Czas trwania: 90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Poznanie słownictwa odnośnie chorób i niedogodności.

  • Ćwiczenie stosowania trybu rozkazującego.

  • Stworzenie opisu sytuacji.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Wiesz, jak powiedzieć, że coś ci dolega.

  • Potrafisz doradzić osobie chorej, stosując tryb rozkazujący.

  • Zastosujesz przyimki i przysłówki oraz czas przeszły w opisie sytuacji.

  • Poćwiczysz głośne czytanie.

Narzędzia i środki dydaktyczne

  • Minecraft: Education Edition (Sylwia, pani Krystyna, pani Pielęgniarka, pan Krzysztof),

  • wiersz J. Brzechwy „Cudowne lekarstwo”.

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Wprowadzenie do tematu, poznanie słownictwa.

Wprowadzenie konstrukcji: czasownik: bać się + D.; boleć + zaimek osobowy + M.; iść do + D.

10 min

ćwiczenia ustne

II. Część właściwa

Słuchanie ze zrozumieniem.

Nauczyciel czyta wiersz, następnie uczniowie otrzymują treść utworu i odpowiadają na pytania:

1. Jakie leki możemy kupić w aptece?

2. Na jakie dolegliwości nie ma lekarstwa?

10 min

Jan Brzechwa „Cudowne lekarstwo”.

Tworzenie kontekstu do sformułowań.

Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali w zeszycie grafiki ilustrujące zwroty: boli mnie brzuch, mam katar, mam kaszel, bolą mnie zęby, boli mnie głowa, boli mnie gardło, mam temperaturę, jest mi niedobrze.

Do grafik uczniowie dopisują porady w trybie rozkazującym (2 os. l.poj.), np. oddychaj głęboko, połóż się, weź tabletkę...

Drugim etapem ćwiczenia będzie zabawa w doktora: jeden z uczniów przyjmuje rolę lekarza, drugi chorego (nauczyciel może wcześniej wypisać przykładowe pytania na tablicy, np. Co panu dolega? Co pana boli?; zwracamy uwagę na formy grzecznościowe, np. Dzień dobry, dziękuję, proszę pana…)

20 min

tworzenie infografiki, scenki

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Sylwia, pani Krystyna, pani Pielęgniarka. Nauczyciel asystuje uczniom.

15 min

gra

Czas przeszły.

Wprowadzenie podstawowych określeń odnoszących się do następstw zdarzeń w czasie przeszłym 3 os. l. poj. (iść – poszedłem/ poszłam, zrobić - zrobiłem/ zrobiłam; zobaczyć - zobaczyłem/ zobaczyłam…).

10 min

zapis na tablicy, ćwiczenie – wspólne tworzenie nowych form czasowników

III. Zakończenie

Opis sytuacji.

Nauczyciel pomaga uczniom w tworzeniu zadania u pana Krzysztofa - jest to opis sytuacji, wymagający użycia czasu przeszłego oraz przysłówków (najpierw, potem, później) i wyrażeń przyimkowych (po chwili).

15 min

gra

Głośne czytanie.

Uczniowie czytają zanotowane w wirtualnych zeszytach opisy sytuacji.

10 min

czytanie głośne

Mapa Minecraft Education

RapJ6XVIxe7JP

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim