Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czas trwania: 90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Poszerzenie słownictwa dotyczącego spraw szkolnych.

  • Poznanie i ćwiczenie w praktyce podstawowych środków wyrazu artystycznego.

  • Ćwiczenie umiejętności czytania i rozumienia treści.

  • Ćwiczenie dobierania źródła wiedzy historycznej i biograficznej.

  • Ćwiczenie wykorzystywania w odpowiedzi kontekstu biograficznego i historycznego.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Potrafisz rozmawiać o pasjach i hobby innej osoby.

  • Wiesz, co znajduje się w pokoju nauczycielskim.

  • Potrafisz czytać wiersz w języku polskim, odpowiednio intonując tekst.

  • Potrafisz dokonywać świadomego doboru informacji, wyszukując je w internecie.

  • Potrafisz przedstawiać własne zdanie.

  • Potrafisz stosować środki stylistyczne.

Narzędzia i środki dydaktyczne

  • Minecraft: Education Edition (pan Tadeusz, pani Ela),

  • wiersz „Stepy akermańskie” A. Mickiewicza.

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami.

Nauczyciel pyta uczniów, na jakie tematy rozmawiają z nauczycielami. Ważne, by ustalić, że są to sprawy oficjalne (jakie? np. zwolnienie z lekcji, kontakt z rodzicami, pochwała, uwaga, ocena, dane osobowe, wypadek w szkole, złe samopoczucie) i wychowawcze (np. rozmowa o hobby, pasji, zainteresowaniach, tradycjach, uroczystościach, wolontariacie, imprezach szkolnych…).

Stworzenie mapy myśli pt. „O czym rozmawiam z nauczycielem?”

25 min

rozmowa, mapa myśli

II. Część właściwa

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie pan Tadeusz. Nauczyciel asystuje uczniom.

10 min

gra

Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami.

Rozmowa o zainteresowaniach nauczycieli z uwagi na prowadzony przez nich przedmiot. Nauczyciel pomaga stworzyć notatkę wg wzoru: Nauczyciel historii – lubi wydarzenia z przeszłości, zna się na mapach, wie dużo o rycerzach…

10 min

Można stworzyć szkielet notatki lub poprosić uczniów o rozmowę na ten temat.

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania pani Ela. Nauczyciel asystuje uczniom.

15 min

gra

Praca z wierszem.

Nauczyciel wyświetla wiersz „Stepy akermańskie” i zachęca uczniów do głośnego przeczytania. Poszukiwanie wraz z uczniami kontekstu – dlaczego Adam Mickiewicz pisał o ukraińskim stepie?

15 min

głośne czytanie, praca z biografią twórcy (świadomy dobór źródeł informacji), tworzenie odpowiedzi na pytanie (kontekst historyczny i biograficzny)

III. Zakończenie

Tworzenie wiersza.

Nauczyciel prosi uczniów, by stworzyli zestaw poetyckich określeń dotyczących miejsca (w zależności od grupy – znajdującego się w Polsce lub w Ukrainie). Wprowadzenie pojęć: epitet, porównanie, uosobienie, ożywienie.

15 min

zabawa poetycka w formie notatki lub infografiki

Mapa Minecraft Education

Rg0OmsWMXu5w8

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim