Czas na sport
Czas trwania: 90 min
Cele i oczekiwane rezultaty
Wzbogacenie słownictwa związanego ze sportem i ubiorem.
Tworzenie nazw dyscyplin sportowych (rzeczowniki odczasownikowe).
Wykorzystywanie podobieństwa brzmieniowego do tworzenia rymowanki.
Tworzenie kodeksu dobrego sportowca poprzez wykorzystanie czasowników nieosobowych i modalnych.
Kryteria sukcesu (językiem ucznia)
Potrafisz nazwać części garderoby.
Potrafisz tworzyć opis magicznych przedmiotów.
Potrafisz stosować słownictwo związane ze sportem.
Potrafisz stworzyć rymowankę i kodeks postępowania.
Narzędzia i środki dydaktyczne
Minecraft: Education Edition (pan Bronisław, pan Grzegorz, Trener, pan Kazimierz),
karteczki post‑it lub naklejki,
arkusze papieru,
pisaki.
Scenariusz
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, prezentując ubrania, które ma na sobie. | Uczniowie próbują opisać ubrania kolegów z klasy. Nauczyciel przedstawia również zadanie‑zagadkę, np. zapisuje na tablicy słowo welon i prosi, by opisać, kto będzie go nosił. Do tego zadania warto wykorzystać tablicę, by uczniowie dorysowywali szczegóły postaci i tym samym bogacili słownictwo opisujące to, co narysowali. | 10 min | |
II. Część właściwa | Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie | 10 min | gra |
Magiczne ubrania sportowców. | W ostatnim zadaniu w grze uczniowie otrzymali specjalne buty i kask ochronny. Zaproponuj zabawę w wymyślanie magicznych możliwości tego stroju w różnych dyscyplinach sportowych (rzeczowniki odczasownikowe). Poleć, by uczniowie stworzyli opis właściwości tych przedmiotów. | 15 min | burza mózgów, gromadzenie słownictwa (nazwy dyscyplin sportowych, nazwy czynności), notatka w zeszycie | |
Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: „pan Grzegorz”, „Trener”. Nauczyciel asystuje uczniom. | 15 min | gra | |
Rymowanka kibica. | Uczniowie dzielą się stworzonymi rymowankami z zadania pana Trenera. | 10 min | głośne czytanie | |
III. Zakończenie | Kodeks kibica i sportowca. | Wprowadzenie słownictwa (czasowniki nieosobowe niefleksyjne: wolno/ nie wolno, należy, trzeba, powinno + bezokolicznik oraz czasowniki modalne móc, chcieć, woleć), stworzenie kodeksu dobrego sportowca i dobrego kibica. | 15 min | arkusze papieru, pisaki, praca w grupach |
Prezentacja i ocena zasad. | Nauczyciel przywiesza prace uczniów na tablicy, przedstawiciel grupy czyta zbiór zasad, nauczyciel upewnia się, że każdy z uczniów zrozumiał treść zasad, w razie konieczności poprawiają formę. Następnie każdy z uczniów podchodzi do kodeksów i przykleja na każdym arkuszu cztery naklejki przy zasadach, które jego zdaniem są najważniejsze. Nauczyciel pyta wybranych uczniów, dlaczego uznali dane zasady za najważniejsze. | 10 min | karteczki post‑it lub naklejki | |
Sprawdzenie zadań w wirtualnym zeszycie. | Nauczyciel sprawdza wirtualne zeszyty uczniów w grze, następnie prosi o wykonanie zadań: | 5 min | wirtualny zeszyt w grze Minecraft: Education Edition | |
[Twórczy czas] | Czas na kreatywność uczniów – nauczyciel obserwuje budowle w grze, dopytuje uczniów o ich szczegóły i zastosowanie. | – | [Zadanie dodatkowe dla uczniów, realizowane w wolnym czasie.] |