Czas trwania: 90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Tworzenie rodziny wyrazów (aspekt i odcienie znaczeniowe czasowników).

  • Ćwiczenie stosowania przysłówków poprzez opisywanie sekwencji czynności.

  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

  • Doskonalenie umiejętności czytania dokumentów prawnych.

  • Stosowanie w wypowiedziach porównujących czas przeszły i teraźniejszy czasowników.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Potrafisz stworzyć rodzinę wyrazów (czasownik).

  • Wiesz, jak zastosować przysłówki, by opisać proces.

  • Wzbogacasz słownictwo związane z ogrodem.

  • Potrafisz słuchać ze zrozumieniem.

  • Porównasz obecną sytuację dzieci z ich dawniejszym losem.

  • Przeczytasz ze zrozumieniem dokument prawny.

Narzędzia i środki dydaktyczne

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Wprowadzenie słownictwa związanego z tematem.

Nauczyciel pokazuje aspekt czasownika oraz zmianę jego znaczenia w zależności od jego przyrostka (prefiksu) na przykładzie czynności wykonywanych w ogrodzie, np. kopać - wykopać, zakopać, rozkopać, dokopać się…

Wraz z uczniami tworzymy zestawienie różnych form czasowników, a następnie nauczyciel prosi uczniów o demonstrację wybranych wyrazów (scenki lub pantomima).

20 min

Tworzenie rodziny wyrazów.

Zabawa w kalambury lub tworzenie synonimów na wzór gier „Tabu” lub „Alias”.

II. Część właściwa

Bogacenie słownictwa.

Wykorzystanie przysłówków do opisu czynności (potem, następnie, później, wtedy, za chwilę, od razu, zaraz…) – hodowla marchewki.

10 min

Zapis w zeszycie przykładu (etapy hodowli marchewki) ze szczególnym uwzględnieniem przysłówków.

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie Julia. Nauczyciel asystuje uczniom.

10 min

gra

Obejrzenie reportażu.

Po obejrzeniu z uczniami filmu, nauczyciel zadaje pytania:
1. Czym jest ogród społeczny?

2. Co znajduje się w ogrodzie społecznym?

3. Jakie są zalety ogrodu społecznego?

15 min

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Karolina. Nauczyciel asystuje uczniom.

10 min

gra

Bogacenie słownictwa.

Nauczyciel wykorzystuje planszę z lekcji w grze (załącznik nr 1) i prosi uczniów, by sprawdzili, czy w ich wirtualnych zeszytach znajduje się wystarczająco dużo szczegółów – może dopytywać, np. A co robisz zazwyczaj między 14:00 a 18:00?

10 min

plansza „Określenia” (załącznik nr 1)

Dawniej i dziś.

Wprowadzenie czasu przeszłego w liczbie mnogiej (3 osoba). Zapisanie kilku przykładów prostych czynności na tablicy (np. pracować – pracują – pracowali/ pracowały).

10 min

zapis na tablicy, ćwiczenie przykładów

III. Zakończenie

Jakie mam prawa?

Nauczyciel przedstawia uczniom akt prawny (wyświetlenie i wydruk) i omawia zapisane w nim prawa dzieci. Finałem powinna być rozmowa o tym, dlaczego taka deklaracja została spisana oraz jak traktowane były dzieci w przeszłości (okazja do zastosowania poznanych form czasu przeszłego) i kto obecnie czuwa nad przestrzeganiem ich praw.

15 min

Deklaracja Praw Dziecka (załącznik nr 2), rozmowa

Załącznik nr 1

RytJM4qo73uk7

Załącznik nr 1. Określenia
Plik DOCX o rozmiarze 87.36 KB w języku polskim
RL5Lbz7VH0fBY

Załącznik nr 1. Określenia
Plik PDF o rozmiarze 144.28 KB w języku polskim

Załącznik nr 2

Rlk5qPYPDAKC0

Załącznik nr 2. Deklaracja Praw Dziecka
Źródło: Deklaracja Praw Dziecka. Uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1959 roku, dostępny w internecie: https://unicef.pl/content/download/198/file/Deklaracja_Praw_Dziecka.pdf.
Plik PDF o rozmiarze 79.34 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

RxjtmyPOBVnzv

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim