Scenariusz
Temat
Porównywanie: liczb, ułamków zwykłych i dziesiętnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne.
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Porównywanie liczb naturalnych.
2. Porównywanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- porównuje liczby naturalne,
- porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne.
Metody kształcenia
1. Mówiące karteczki.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, dyskutując w parach, przypominają zasady porównywania liczb.
Realizacja lekcji
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:
1. Jak porównujemy liczby naturalne?
2. Jak porównujemy ułamki dziesiętne?
3. Jak porównujemy ułamki zwykłe?
Przy każdym z zapisanych pytań stawia pudełko w innym kolorze. Każdej parze uczniów rozdaje po trzy kolorowe kartki (w kolorach zgodnych z kolorami pudełek). Uczniowie zapisują na kartkach odpowiedzi i wrzucają kartki do odpowiednich pudełek.
Trzej chętni uczniowie odczytują kolejne, zapisane na karteczkach odpowiedzi. Następnie wszyscy uczniowie wspólnie formułują reguły porównywania liczb.
1. Z dwóch liczb zaznaczonych na osi liczbowej większa jest ta, która jest położona dalej od zera.
2. Z dwóch liczb naturalnych większa jest ta, która ma więcej cyfr. Jeśli liczby mają tyle samo cyfr, porównujemy cyfry w kolejnych rzędach obu liczb, zaczynając od najwyższego.
3. Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie części ułamkowe.
4. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają różne liczniki i mianowniki, to należy sprowadzić je do wspólnego licznika lub mianownika i dopiero wtedy porównać.
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania, dyskutując nad rozwiązaniami.
Polecenie 1
Znajdujące się w chmurce liczby, umieść w odpowiednich kolumnach.
[Ilustracja 1]
[Tabela 1]
Polecenie 2
Podaj współrzędne punktów A, B, C, D i E przedstawionych osi liczbowej.
Wybierz z tabelki odpowiednie liczby.
[Tabela 2]
[Ilustracja 2]
Polecenie 3
Wpisz znak <, > lub = w miejsce … .
a)
b)
c)
d)
e)
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest wykonanie trzech ćwiczeń polegających na porządkowaniu liczb w kolejności od najmniejszej do największej.
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i nagradza najaktywniejszych uczniów.
Polecenie dla chętnych:
Podaj pięć liczb, które znajdują się na osi liczbowej między liczbami oraz .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
1. Z dwóch liczb zaznaczonych na osi liczbowej większa jest ta, która jest położona dalej od zera.
2. Z dwóch liczb naturalnych większa jest ta, która ma więcej cyfr. Jeśli liczby mają tyle samo cyfr, porównujemy cyfry w kolejnych rzędach obu liczb, zaczynając od najwyższego.
3. Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie części ułamkowe.
4. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają różne liczniki i mianowniki, to należy sprowadzić je do wspólnego licznika lub mianownika, i dopiero wtedy porównać.