Rg69Upi9xzVCZ
Zdjęcie przedstawia rękę trzymającą pilota do telewizora. Tło nie jest wyraźne (lekko rozmyte). Widać duży telewizor, na którego ekranie znajduje się spiker programu informacyjnego.

Czego nie znajdziesz w serwisie informacyjnym?

Telewizja
Źródło: flash.pro, licencja: CC BY 2.0.
Polecenie 1
R1HvpKJgodNZt
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
news
Polecenie 2

Dowiedz się, jak powstaje newsnewsnews i program telewizyjny. Zapoznaj się z wypowiedziami dziennikarki, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R1H4NhStqM5OE
Na początku pojawia się plansza "Jak powstaje news?". Następnie pojawia się Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Kobieta o ciemnych włosach i ciemnej oprawie oczu, ubrana w jasnożółtą marynarkę siedzi w pokoju. Tło nie jest wyraźne. Po lewej stronie widać fragment rośliny doniczkowej, przybory biurowe, otwarte wieko laptopa. Na pomalowanej na czerwono ścianie wiszą małe obrazki w białych ramkach. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnej". Wrzesień 2014.
RQiblSCb5NvdN
Na początku pojawia się plansza "Jak powstaje program telewizyjny?". Następnie pojawia się Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Kobieta o ciemnych włosach i ciemnej oprawie oczu, ubrana w jasnożółtą marynarkę siedzi w pokoju. Tło nie jest wyraźne. Po lewej stronie widać fragment rośliny doniczkowej, przybory biurowe, otwarte wieko laptopa. Na pomalowanej na czerwono ścianie wiszą małe obrazki w białych ramkach. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Ewa Wolniewicz‑Dżeljilji. Scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnej". Wrzesień 2014.
R4MTlHQiQuWJ9
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RxVe0DMqv3Vtd
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RiO4JptMjqrGR
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
RhFuVwa1AGOTn
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1f5KOHHdMJIE
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R132BqNWhepPU
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Stwórz krótki serwis informacyjny na temat twojej szkoły lub klasy. Podaj w nim co najmniej pięć wiadomości.

uzupełnij treść
REOwzhMvw4DJD
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Przeczytaj wiersz Adama Zagajewskiegoj0000008RIB6v21_000tp001Adama Zagajewskiego.

Co godzinę wiadomościAdam Zagajewski
Adam Zagajewski Co godzinę wiadomości

Radio podaje co godzinę wiadomości.
Spikerzy wiedzą wszystko; niemożliwe,
Zdawałoby się, żeby każda godzina
Zabijała, kradła i oszukiwała. A jednak
Tak jest, godziny jak lwy pożerają
Zapasy życia. Rzeczywistość przypomina
Sweter przetarty na łokciach. Kto
Słucha wiadomości, nie wie, że
W pobliżu, po ogrodzie mokrym od deszczu
Spaceruje mały szary kot i bawi się,
Mocuje z twardymi łodygami traw.

j0000008RIB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Adam Zagajewski, Co godzinę wiadomości, [w:] tegoż, List. Oda do wielości, Kraków 1982, s. 42.
1
Ćwiczenie 7

Określ, co według podmiotu lirycznego jest podawane co godzinę przez radio.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób w wierszu Adama Zagajewskiego zostało opisane przekazywanie wiadomości.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Określ, jaka według podmiotu lirycznego jest wiedza o świecie osoby, która słucha wiadomości.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: godziny jak lwy pożerają / Zapasy życia.

uzupełnij treść
RFKWKPFyT4IvQ
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na dobraniu cytatów obrazujących podany środek stylistyczny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 6

Zredaguj wiadomość radiową na temat małego, szarego kota z wiersza Co godzinę wiadomości.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Zaproponuj, jakie wiadomości dobrze byłoby usłyszeć w radiu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, jak rozumiesz poniższą myśl Bernarda Cohena [czyt. Bernarda Koena].

Media i komunikowanie masowe

'Media być może nie zawsze są skuteczne, mówiąc ludziom, jak mają myśleć, ale są oszałamiająco skuteczne w mówieniu swoim czytelnikom i słuchaczom, o czym mają myśleć'.

j0000008RIB6v21_00000_BIB_002 Źródło: Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2005, s. 246.
uzupełnij treść
1
Polecenie 8

Na podstawie obejrzanych lub wysłuchanych w domu wiadomości ustal, o czym danego dnia media 'każą' myśleć swoim widzom i słuchaczom.

uzupełnij treść
Polecenie 8

Zapoznaj się z aktualnymi wiadomościami telewizyjnymi, radiowymi lub prasowymi. Ustal, o czym danego dnia media 'każą' myśleć swoim odbiorcom.

R1eHwYgqApXFP
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 9

Przygotuj serwis informacyjny dla swojej rodziny. W tym celu zgromadź informacje o działaniach każdego z twoich bliskich, a następnie przedstaw je w formie krótkich zabawnych komunikatów.

uzupełnij treść
Polecenie 10
RLMVzm1X98Oop
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Przygotuj rymowaną wersję dowolnego newsa prasowego. Zaprezentuj go koleżankom i kolegom.

RWnPusDMn1IKE
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000008RIB6v21_000tp001