Co zawdzięczamy starożytnym Rzymianom cz. 1
Autor/autorka
Justyna Bugajska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
historia
3. Temat zajęć
Co zawdzięczamy starożytnym Rzymianom cz. 1
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Realizacja podstawy programowej: klasa 5
Cywilizacje starożytne. Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki zastosowaniu technologii zajęcia są bardziej urozmaicone oraz ciekawsze dla uczniów. Można wykorzystać zdjęcia i filmy, które pozwolą wyjaśnić uczniom trudniejsze zagadnienia, wyobrazić sobie np. proces budowania róg rzymskich, czy zapamiętać charakterystyczne rozwiązania architektoniczne Rzymian, a następnie rozpoznać je na zdjęciach, czy we współczesnych budownictwie.
7. Cel ogólny zajęć
Cywilizacje starożytne. Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń pozna osiagniecia Rzymianw dziedzinie architektury
Uczeń przedstawi wykorzystanie i znaczenie rozwiazań architektonicznych w codziennym życiu Rzymian
Uczeń potrafi rozpoznać na zdjęciach lub poprzez opis najważniejsze osiągnięcia Rzymian w dziedzinie architektury
Uczeń zna pojęcia: akwedukty, termy, Partenon, Koloseum, łuk, kopuła, cyrk, drogi rzymskie, beton
9. Metody i formy pracy
burza mózgów
praca z tekstem historycznym
praca z filmem historycznym
praca w parach
praca indywidualna
rozmowa nauczająca
10. Środki dydaktyczne
mapa historyczna
e‑podręcznik
guizzi
podręcznik GWO kl. 5 „Podróże w czasie”
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer lub laptop
rzutnik lub telewizor
telefon z dostępem do internetu dla ucznia
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - praca w grupach
Czas trwania: 10 minur
Opis aktywności:
Podzielenie uczniów na grupy, każda opracowuje inne zagadnienie.
Należy wcześniej podzielić uczniów na grupy. W ramach zadania domowego powinni zapoznać się z wyznaczonymi informacjami w podręczniku.
Grupa I
Na podstawie podręcznika s. 71 oraz 73 przedstawcie klasie jakie rozwiązania architektoniczne wymyślili Rzymianie, które umożliwiły im tworzenie dotąd niespotykanych budowli. Podajcie nazwy tych rozwiązań architektonicznych i wyjaśnijcie jakie dawały możliwości.
Grupa II
Na podstawie podręcznika s. 71 „Termy” wyjaśnijcie klasie pojęcie „termy”. Opiszcie dlaczego przebywanie w nich było ważne dla Rzymian. W formie pantomimy lub krótkich scenek pokażcie jak spędzali w nich czas (przynajmniej dwa przykłady).
Grupa III
Na podstawie podręcznika s. 71‑72 „Amfiteatr i cyrk” przedstawcie klasie czym była amfiteatr oraz cyrk i jakie wydarzenia miały w nich miejsce – możecie przedstawić to w formie krótkiej scenki. Pamiętajcie, by wyjaśnij, jaką rolę odgrywały one w życiu Rzymian
Grupa IV
Na podstawie podręcznika s. 74 „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” opiszcie klasie w jaki sposób Rzymianie budowali drogi i jakie materiały do tego wykorzystywali.
Aktywność 2
Temat: Refleksja w czasie i po prezentacji grup
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie prezentują swoje prace. Po omówieniu, przez daną grupę swojej pracy, nauczyciel dodatkowo ilustruje zagadnienia wykorzystując zdjecia, film oraz pytania, które pobudzą uczniów do refleksji.
Komentarz do grupy 1
Gdy uczniowie omówią swoją pracę nauczyciel wzbogaca ją dodatkowymi informacjami z wykorzystaniem e‑podręcznika i tematu „Osiągniecia starożytnych Rzymian” https://zpe.gov.pl/a/osiagniecia-starozytnych-rzymian/Duiw4B1Pm . Skorzystanie z infografiki zawartej w podrozdziale „Łuki i kopuły”
Jeżeli uczniowie dysponują na lekcji telefonami poproszenie ich o otwarcie strony z e‑podręcznikiem na temacie „Osiągniecia starożytnych Rzymian”
Komentarz do grupy 2
Pytania dodatkowe dla uczniów
a) Jak myślicie, dlaczego Rzymianie korzystali z publicznych łaźni? Podajcie przynajmniej dwa argumenty.
Komentarz do grupy 3
Gdy uczniowie omówią swoją pracę nauczyciel wzbogaca ją dodatkowymi informacjami z wykorzystaniem e‑podręcznika https://zpe.gov.pl/a/osiagniecia-starozytnych-rzymian/Duiw4B1Pm „Walki Gladiatorów” – polecenie 3. Wyświetlenie uczniom infografiki i polecenia „Do walk na arenie sprowadzano również zwierzęta. Przyjrzyj się ilustracji i wymień przynajmniej trzy.”
Jeżeli uczniowie dysponują na lekcji telefonami poproszeni ich o otwarcie strony z e‑podręcznikiem na temacie „Osiągniecia starożytnych Rzymian”
Komentarz do grupy 4
Po omówieniu zagadnienia przez klasę zilustrowanie budowy dróg rzymskich filmem od minuty 30:31 https://www.youtube.com/watch?v=qDrY8xeOux0
Dodatkowo można uczniom zadać pytania:
1. Kto budował drogi rzymskie?
2. Dlaczego były takie ważne dla Rzymian?
3. Co znaczy powiedzenie „Wszystie drogi prowadzą do Rzymu”
Aktywność 3
Temat: Teoria -
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
a) Jak zmienił się sposób spędzania wolnego czasu? Jak myślicie dlaczego dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej?
b) Chcielibyście brać udział w widowisku, w którym okrutnie są traktowane zwierzęta, jak miało to miejsce w czasie walk gladiatorów? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.
c) Via Appia jest najstarszą drogą rzymską. Jej budowa zaczęła się w IV wieku p.n.e., czyli około 2400 lat temu. Jak myślicie, czy współczesne drogi będą istnieć za kolejne dwa tysiące lat? Uzasadnijcie swoje zdanie.
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie - sprawdzenie
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
W ramach podsumowanie uczniwoie rozwiązują krótki test
https://quizizz.com/join?gc=38195681
13. Sposób ewaluacji zajęć
Przypomnienie uczniom celów lekcji w języku ucznia:
a) Na dzisiejszej lekcji poznasz osiągnięcia starożytnych Rzymian w dziedzinie architektury i będziesz potrafić wskazać ich zastosowanie we współczesnych czasach
b) Opowiesz jak i gdzie Rzymianie spędzali czas wolny
Poproszenie uczniów, by poprzez odpowiednie ułożenei kciuka pokazali, czy osiagnęli cel lekcji.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Temat można zrealizować przez dwie lekcje jeżeli wcześniej nie poprosimy uczniów o przygotowanie się, lub mamy wątpliwości, czy wykonają zadanie domowe. Wtedy pierwszą lekcję poświęcamy na przeczytanie materiału z podręcznika i przygotowanie się grup do prezentacji wyznaczonych zagadnień.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna