Uczniowie, wykonujac zaproponowane ćwiczenia doskonalą odmianę rzeczownika przez przypadki, poznają wyrazy pochodzące od rzeczownika popiół, poznają znaczenie związku frazeologicznego: nie zasypiać gruszek w popiele.

R1YGU3rxOLiRq
Ćwiczenie 1
Uzupełnij dialog wyrazem popiół w odpowiednich formach: A. Słuchaj, w kominku zostało trochę Tu uzupełnij . (po 5 minutach) A. Nie przyglądaj się temu Tu uzupełnij, tylko wyczyść kominek! B. Po co, przecież jutro będziesz palić i znów będzie Tu uzupełnij . A. Nie zasypiaj gruszek w Tu uzupełnij , tylko wyczyść, proszę kominek. B. Ale co mam zrobić z Tu uzupełnij? A. Zbierz Tu uzupełnij do worka, worek wyrzuć do wiadra i nie mówmy już o tym Tu uzupełnij .
R1UtUGx5pFmxU
Ćwiczenie 2
Na podstawie dialogu powiedz, czy nie zasypiaj gruszek w popiele znaczy (wybierz pra-widłową odpowiedź): Możliwe odpowiedzi: 1. nie odkładaj obowiązków na później, 2. nie zaśpij, obudź się we właściwym momencie, 3. nie zaniedbuj ważnych spraw, pilnuj ich?
Polecenie 1

Która forma przymiotnika odrzeczownikowego jest prawidłowa: popiołowy czy popielaty?

Polecenie 2

Z którymi świętami połączysz Popielec / środę popielcową? Sprawdź, np. https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/nazwy‑swiat;828.html , dlaczego piszemy Popielec, ale środa popielcowa? Dowiedz się, co to za zwyczaj.