Część 1 - ćwiczenia
Uczniowie, wykonujac zaproponowane ćwiczenia doskonalą odmianę rzeczownika przez przypadki, poznają wyrazy pochodzące od rzeczownika popiół, poznają znaczenie związku frazeologicznego: nie zasypiać gruszek w popiele.
Uzupełnij dialog wyrazem popiół w odpowiednich formach:
A. Słuchaj, w kominku zostało trochę ................ .
(po chwili)
A. Nie przyglądaj się temu ...................., tylko wyczyść kominek!
B. Po co, przecież jutro będziesz palić i znów będzie ................ .
A. Nie zasypiaj gruszek w .............. , tylko wyczyść, proszę kominek.
B. Ale co mam zrobić z ..................?
A. Zbierz ................ do worka, worek wyrzuć do wiadra i nie mówmy już o tym .............. .
Na podstawie dialogu powiedz, czy nie zasypiaj gruszek w popiele znaczy (wybierz pra-widłową odpowiedź):
- nie odkładaj obowiązków na później
- nie zaśpij, obudź się we właściwym momencie
- nie zaniedbuj ważnych spraw, pilnuj ich?
Która forma przymiotnika odrzeczownikowego jest prawidłowa: popiołowy czy popielaty?
Z którymi świętami połączysz Popielec / środę popielcową? Sprawdź, np. https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/nazwy‑swiat;828.html , dlaczego piszemy Popielec, ale środa popielcowa? Dowiedz się, co to za zwyczaj.