Revise the known methods of column multiplicationcolumn multiplicationcolumn multiplication of natural numbers by single‑digit numbers, by numbers ending with zeros and methods of column addition.
- How to multiply two two‑digit numbers by themselves? - How to multiply such numbers using mental maths? - Is it possible to use the column multiplication patterns to do the following operations: dwadzieścia trzy razy trzydzieści jeden, sto dwadzieścia pięć razy piętnaście, etc.?
- How to multiply two two‑digit numbers by themselves? - How to multiply such numbers using mental maths? - Is it possible to use the column multiplication patterns to do the following operations: dwadzieścia trzy razy trzydzieści jeden, sto dwadzieścia pięć razy piętnaście, etc.?
- How to multiply two two‑digit numbers by themselves? - How to multiply such numbers using mental maths? - Is it possible to use the column multiplicationcolumn multiplicationcolumn multiplication patterns to do the following operations , , etc.?
Open the slideshow and observe how we multiply natural numbers by two‑digit numbers in columns. After finishing the task, present the results of your observations and compare them with the ones presented below.
R1dLdBcPjn9F31
Pokaz multimedialny - Pisemne mnożenie liczb naturalnych przez liczby dwucyfrowe. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz multimedialny - Pisemne mnożenie liczb naturalnych przez liczby dwucyfrowe. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
- in column multiplication we write the numbers one under the other so that the ones are under ones and tens under the tens, - we multiply the first factor by successive digits of the second factor.
We write the products received and add them to one another.
1. Analyze the example shown below. 2. Write down the pattern for multiplication of natural numbers by three‑digit numbers. 3. Write down what patterns you learned before. 4. Perform the column multiplicationcolumn multiplicationcolumn multiplication of natural numbers using the learned pattern. a) b)
Example 1
R1evWlHO7zftk1
Na rysunku rozpisany jest przykład pisemnego mnożenia, z zachowaniem wszelkich reguł mnożenia liczby naturalnej przez liczbę trzycyfrową. Po lewej stronie ilustracji zatytułowanej Example 1 zapisane jest działanie 1465 pomnożyć przez 237 równa się 347205. Po prawej stronie znajduje się kartka w kratkę z rozpisanym przykładem pisemnego mnożenia. Każda cyfra zapisana jest w osobnej kratce. W pierwszym wierszu w kolumnie jedności 5, w kolumnie dziesiątek 6, w kolumnie setek 4, w kolumnie tysięcy 1. Poniżej znak mnożenia i w kolumnie jedności 7, w kolumnie dziesiątek 3, w kolumnie setek 2. Poniżej kreska pozioma, pod nią w kolumnie jedności 5, w kolumnie dziesiątek 5, w kolumnie setek 2, w kolumnie tysięcy 0, w kolumnie dziesiątek tysięcy 1. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 7 pomnożyć przez 1465. Poniżej w kolumnie dziesiątek 5, w kolumnie setek 9, w kolumnie tysięcy 3, w kolumnie dziesiątek tysięcy 4. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 3 pomnożyć przez 1465. Poniżej znak plus i w kolumnie setek 0, w kolumnie tysięcy 3, w kolumnie dziesiątek tysięcy 9, w kolumnie setek tysięcy 2. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 2 pomnożyć przez 1465. Poniżej kreska pozioma, pod nią w kolumnie jedności 5, w kolumnie dziesiątek 0, w kolumnie setek 2, w kolumnie tysięcy 7, w kolumnie dziesiątek tysięcy 4, w kolumnie setek tysięcy 3. Powyżej pierwszego wiersza zapisane są cyfry: nad cyfrą 6 w trzech wierszach zapisane są od góry 1, 1, 3; nad cyfrą 4 w trzech wierszach zapisane są od góry 1, 1, 4; nad cyfrą 1 w dwóch wierszach zapisane są od góry 1, 3.
1. Analyze the example shown below. 2. Write the pattern for multiplication of natural numbers by three‑digit numbers in which the digit of hundreds is zero. 3. Write what patterns you learned before. 4. Perform the column multiplication of natural numbers using the learned pattern. a) b)
Example 2
RUR4tQA9jK3Ue1
Na rysunku rozpisany jest przykład pisemnego mnożenia, z zachowaniem wszelkich reguł mnożenia liczby naturalnej przez liczbę trzycyfrową, w której liczba setek jest zerem. Po lewej stronie ilustracji zatytułowanej Example 2 zapisane jest działanie 1238 pomnożyć przez 204 równa się 252552. Po prawej stronie znajduje się kartka w kratkę z rozpisanym przykładem pisemnego mnożenia. Każda cyfra zapisana jest w osobnej kratce. W pierwszym wierszu w kolumnie jedności 8, w kolumnie dziesiątek 3, w kolumnie setek 2, w kolumnie tysięcy 1. Poniżej znak mnożenia i w kolumnie jedności 4, w kolumnie dziesiątek 0, w kolumnie setek 2. Poniżej kreska pozioma, pod nią w kolumnie jedności 2, w kolumnie dziesiątek 5, w kolumnie setek 9, w kolumnie tysięcy 4. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 4 pomnożyć przez 1238. Poniżej w kolumnie dziesiątek 0, w kolumnie setek 0, w kolumnie tysięcy 0, w kolumnie dziesiątek tysięcy 0. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 0 pomnożyć przez 1238. Poniżej znak plus i w kolumnie setek 6, w kolumnie tysięcy 7, w kolumnie dziesiątek tysięcy 4, w kolumnie setek tysięcy 2. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 2 pomnożyć przez 1238. Poniżej kreska pozioma, pod nią w kolumnie jedności 2, w kolumnie dziesiątek 5 w kolumnie setek 5, w kolumnie tysięcy 2, w kolumnie dziesiątek tysięcy 5, w kolumnie setek tysięcy 2. Powyżej pierwszego wiersza zapisane są cyfry: nad cyfrą 3 w dwóch wierszach zapisane są od góry 1, 3; nad cyfrą 2 zapisana jest cyfra 1.
1. Analyze the example shown below. 2. Write down the pattern for multiplication of natural numbers by multi‑digit numbersmulti‑digit numbersmulti‑digit numbers ending with zeros. 3. Write what patterns you learned before. 4. Perform the column multiplicationcolumn multiplicationcolumn multiplication of natural numbers using the learned pattern. a) b)
Example 3
R1bqCwG1pNDYa1
Na rysunku rozpisany jest przykład pisemnego mnożenia, z zachowaniem wszelkich reguł mnożenia liczby naturalnej przez liczbę czterocyfrową, w której dwie ostatnie cyfry są zerami. Po lewej stronie ilustracji zatytułowanej Example 3 zapisane jest działanie 1370 pomnożyć przez 2400 równa się 3288000. Po prawej stronie znajduje się kartka w kratkę z rozpisanym przykładem pisemnego mnożenia. Każda cyfra zapisana jest w osobnej kratce. W pierwszym wierszu w kolumnie setek 0, w kolumnie tysięcy 7, w kolumnie dziesiątek tysięcy 3, w kolumnie setek tysięcy 1. Poniżej znak mnożenia i w kolumnie dziesiątek 0, w kolumnie setek 0, w kolumnie tysięcy 4, w kolumnie dziesiątek tysięcy 2. Poniżej kreska pozioma, pod nią w kolumnie tysięcy 8, w kolumnie dziesiątek tysięcy 4, w kolumnie setek tysięcy 5. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 4 pomnożyć przez 137. Poniżej znak plus i w kolumnie w kolumnie dziesiątek tysięcy 4, w kolumnie setek tysięcy 7, w kolumnie milionów 2. Do tego wiersza narysowana jest strzałka od zapisu 2 pomnożyć przez 137. Poniżej kreska pozioma, pod nią w kolumnie jedności 0, w kolumnie dziesiątek 0 w kolumnie setek 0, w kolumnie tysięcy 8, w kolumnie dziesiątek tysięcy 8, w kolumnie setek tysięcy 2, w kolumnie milionów 3. Powyżej pierwszego wiersza zapisane są cyfry: nad cyfrą 3 w dwóch wierszach zapisane są od góry 1, 2; nad cyfrą 1 zapisana jest cyfra 1. W pierwszych trzech wierszach narysowana jest kreska między kolumną setek a kolumną tysięcy.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Present the results of your work and formulate relevant conclusions.
For example 1 - we write the numbers one under the other so that the ones are under ones and tens under tens. - we multiply the first factor by successive digits of the second factor. We write down the products received and add them to one another. - multiplication of natural numbers by three‑digit numbers follows the same pattern as multiplying natural numbers by two‑digit numbers.
For example 2 - we write the numbers one under the other so that the ones are under ones and tens under tens. - we multiply the first factor by successive digits of the second factor. We write down the products received and add them to one another. - multiplying by tens digit equal to zero does not affect the final result. We can thus omit the product obtained in this way. - multiplication of natural numbers by three‑digit numbers follows the same pattern as multiplying natural numbers by two‑digit numbers.
For example 3 - in column multiplicationcolumn multiplicationcolumn multiplication of two factorsfactorsfactors ending with zeros, we extend all the final zeros of both numbers to the right. - then we multiply the numbers without zeros in accordance with the learned patterns. We add as many zeros to the result as there are in both of the numbers together.
The teacher assesses the students' work and clarifies any doubts.
Task 5
An extra task:
Multiply in columns.
two million seven hundred and four times one hundred and three
- to perform column of the natural number by a multi‑digit number, write the numbers one under the other so that the ones are under ones and tens under the tens, - then we multiply the first factor by successive digits of the second factor. We write down the products received and add them to themselves, - multiplying by a digit equal to zero, not placed at the end of the number, does not affect the final result. We can thus omit the product obtained in this way.
Exercises
Exercise 1
R1ECNKrG5sMPH
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. One day and night are seconds., 2. Light will travel km distance in two seconds., 3. One year is hours.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. One day and night are seconds., 2. Light will travel km distance in two seconds., 3. One year is hours.
Determine which sentences are true.
One day and night are seconds.
Light will travel km distance in two seconds.
One year is hours.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Multiply in columns.
a)
b)
c)
a)
b)
c)
Exercise 3
Calculate which number is greater: - the number is times greater than the number , - the number is times greater than the number . Write down the answer in English.
Exercise 4
R15pLpJnG5RC6
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe - column multiplication by multi-digit numbers, 2. mnożenie pisemne - column multiplication, 3. liczby wielocyfrowe - multi-digit numbers, 4. czynniki - factors, 5. cyfra jedności - digit of tens, 6. cyfra dziesiątek - digit of unity
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe - column multiplication by multi-digit numbers, 2. mnożenie pisemne - column multiplication, 3. liczby wielocyfrowe - multi-digit numbers, 4. czynniki - factors, 5. cyfra jedności - digit of tens, 6. cyfra dziesiątek - digit of unity
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe - column multiplication by multi-digit numbers
mnożenie pisemne - column multiplication
liczby wielocyfrowe - multi-digit numbers
czynniki - factors
cyfra jedności - digit of tens
cyfra dziesiątek - digit of unity
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1IA9TSwuyh9a1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
multi-digit numbers
column multiplication
mnożenie pisemne
mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe
cyfra jedności
factors
czynniki
digit of unity
liczby wielocyfrowe
column multiplication by multi-digit numbers
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.