W klasie
Czas trwania: 90 min
Cele i oczekiwane rezultaty
Poznanie słownictwa związanego ze szkołą.
Przygotowanie wypowiedzi dotyczącej zainteresowań.
Ćwiczenie tworzenia liczebników porządkowych od liczebników głównych.
Ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem.
Kryteria sukcesu (językiem ucznia)
Znasz nazwy przedmiotów i słowa związane ze szkołą.
Potrafisz uzasadniać swoje zdanie.
Znasz liczebniki główne i porządkowe.
Potrafisz napisać i przeczytać datę.
Znasz podstawowe fakty z historii Polski oraz ciekawą legendę o smoku wawelskim.
Narzędzia i środki dydaktyczne
Minecraft: Education Edition (pani Maria),
nagranie legendy,
wykreślanka (załącznik nr 1).
Scenariusz
Przebieg zajęć | Opis przebiegu zajęć | Komentarz metodyczno‑dydaktyczny | Czas | Metody / formy pracy |
---|---|---|---|---|
I. Wstęp | Wprowadzenie do tematu lekcji, podstawowe słownictwo. | Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, co mają uczniowie w szkole (karta pracy „Szkoła.pdf” do pobrania z linku) oraz odnośnie do wyposażenia klasy (załącznik nr 1). | 10 min | |
II. Część właściwa | Rozmowa o szkole. | Słownictwo dotyczące przedmiotów szkolnych (możliwe porównywanie nazw przedmiotów w Polsce i Ukrainie), tworzenie zdań z uzasadnieniem lub opinią (Lubię matematykę, ponieważ…; Ciekawi mnie fizyka, ponieważ…; Interesuję się literaturą, dlatego…). | 15 min | pytania i odpowiedzi, zapisanie w zeszycie, notatki o swoich zainteresowaniach w szkole |
Wprowadzenie słownictwa dot. liczebników porządkowych. | Nauczyciel ćwiczy z uczniami zapis liczebników na wybranych przykładach (najpierw przypomnienie liczebników głównych, od nich później stworzenie porządkowych), zapisanie daty urodzenia w zeszycie i głośne przeczytanie (ćwiczenie wymowy). | 15 min | Nagranie „Liczebniki” z serwisu YouTube. Nagranie zapis w zeszycie, mówienie | |
Praca samodzielna uczniów. | Uczniowie wykonują samodzielnie zadanie Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi o przeczytanie przez uczniów tego, co zapisali w wirtualnym zeszycie. | 25 min | gra | |
III. Zakończenie | Legendy. | Nauczyciel prezentuje treść legendy, a następnie prowadzi rozmowę na temat jej treści, sprawdzając, ile uczniowie zrozumieli. Pytanie inicjujące rozmowę: dlaczego legendy nie mogą być źródłem historycznym? Nauczyciel może również zapytać o legendy ukraińskie (w ten sposób uczniowie stworzą uniwersalną definicję legendy w formie infografiki). | 20 min | Legenda o smoku wawelskim z serwisu YouTube. rozmowa, stworzenie infografiki „Legenda” |
Legenda może być inspiracją [dla starszych uczniów]. | Po projekcji filmu nauczyciel pyta, jak autorzy filmu wykorzystali treść legendy. Inicjuje rozmowę na temat odbioru treści i formy filmu przez uczniów. | [+15] min | Film „Smok” w serwisie YouTube. |