Revise how we write down the common fractioncommon fractioncommon fraction and its parts and what they mean: the numeratornumeratornumerator, the denominatordenominatordenominator and the fraction bar. Give two examples of marking fractions on the number linenumber linenumber line.
The common fractioncommon fractioncommon fraction consists of the numeratornumeratornumerator, the denominatordenominatordenominator and the fraction bar.
The denominatordenominatordenominator indicates how many equal parts the whole has been divided into.
The numeratornumeratornumerator indicates how many parts have been taken.
To determine the coordinates of the point described by a fraction, we need to check into how many parts the unit segment was divided and how many marked parts there are between the point and 0.
Two identical pizzas were divided into 12 equal parts. Marek ate a piece of one pizza, and Darek ate 5 pieces of the other pizza.
a) What part of each pizza was left?
b) What fraction of each pizza is this?
c) Which pizza remains larger now?
R15urkQeVhDRx1
Dwie pizze podzielone na dwanaście równych części. Na rysunku przedstawione jest zdjęcie części dwóch okrągłych jednakowych pizz z podzielonych na 12 równych części każda.
Draw two equal rectangles and then divide the first one into 3 equal parts and the other into 8 equal parts. In each of them, they mark one part with a colour. Their task is to write down in the form of a fraction what part of the rectangle was coloured and determine which one of them is greater.
Open the applet. Observe how the relation between the fractions marked in the applet changes, depending on the numbers occurring in the numerators and the denominators of the fractions. After completing the exercise, write down the results of your observations.
Na rysunku przedstawione są dwa koła, każde podzielone na jedenaście równych części. Nad każdym z kół znajdują się suwaki. Dolne suwaki opisane denominator określają mianownik (pokazują, na ile części koła zostały podzielone). Górne suwaki opisane numerator określają licznik (pokazują, ile części zostało zamalowanych). Suwaki po lewej stronie rysunku wskazują, od góry 5 i 11, koło poniżej ma zamalowanych pięć części z jedenastu. Suwaki po prawej stronie rysunku wskazują, od góry 10 i 11, koło poniżej ma zamalowanych dziesięć części z jedenastu.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1XCtKcLEyC6X1
Na rysunku przedstawione są dwa koła. Koło po lewej podzielone jest na jedenaście części, koło po prawej na siedem części. Nad każdym z kół znajdują się suwaki. Dolne suwaki opisane denominator określają mianownik (pokazują, na ile części koła zostały podzielone). Górne suwaki opisane numerator określają licznik (pokazują, ile części zostało zamalowanych). Suwaki po lewej stronie rysunku wskazują, od góry 6 i 11, koło poniżej ma zamalowanych sześć części z jedenastu. Suwaki po prawej stronie rysunku wskazują, od góry 6 i 7, koło poniżej ma zamalowanych sześć części z siedmiu.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5.
Determine which sentences are true.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Draw the number line, choose the proper unit and mark the fractions:
Write the fractions in the descending order.
Exercise 3
Kasia bought of the pink ribbon, of the blue ribbon and of the red ribbon. Which ribbon did she buy the most and which one the least? Justify your answer in English.
Kasia bought more of the pink ribbon than the red ribbon.
Exercise 4
R1T6WaGRHm4jn
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. porównywanie - comparing, 2. licznik - the numerator, 3. mianownik - the denominator, 4. oś liczbowa - the number line, 5. większy licznik - greater denominator, 6. większy mianownik - greater numerator
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. porównywanie - comparing, 2. licznik - the numerator, 3. mianownik - the denominator, 4. oś liczbowa - the number line, 5. większy licznik - greater denominator, 6. większy mianownik - greater numerator
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
porównywanie - comparing
licznik - the numerator
mianownik - the denominator
oś liczbowa - the number line
większy licznik - greater denominator
większy mianownik - greater numerator
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RFiIVUGR30tJb1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
Jeżeli dwa ułamki mają różne liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.
If two fractions have equal numerators, then the one that has smaller denominator is greater.
mianownik
licznik
the denominator
comparing
the numerator
porównywanie
Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
If two fractions have equal denominators, then the one that has a greater numerator is greater.
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.