Czas trwania:  90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Poznanie nazw potraw.

  • Ćwiczenie wyrażania opinii na temat potraw.

  • Ćwiczenie zadawania pytań dotyczących potraw.

  • Poznanie czasowników związanych z przygotowaniem potrawy.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Poznasz nazwy posiłków i wyrazisz swoją opinię odnośnie nich.

  • Poznasz czasowniki, które pomogą ci opisać przygotowanie ulubionej potrawy.

Narzędzia i środki dydaktyczne

  • Minecraft: Education Edition (Arek, Wojtek, pani Kucharka),

  • transkrypcja wypowiedzi Wojtka.

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody/ formy pracy

I. Wstęp

Wprowadzenie w temat posiłków, rozmowa o tradycyjnych potrawach ukraińskich i polskich.

Inicjowanie rozmowy, wprowadzenie słownictwa.

10 min

rozmowa

II. Część właściwa

Rozmowa o gustach kulinarnych.

Nauczyciel zadaje pytania: Co lubisz jeść? Co lubisz pić?
Wyjaśnienie uczniom zastosowanie struktury czasowników: lubię jeść / pić (+B.), nie lubię jeść/ pić (+D.), moją ulubioną potrawą jest (+M.) z (+N.).
Uczniowie uczą się zadawać pytania i odpowiadać na nie (Czy zjadłbyś…? Tak, ponieważ…; Nie, ponieważ…).

10 min

Uczniowie zapisują w zeszytach informacje o sobie. Prowadzą rozmowy w parach.

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Arek. Nauczyciel asystuje uczniom i sprawdza ich notatki w grze.

10 min

gra

Rozmowa o zainteresowaniach.

Nauczyciel wyjaśnia, że stołówka, to przestrzeń wspólna, która sprzyja zawieraniu przyjaźni i rozmowom z kolegami. Podczas jedzenia obiadu można dowiedzieć się ciekawych informacji o innych osobach. Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: Wojtek. Nauczyciel asystuje uczniom.

10 min

gra

Zainteresowania – utrwalenie umiejętności.

Nauczyciel inicjuje rozmowę w parach o zainteresowaniach. Uczniowie korzystają z transkrypcji wypowiedzi Wojtka, by stworzyć notatkę o sobie nawzajem.

10 min

Praca w parach, korzystanie z transkrypcji wypowiedzi Wojtka, tworzenie notatki o zainteresowaniach kolegi lub koleżanki.

III. Zakończenie

Tworzenie przepisu.

Nauczyciel wprowadza nazwy czynności: doprawić, obrać, odcedzić, odparować, ostudzić, pokroić, polać, posmarować, posypać, roztopić, umyć, upiec, usmażyć, wysypać, wsypać, wymieszać, zetrzeć.

Uczniowie tworzą synonimy do czynności, np. doprawić oznacza dodać przyprawy, poprawić smak czegoś.

Wprowadzenie trybu rozkazującego (2 os. l. poj.), wspólne stworzenie przepisu na jajecznicę z zastosowaniem trybu rozkazującego.

20 min

rozmowa, praca wspólna, zapis w zeszycie

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadania: pani Kucharka. Nauczyciel asystuje uczniom.

10 min

gra

Odczytanie zadania z gry.

Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali, jaką najdziwniejszą potrawę opisali w swoich zeszytach w grze (finał zadania pani Kucharka). Nauczyciel inspiruje uczniów, by wzbogacili swój opis o uzasadnienia i cechy potrawy.

10 min

głośne czytanie, wzbogacanie słownictwa

Mapa Minecraft Education

RPGf2j18hQOyl

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim