas trwania: 20 min.

    • Opis aktywności:

      TEORIA

      Nauczyciel włącza grę zawierającą tematyczne zagadki. Po kliknięciu prawidłowej odpowiedzi, uczniowie muszą przywiesić na tabelce wizerunek ptaka z  rozszyfrowanej zagadki. Należy zwrócić uwagę na połączenie ptaka z jego gniazdem. W razie wątpliwości lub złej odpowiedzi nauczyciel podaje uczniom wskazówki. 

      Treść wybranych zagadek:

      a)
      Fruwając nisko nad ziemią,
      deszczową pogodę wróży.
      Swym lotem wszystkich zachwyca,
      podczas powietrznych podróży.
      (jaskółka)

      b)
      Piórka czarno‑białe,
      buciki czerwone.
      Uciekają przed nim żaby,
      gdy idzie w ich stronę.
      (bocian)

      c)      
      Siedzi sobie na buku
      i woła: kuku, kuku.
      (kukułka)

      d)
      Przyleci szary ptaszek,
      nad polem zaśpiewa jak dzwonek,
      znają go wszystkie dzieci to jest ... .
      (skowronek)

      Uczniowie sprawdzają swoją grupową tabelkę z tabelką znajdującą się na tablicy szkolnej. Każda drużyna omawia wykonane zadanie i wskazuje ewentualne błędy, które popełniła. 

      Wykorzystane linki:
      https://learningapps.org/watch?v=ptj2ng8tt22 Gra dydaktyczna‑zagadki.

  • Aktywność 4

    • Temat: Czy każdy ptak posiada gniazdo?

    • Czas trwania: 20 min.

    • Opis aktywności:

      PRAKTYKA

      Osoby biorące udział w zajęciach przystępują do podsumowania wiadomości. Dzielą nazwy ptaków na sylaby i głoski. Uczniowie wklejają do zeszytu tabelkę z wiosennymi ptakami i ich gniazdami.
      W domu, pod wklejką, klasa 1 musi narysować wybranego ptaka wraz z jego nazwą i gniazdem.  Uczniowie ponownie siadają w ustalonych grupach i po kolei (3 osoby przy jednym laptopie) będą utrwalać poznane wiadomości za pomocą gry dydaktycznej. Zadaniem klasy jest przypożądkowanie wizerunku ptaków do ich nazw, a także prawidłowe rozmieszczenie gniazd.                 


       Wykorzystane linki:
      https://learningapps.org/watch?v=psd70i16222 - Gra dydaktyczna (utrwalająca wiadomości z lekcji).

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej, na której wstawiają do tabelki wybrany emotikon (uśmiechnięty lub smutny).

 Wykorzystane strony:
https://tiny.pl/9p62d – Ewaluacja zajęć, za pomocą tablicy interaktywnej Jamboard.

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

RHL9CsENUh4bH

Plik DOCX o rozmiarze 18.52 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna