Scenariusz
Temat
Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach lub mianownikach
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
4) porównuje ułamki z wykorzystaniem ich różnicy.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Porównywanie ułamków zwykłych o takich samych mianownikach.
2. Porównywanie ułamków zwykłych o takich samych licznikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. porównuje ułamki zwykłe o takich samych mianownikach,
2. porównuje ułamki zwykłe o takich samych licznikach.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają jak zapisujemy ułamek zwykły i co oznaczają jego elementy: licznik, mianownik i kreska ułamkowa. Podają przykłady zaznaczania ułamków na osi liczbowej.
- Ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej.
- Mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość.
- Licznik wskazuje, ile z tych części wzięto.
- Aby określić współrzędną punktu opisanego ułamkiem, należy sprawdzić, na ile części podzielono odcinek jednostkowy oraz o ile takich części zaznaczony punkt jest oddalony od 0.
Realizacja lekcji
Uczniowie porównują ułamki o jednakowych mianownikach w sytuacji praktycznej.
Polecenie
Dwie jednakowe pizze podzielono na dwanaście równych części. Marek zjadł kawałek pierwszej pizzy, a Darek 5 kawałków drugiej.
a) Jaka część każdej pizzy została?
b) Jaki to ułamek każdej z nich?
c) Której pizzy pozostało więcej?
[Rysunek 1]
Polecenie
Uczniowie rysują oś liczbową i zaznaczają na niej ułamki i , a następnie zapisują, która z tych liczb jest większa.
Polecenie
Uczniowie rysują dwa jednakowe prostokąty, a następnie dzielą pierwszy z nich na 3 równe części, a drugi na 8. W każdym z nich zaznaczają kolorem jedną z części. Ich zadaniem jest zapisanie za pomocą ułamka jaka część prostokąta została zamalowana i określenie, która z nich jest większa.
Polecenie
Uczniowie rysują oś liczbową i zaznaczają na niej ułamki i , a następnie zapisują, która z tych liczb jest większa.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest porównanie ułamków zaznaczonych na kołach.
[Geogebra Aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji .
Powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
- Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.
Zadanie dla chętnych
Wypisz wszystkie ułamki o mianowniku 8, które są większe od i mniejsze od 1.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
- Jeżeli dwa ułamki mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik.