W szkolnym ogródku botanicznym
Czas trwania: 90 min
Cele i oczekiwane rezultaty
Tworzenie rodziny wyrazów (aspekt i odcienie znaczeniowe czasowników).
Ćwiczenie stosowania przysłówków poprzez opisywanie sekwencji czynności.
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Doskonalenie umiejętności czytania dokumentów prawnych.
Stosowanie w wypowiedziach porównujących czas przeszły i teraźniejszy czasowników.
Kryteria sukcesu (językiem ucznia)
Potrafisz stworzyć rodzinę wyrazów (czasownik).
Wiesz, jak zastosować przysłówki, by opisać proces.
Wzbogacasz słownictwo związane z ogrodem.
Potrafisz słuchać ze zrozumieniem.
Porównasz obecną sytuację dzieci z ich dawniejszym losem.
Przeczytasz ze zrozumieniem dokument prawny.
Narzędzia i środki dydaktyczne
Minecraft: Education Edition (Julia, Karolina),
plansza „Określenia” (załącznik nr 1),
Deklaracja Praw Dziecka (załącznik nr 2).
Scenariusz
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Wprowadzenie słownictwa związanego z tematem. | Nauczyciel pokazuje aspekt czasownika oraz zmianę jego znaczenia w zależności od jego przyrostka (prefiksu) na przykładzie czynności wykonywanych w ogrodzie, np. kopać - wykopać, zakopać, rozkopać, dokopać się… Wraz z uczniami tworzymy zestawienie różnych form czasowników, a następnie nauczyciel prosi uczniów o demonstrację wybranych wyrazów (scenki lub pantomima). | 20 min | Tworzenie rodziny wyrazów. Zabawa w kalambury lub tworzenie synonimów na wzór gier „Tabu” lub „Alias”. |
II. Część właściwa | Bogacenie słownictwa. | Wykorzystanie przysłówków do opisu czynności (potem, następnie, później, wtedy, za chwilę, od razu, zaraz…) – hodowla marchewki. | 10 min | Zapis w zeszycie przykładu (etapy hodowli marchewki) ze szczególnym uwzględnieniem przysłówków. |
Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie | 10 min | gra | |
Obejrzenie reportażu. | Po obejrzeniu z uczniami filmu, nauczyciel zadaje pytania: 2. Co znajduje się w ogrodzie społecznym? 3. Jakie są zalety ogrodu społecznego? | 15 min | Film z serwisu YouTube „Ogród społeczny – na czym to polega?”. | |
Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Karolina. Nauczyciel asystuje uczniom. | 10 min | gra | |
Bogacenie słownictwa. | Nauczyciel wykorzystuje planszę z lekcji w grze (załącznik nr 1) i prosi uczniów, by sprawdzili, czy w ich wirtualnych zeszytach znajduje się wystarczająco dużo szczegółów – może dopytywać, np. A co robisz zazwyczaj między 14:00 a 18:00? | 10 min | plansza „Określenia” (załącznik nr 1) | |
Dawniej i dziś. | Wprowadzenie czasu przeszłego w liczbie mnogiej (3 osoba). Zapisanie kilku przykładów prostych czynności na tablicy (np. pracować – pracują – pracowali/ pracowały). | 10 min | zapis na tablicy, ćwiczenie przykładów | |
III. Zakończenie | Jakie mam prawa? | Nauczyciel przedstawia uczniom akt prawny (wyświetlenie i wydruk) i omawia zapisane w nim prawa dzieci. Finałem powinna być rozmowa o tym, dlaczego taka deklaracja została spisana oraz jak traktowane były dzieci w przeszłości (okazja do zastosowania poznanych form czasu przeszłego) i kto obecnie czuwa nad przestrzeganiem ich praw. | 15 min | Deklaracja Praw Dziecka (załącznik nr 2), rozmowa |