1. How do we compare natural numbersnatural numbersnatural numbers? 2. How do we compare decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions? 3. How do we compare common fractionscommon fractionscommon fractions?
Compare your answers with rules of comparing numbers below.
1. Out of two numbers marked on the number linenumber linenumber line, the one that is located farther from the zero is greater. 2. Out of two natural numbersnatural numbersnatural numbers, the one that has more digits is greater. If numbers have the same number of digits, we compare digits in each rows of both numbers, starting from the highest. 3. To compare two decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions, we compare the whole parts first and then fraction parts. 4. If two common fractionscommon fractionscommon fractions have the same denominators, then the one that has a greater numerator is greater. If two fractions have the same numerators, then the one that has a smaller denominator is greater. If two fractions have different numerators and denominators, then we need to find the common numerator or denominator and then compare them.
Give coordinates of points A, B, C, D and E presented on the number linenumber linenumber line.
Choose proper numbers from the table.
Rk1MJRxin4XFF1
Na rysunku przedstawiona jest oś liczbowa od zero do 2 podzielona na 10 części. Zaznaczone są punkty: A znajduje się w trzeciej części, B znajduje się w na końcu trzeciej części, C znajduje się w czwartej części, D znajduje się na końcu piątej części, E znajduje się na końcu szóstej części.
Rysunek przedstawia pięć punków opisanych za pomocą ułamków zwykłych: siedem dwudziestych czwartych, siedem dwunastych, dziesięć dwunastych, sześć pięćdziesiątych pierwszych, dwie trzecie. Należy je uporządkować, „przeciągając” punkty.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1MzBpG7a6loa1
Rysunek przedstawia pięć punktów opisanych za pomocą ułamków dziesiętnych: czternaście setnych, dwadzieścia sześć setnych, osiemdziesiąt jeden setnych, pięć dziesiątych, sześćdziesiąt siedem setnych. Należy je uporządkować, „przeciągając” punkty.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R4AKS3G2g1wqj1
Rysunek przedstawia pięć punktów opisanych za pomocą liczb naturalnych: sześćdziesiąt cztery, dziewięćdziesiąt pięć, trzydzieści cztery, pięćdziesiąt dwa, trzynaście. Należy je uporządkować, „przeciągając” punkty.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Task 5
An extra task:
Give five numbers that are located on the number linenumber linenumber line between numbers: and .
1. Out of two numbers marked on the number linenumber linenumber line, the one that is located farther from the zero is greater. 2. Out of two natural numbersnatural numbersnatural numbers, the one that has more digits is greater. If numbers have the same number of digits, we compare digits in each rows of both numbers, starting from the highest. 3. To compare two decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions, we compare the whole parts first and then fraction parts. 4. If two common fractionscommon fractionscommon fractions have the same denominators, then the one that has a greater numerator is greater. If two fractions have the same numerators, then the one that has a smaller denominator is greater. If two fractions have different numerators and denominators, then we need to find the common numerator or denominator and then compare them.
Exercises
R1WgygfFQUBag
Exercise 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Choose the smallest number. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 453 685, 2. 2 452 685, 3. 2 452 675, 4. 2 453 000
Wersja alternatywna ćwiczenia: Choose the smallest number. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 453 685, 2. 2 452 685, 3. 2 452 675, 4. 2 453 000
Choose the smallest number.
2 453 685
2 452 685
2 452 675
2 453 000
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Compare numbers a and b if:
Exercise 3
Kasia and Asia want to the stationery shop. Kasia bought a pencil that costed 2,55 PLN, a pencil sharpener for 5,25 PLN and a calipers for 10,30 PLN. Asia bought a notebook that costed 7,30 PLN, a pen for 8,20 PLN and a ruler for 2,30 PLN?
Which girl paid more for the shopping? Write calculations and the answer in English.
R1EKLdD66h3fA
Exercise 4
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. większa liczba naturalna - greater natural number, 2. liczby naturalne - natural numbers, 3. oś liczbowa - number line, 4. porównywanie dwóch liczb, które mają tyle samo cyfr - comparing two natural number numbers that have the same number of digits, 5. porównywanie dwóch ułamków dziesiętnych - comparing two common fractions, 6. porównywanie dwóch ułamków zwykłych - comparing two decimal fractions
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. większa liczba naturalna - greater natural number, 2. liczby naturalne - natural numbers, 3. oś liczbowa - number line, 4. porównywanie dwóch liczb, które mają tyle samo cyfr - comparing two natural number numbers that have the same number of digits, 5. porównywanie dwóch ułamków dziesiętnych - comparing two common fractions, 6. porównywanie dwóch ułamków zwykłych - comparing two decimal fractions
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
większa liczba naturalna - greater natural number
liczby naturalne - natural numbers
oś liczbowa - number line
porównywanie dwóch liczb, które mają tyle samo cyfr - comparing two natural number numbers that have the same number of digits
porównywanie dwóch ułamków dziesiętnych - comparing two common fractions
porównywanie dwóch ułamków zwykłych - comparing two decimal fractions
R1eLuVTpPck1h1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
większa liczba naturalna
oś liczbowa
comparing two common fractions
comparing two decimal fractions
porównywanie dwóch ułamków dziesiętnych
porównywanie dwóch liczb naturalnych , które mają tyle samo cyfr
comparing two natural number numbers that have the same number of digits
number line
greater natural number
porównywanie dwóch ułamków zwykłych
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.