1. How do we compare natural numbersnatural numbersnatural numbers? 2. How do we compare decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions? 3. How do we compare common fractionscommon fractionscommon fractions?
The teacher puts boxes in different colours next to questions. Each pair of students gets three coloured pieces of paper (according to colours of the boxes). Students write down answers on pieces of paper and put them into proper boxes.
Three volunteers read answers from pieces of paper. Then all students together formulate rules of comparing numbers.
1. Z dwóch liczb zaznaczonych na osi liczbowej większa jest ta, która jest położona dalej od zera. 2. Z dwóch liczb naturalnych większa jest ta, która ma więcej cyfr. Jeśli liczby mają tyle samo cyfr, porównujemy cyfry w kolejnych rzędach obu liczb, zaczynając od najwyższego. 3. Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie części ułamkowe. 4. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają różne liczniki i mianowniki, to należy sprowadzić je do wspólnego licznika lub mianownika i dopiero wtedy porównać.
Znajdujące się w chmurce liczby, umieść w odpowiednich kolumnach.
m079f027cd9e2fe3d_1528449000663_0
Porównywanie: liczb, ułamków zwykłych i dziesiętnych
m079f027cd9e2fe3d_1528449084556_0
Drugi
m079f027cd9e2fe3d_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
3) porównuje liczby naturalne.
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
m079f027cd9e2fe3d_1528449068082_0
45 minut
m079f027cd9e2fe3d_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m079f027cd9e2fe3d_1528449552113_0
1. Porównywanie liczb naturalnych.
2. Porównywanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m079f027cd9e2fe3d_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje liczby naturalne,
- porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne.
m079f027cd9e2fe3d_1528449534267_0
1. Mówiące karteczki.
2. Analiza sytuacyjna.
m079f027cd9e2fe3d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m079f027cd9e2fe3d_1528450127855_0
Uczniowie, dyskutując w parach, przypominają zasady porównywania liczb.
m079f027cd9e2fe3d_1528446435040_0
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania:
1. Jak porównujemy liczby naturalne? 2. Jak porównujemy ułamki dziesiętne? 3. Jak porównujemy ułamki zwykłe?
Przy każdym z zapisanych pytań stawia pudełko w innym kolorze. Każdej parze uczniów rozdaje po trzy kolorowe kartki (w kolorach zgodnych z kolorami pudełek). Uczniowie zapisują na kartkach odpowiedzi i wrzucają kartki do odpowiednich pudełek.
Trzej chętni uczniowie odczytują kolejne, zapisane na karteczkach odpowiedzi. Następnie wszyscy uczniowie wspólnie formułują reguły porównywania liczb.
1. Z dwóch liczb zaznaczonych na osi liczbowej większa jest ta, która jest położona dalej od zera. 2. Z dwóch liczb naturalnych większa jest ta, która ma więcej cyfr. Jeśli liczby mają tyle samo cyfr, porównujemy cyfry w kolejnych rzędach obu liczb, zaczynając od najwyższego. 3. Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie części ułamkowe. 4. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają różne liczniki i mianowniki, to należy sprowadzić je do wspólnego licznika lub mianownika i dopiero wtedy porównać.
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania, dyskutując nad rozwiązaniami.
Polecenie 1
Znajdujące się w chmurce liczby, umieść w odpowiednich kolumnach.
[Ilustracja 1]
[Tabela 1]
Polecenie 2
Podaj współrzędne punktów A, B, C, D i E przedstawionych osi liczbowej.
Wybierz z tabelki odpowiednie liczby.
[Tabela 2]
[Ilustracja 2]
Polecenie 3
Wpisz znak <, > lub = w miejsce … .
a)
b)
c)
d)
e)
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest wykonanie trzech ćwiczeń polegających na porządkowaniu liczb w kolejności od najmniejszej do największej.
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i nagradza najaktywniejszych uczniów.
Polecenie dla chętnych:
Podaj pięć liczb, które znajdują się na osi liczbowej między liczbami oraz .
m079f027cd9e2fe3d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania:
1. Z dwóch liczb zaznaczonych na osi liczbowej większa jest ta, która jest położona dalej od zera. 2. Z dwóch liczb naturalnych większa jest ta, która ma więcej cyfr. Jeśli liczby mają tyle samo cyfr, porównujemy cyfry w kolejnych rzędach obu liczb, zaczynając od najwyższego. 3. Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie części ułamkowe. 4. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają równe liczniki, to większy z nich jest ten, który ma mniejszy mianownik. Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają różne liczniki i mianowniki, to należy sprowadzić je do wspólnego licznika lub mianownika i dopiero wtedy porównać.