U pielęgniarki szkolnej
Czas trwania: 90 min
Cele i oczekiwane rezultaty
Poznanie słownictwa odnośnie chorób i niedogodności.
Ćwiczenie stosowania trybu rozkazującego.
Stworzenie opisu sytuacji.
Kryteria sukcesu (językiem ucznia)
Wiesz, jak powiedzieć, że coś ci dolega.
Potrafisz doradzić osobie chorej, stosując tryb rozkazujący.
Zastosujesz przyimki i przysłówki oraz czas przeszły w opisie sytuacji.
Poćwiczysz głośne czytanie.
Narzędzia i środki dydaktyczne
Minecraft: Education Edition (Sylwia, pani Krystyna, pani Pielęgniarka, pan Krzysztof),
wiersz J. Brzechwy „Cudowne lekarstwo”.
Scenariusz
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Wprowadzenie do tematu, poznanie słownictwa. | Wprowadzenie konstrukcji: czasownik: bać się + D.; boleć + zaimek osobowy + M.; iść do + D. | 10 min | ćwiczenia ustne |
II. Część właściwa | Słuchanie ze zrozumieniem. | Nauczyciel czyta wiersz, następnie uczniowie otrzymują treść utworu i odpowiadają na pytania: 1. Jakie leki możemy kupić w aptece? 2. Na jakie dolegliwości nie ma lekarstwa? | 10 min | Jan Brzechwa „Cudowne lekarstwo”. |
Tworzenie kontekstu do sformułowań. | Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali w zeszycie grafiki ilustrujące zwroty: boli mnie brzuch, mam katar, mam kaszel, bolą mnie zęby, boli mnie głowa, boli mnie gardło, mam temperaturę, jest mi niedobrze. Do grafik uczniowie dopisują porady w trybie rozkazującym (2 os. l.poj.), np. oddychaj głęboko, połóż się, weź tabletkę... Drugim etapem ćwiczenia będzie zabawa w doktora: jeden z uczniów przyjmuje rolę lekarza, drugi chorego (nauczyciel może wcześniej wypisać przykładowe pytania na tablicy, np. Co panu dolega? Co pana boli?; zwracamy uwagę na formy grzecznościowe, np. Dzień dobry, dziękuję, proszę pana…) | 20 min | tworzenie infografiki, scenki | |
Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Sylwia, pani Krystyna, pani Pielęgniarka. Nauczyciel asystuje uczniom. | 15 min | gra | |
Czas przeszły. | Wprowadzenie podstawowych określeń odnoszących się do następstw zdarzeń w czasie przeszłym 3 os. l. poj. (iść – poszedłem/ poszłam, zrobić - zrobiłem/ zrobiłam; zobaczyć - zobaczyłem/ zobaczyłam…). | 10 min | zapis na tablicy, ćwiczenie – wspólne tworzenie nowych form czasowników | |
III. Zakończenie | Opis sytuacji. | Nauczyciel pomaga uczniom w tworzeniu zadania u pana Krzysztofa - jest to opis sytuacji, wymagający użycia czasu przeszłego oraz przysłówków (najpierw, potem, później) i wyrażeń przyimkowych (po chwili). | 15 min | gra |
Głośne czytanie. | Uczniowie czytają zanotowane w wirtualnych zeszytach opisy sytuacji. | 10 min | czytanie głośne |