Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Justyna Bugajska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

historia

3. Temat zajęć

Co zawdzięczamy starożytnym Rzymianom cz. 1

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Realizacja podstawy programowej: klasa 5

  1. Cywilizacje starożytne. Uczeń:

  1. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Dzięki zastosowaniu technologii zajęcia są bardziej urozmaicone oraz ciekawsze dla uczniów. Można wykorzystać zdjęcia i filmy, które pozwolą wyjaśnić uczniom trudniejsze zagadnienia, wyobrazić sobie np. proces budowania róg rzymskich, czy zapamiętać charakterystyczne rozwiązania architektoniczne Rzymian, a następnie rozpoznać je na zdjęciach, czy we współczesnych budownictwie.

7. Cel ogólny zajęć

  1. Cywilizacje starożytne. Uczeń:

  1. charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń pozna osiagniecia Rzymianw dziedzinie architektury

  2. Uczeń przedstawi wykorzystanie i znaczenie rozwiazań architektonicznych w codziennym życiu Rzymian

  3. Uczeń potrafi rozpoznać na zdjęciach lub poprzez opis najważniejsze osiągnięcia Rzymian w dziedzinie architektury

  4. Uczeń zna pojęcia: akwedukty, termy, Partenon, Koloseum, łuk, kopuła, cyrk, drogi rzymskie, beton

9. Metody i formy pracy

burza mózgów
praca z tekstem historycznym
praca z filmem historycznym
praca w parach
praca indywidualna
rozmowa nauczająca

10. Środki dydaktyczne

mapa historyczna
e‑podręcznik
guizzi
podręcznik GWO kl. 5 „Podróże w czasie”

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer lub laptop
rzutnik lub telewizor
telefon z dostępem do internetu dla ucznia

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie - praca w grupach

    • Czas trwania: 10 minur

    • Opis aktywności:

      Podzielenie uczniów na grupy, każda opracowuje inne zagadnienie.
      Należy wcześniej podzielić uczniów na grupy. W ramach zadania domowego powinni zapoznać się z wyznaczonymi informacjami w  podręczniku.

      Grupa I

      Na podstawie podręcznika s. 71 oraz 73 przedstawcie klasie jakie rozwiązania architektoniczne wymyślili Rzymianie, które umożliwiły im tworzenie dotąd niespotykanych budowli. Podajcie nazwy tych rozwiązań architektonicznych i wyjaśnijcie jakie dawały możliwości.

      Grupa II

      Na podstawie podręcznika s. 71 „Termy”  wyjaśnijcie klasie pojęcie „termy”.  Opiszcie dlaczego przebywanie w nich było ważne dla Rzymian. W formie pantomimy lub krótkich scenek pokażcie jak spędzali w nich czas (przynajmniej dwa przykłady).

      Grupa III

      Na podstawie podręcznika s. 71‑72 „Amfiteatr i cyrk”  przedstawcie klasie czym była amfiteatr oraz cyrk i jakie wydarzenia miały w nich miejsce – możecie przedstawić to w formie krótkiej scenki. Pamiętajcie, by wyjaśnij, jaką rolę odgrywały one w życiu Rzymian

      Grupa IV

      Na podstawie podręcznika s. 74 „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” opiszcie klasie w jaki sposób Rzymianie budowali drogi i jakie materiały do tego wykorzystywali.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja w czasie i po prezentacji grup

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie prezentują swoje prace. Po omówieniu, przez daną grupę swojej pracy, nauczyciel dodatkowo ilustruje zagadnienia wykorzystując zdjecia, film oraz pytania, które pobudzą uczniów do refleksji.

      Komentarz do grupy 1

      Gdy uczniowie omówią swoją pracę nauczyciel wzbogaca ją dodatkowymi informacjami z wykorzystaniem e‑podręcznika i tematu „Osiągniecia starożytnych Rzymian” https://zpe.gov.pl/a/osiagniecia-starozytnych-rzymian/Duiw4B1Pm . Skorzystanie z infografiki zawartej w podrozdziale „Łuki i kopuły”

      Jeżeli uczniowie dysponują na lekcji telefonami poproszenie ich o otwarcie strony z e‑podręcznikiem na temacie „Osiągniecia starożytnych Rzymian”

      Komentarz do grupy 2

      Pytania dodatkowe dla uczniów

      a) Jak myślicie, dlaczego Rzymianie korzystali z publicznych łaźni? Podajcie przynajmniej dwa argumenty.

      Komentarz do grupy 3

      Gdy uczniowie omówią swoją pracę nauczyciel wzbogaca ją dodatkowymi informacjami z wykorzystaniem e‑podręcznika https://zpe.gov.pl/a/osiagniecia-starozytnych-rzymian/Duiw4B1Pm „Walki Gladiatorów” – polecenie 3. Wyświetlenie uczniom infografiki i polecenia „Do walk na arenie sprowadzano również zwierzęta. Przyjrzyj się ilustracji i wymień przynajmniej trzy.”


      Jeżeli uczniowie dysponują na lekcji telefonami poproszeni ich o otwarcie strony z e‑podręcznikiem na temacie „Osiągniecia starożytnych Rzymian”

      Komentarz do grupy 4

      Po omówieniu zagadnienia przez klasę zilustrowanie budowy dróg rzymskich filmem od minuty 30:31 https://www.youtube.com/watch?v=qDrY8xeOux0

      Dodatkowo można uczniom zadać pytania:

      1. Kto budował drogi rzymskie?

      2. Dlaczego były takie ważne dla Rzymian?

      3. Co znaczy powiedzenie „Wszystie drogi prowadzą do Rzymu”

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria -

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      a)  Jak zmienił się sposób spędzania wolnego czasu? Jak myślicie dlaczego dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej?

      b) Chcielibyście brać udział w widowisku, w którym okrutnie są traktowane zwierzęta, jak miało to miejsce w czasie walk gladiatorów? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.
      c) Via Appia jest najstarszą drogą rzymską. Jej budowa zaczęła się w IV wieku p.n.e., czyli około 2400 lat temu. Jak myślicie, czy współczesne drogi będą istnieć za kolejne dwa tysiące lat? Uzasadnijcie swoje zdanie.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Przypomnienie uczniom celów lekcji w języku ucznia:

a) Na dzisiejszej lekcji poznasz osiągnięcia starożytnych Rzymian w dziedzinie architektury i będziesz potrafić wskazać ich zastosowanie we współczesnych czasach
b) Opowiesz jak i gdzie Rzymianie spędzali czas wolny
Poproszenie uczniów, by poprzez odpowiednie ułożenei kciuka pokazali, czy osiagnęli cel lekcji.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Temat można zrealizować przez dwie lekcje jeżeli wcześniej nie poprosimy uczniów o przygotowanie się, lub mamy wątpliwości, czy wykonają zadanie domowe. Wtedy pierwszą lekcję poświęcamy na przeczytanie materiału z podręcznika i przygotowanie się grup do prezentacji wyznaczonych zagadnień.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna