Czas trwania: 90 min

Cele i oczekiwane rezultaty

  • Poznanie słownictwa związanego ze szkołą.

  • Przygotowanie wypowiedzi dotyczącej zainteresowań.

  • Ćwiczenie tworzenia liczebników porządkowych od liczebników głównych.

  • Ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem.

Kryteria sukcesu (językiem ucznia)

  • Znasz nazwy przedmiotów i słowa związane ze szkołą.

  • Potrafisz uzasadniać swoje zdanie.

  • Znasz liczebniki główne i porządkowe.

  • Potrafisz napisać i przeczytać datę.

  • Znasz podstawowe fakty z historii Polski oraz ciekawą legendę o smoku wawelskim.

Narzędzia i środki dydaktyczne

Scenariusz

1

Przebieg zajęć

Opis przebiegu zajęć

Komentarz metodyczno‑dydaktyczny

Czas

Metody / formy pracy

I. Wstęp

Wprowadzenie do tematu lekcji, podstawowe słownictwo.

Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, co mają uczniowie w szkole (karta pracy „Szkoła.pdf” do pobrania z linku) oraz odnośnie do wyposażenia klasy (załącznik nr 1).

10 min

II. Część właściwa

Rozmowa o szkole.

Słownictwo dotyczące przedmiotów szkolnych (możliwe porównywanie nazw przedmiotów w Polsce i Ukrainie), tworzenie zdań z uzasadnieniem lub opinią (Lubię matematykę, ponieważ…; Ciekawi mnie fizyka, ponieważ…; Interesuję się literaturą, dlatego…).

15 min

pytania i odpowiedzi, zapisanie w zeszycie, notatki o swoich zainteresowaniach w szkole

Wprowadzenie słownictwa dot. liczebników porządkowych.

Nauczyciel ćwiczy z uczniami zapis liczebników na wybranych przykładach (najpierw przypomnienie liczebników głównych, od nich później stworzenie porządkowych), zapisanie daty urodzenia w zeszycie i głośne przeczytanie (ćwiczenie wymowy).

15 min

Nagranie „Liczebniki” z serwisu YouTube.

Nagranie Liczebniki porządkowe z serwisu YouTube.

zapis w zeszycie, mówienie

Praca samodzielna uczniów.

Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie pani Maria. Nauczyciel asystuje uczniom. Proste słownictwo związane z geografią i historią Polski.

Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi o przeczytanie przez uczniów tego, co zapisali w wirtualnym zeszycie.

25 min

gra

III. Zakończenie

Legendy.

Nauczyciel prezentuje treść legendy, a następnie prowadzi rozmowę na temat jej treści, sprawdzając, ile uczniowie zrozumieli.

Pytanie inicjujące rozmowę: dlaczego legendy nie mogą być źródłem historycznym? Nauczyciel może również zapytać o legendy ukraińskie (w ten sposób uczniowie stworzą uniwersalną definicję legendy w formie infografiki).

20 min

Legenda o smoku wawelskim z serwisu YouTube.

rozmowa, stworzenie infografiki „Legenda”

Legenda może być inspiracją [dla starszych uczniów].

Po projekcji filmu nauczyciel pyta, jak autorzy filmu wykorzystali treść legendy. Inicjuje rozmowę na temat odbioru treści i formy filmu przez uczniów.

[+15] min

Film „Smok” w serwisie YouTube.

Załącznik

RNSRxDRDR33md

Załącznik nr 1. Wykreślanka
Plik PDF o rozmiarze 914.10 KB w języku polskim

Mapa Minecraft Education

RMkD314yeMW1G

Plik MCWORLD o rozmiarze 16.95 MB w języku polskim