Czas trwania: 90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Wzbogacenie słownictwa związanego ze sportem i ubiorem.

  • Tworzenie nazw dyscyplin sportowych (rzeczowniki odczasownikowe).

  • Wykorzystywanie podobieństwa brzmieniowego do tworzenia rymowanki.

  • Tworzenie kodeksu dobrego sportowca poprzez wykorzystanie czasowników nieosobowych i modalnych.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Potrafisz nazwać części garderoby.

  • Potrafisz tworzyć opis magicznych przedmiotów.

  • Potrafisz stosować słownictwo związane ze sportem.

  • Potrafisz stworzyć rymowankę i kodeks postępowania.

Narzędzia i środki dydaktyczne

  • Minecraft: Education Edition (pan Bronisław, pan Grzegorz, Trener, pan Kazimierz),

  • kolorowanka,

  • karteczki post‑it lub naklejki,

  • arkusze papieru,

  • pisaki.

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, prezentując ubrania, które ma na sobie.

Uczniowie próbują opisać ubrania kolegów z klasy. Nauczyciel przedstawia również zadanie‑zagadkę, np. zapisuje na tablicy słowo welon i prosi, by opisać, kto będzie go nosił. Do tego zadania warto wykorzystać tablicę, by uczniowie dorysowywali szczegóły postaci i tym samym bogacili słownictwo opisujące to, co narysowali.

10 min

II. Część właściwa

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie pan Bronisław. Nauczyciel asystuje uczniom. Przy wykonywaniu tego zadania należy zachęcić uczniów do sprawdzenia notatek w ich wirtualnych zeszytach.

10 min

gra

Magiczne ubrania sportowców.

W ostatnim zadaniu w grze uczniowie otrzymali specjalne buty i kask ochronny. Zaproponuj zabawę w wymyślanie magicznych możliwości tego stroju w różnych dyscyplinach sportowych (rzeczowniki odczasownikowe). Poleć, by uczniowie stworzyli opis właściwości tych przedmiotów.

15 min

burza mózgów, gromadzenie słownictwa (nazwy dyscyplin sportowych, nazwy czynności), notatka w zeszycie

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: „pan Grzegorz”, „Trener”. Nauczyciel asystuje uczniom.

15 min

gra

Rymowanka kibica.

Uczniowie dzielą się stworzonymi rymowankami z zadania pana Trenera.

10 min

głośne czytanie

III. Zakończenie

Kodeks kibica i sportowca.

Wprowadzenie słownictwa (czasowniki nieosobowe niefleksyjne: wolno/ nie wolno, należy, trzeba, powinno + bezokolicznik oraz czasowniki modalne móc, chcieć, woleć), stworzenie kodeksu dobrego sportowca i dobrego kibica.

15 min

arkusze papieru, pisaki, praca w grupach

Prezentacja i ocena zasad.

Nauczyciel przywiesza prace uczniów na tablicy, przedstawiciel grupy czyta zbiór zasad, nauczyciel upewnia się, że każdy z uczniów zrozumiał treść zasad, w razie konieczności poprawiają formę. Następnie każdy z uczniów podchodzi do kodeksów i przykleja na każdym arkuszu cztery naklejki przy zasadach, które jego zdaniem są najważniejsze. Nauczyciel pyta wybranych uczniów, dlaczego uznali dane zasady za najważniejsze.

10 min

karteczki post‑it lub naklejki

Sprawdzenie zadań w wirtualnym zeszycie.

Nauczyciel sprawdza wirtualne zeszyty uczniów w grze, następnie prosi o wykonanie zadań: pan Kazimierz.

5 min

wirtualny zeszyt w grze Minecraft: Education Edition

[Twórczy czas]

Czas na kreatywność uczniów – nauczyciel obserwuje budowle w grze, dopytuje uczniów o ich szczegóły i zastosowanie.

[Zadanie dodatkowe dla uczniów, realizowane w wolnym czasie.]

Mapa Minecraft Education

RETzEPfUy3DEJ

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim