Uczniowie, wykonując zaproponowane ćwiczenia doskonalą odmianę rzeczownika przez przypadki, poznają znaczenie związku frazeologicznego: mieć węża w kieszeni , poznają synonimy wyrazu skąpy
R6Btw1yvSWL8Z Ćwiczenie 1
Uzupełnij dialog wyrazem wąż w odpowiednich formach: Józio: Mamusiu, pani Marysia mówiła, że pan Jan ma Tu uzupełnij w kieszeni. Widziałaś go kiedyś? Mama: Nie widziałam u pana Jana Tu uzupełnij Józio: Nie? Mama: Ależ Józiu, cóż pan Jan robiłby z Tu uzupełnij ? Józio: No, nie wiem, ale chętnie przyjrzałbym się temu Tu uzupełnij . Mama: Józiu, zapomnij o Tu uzupełnij . Pani Marysia miała na myśli to, że pan Jan jest skąpy, żałuje pieniędzy nawet swoim wnukom. Józio: Ale co to ma wspólnego z Tu uzupełnij ? Mama: Otóż to, że pan Jan bardzo niechętnie sięga do swojej kieszeni, jakby się bał, że siedzi tam Tu uzupełnij, który go ugryzie. Józio: A, to on pilnuje pieniędzy pana Jana!
Uzupełnij dialog wyrazem wąż w odpowiednich formach: Józio: Mamusiu, pani Marysia mówiła, że pan Jan ma Tu uzupełnij w kieszeni. Widziałaś go kiedyś? Mama: Nie widziałam u pana Jana Tu uzupełnij Józio: Nie? Mama: Ależ Józiu, cóż pan Jan robiłby z Tu uzupełnij ? Józio: No, nie wiem, ale chętnie przyjrzałbym się temu Tu uzupełnij . Mama: Józiu, zapomnij o Tu uzupełnij . Pani Marysia miała na myśli to, że pan Jan jest skąpy, żałuje pieniędzy nawet swoim wnukom. Józio: Ale co to ma wspólnego z Tu uzupełnij ? Mama: Otóż to, że pan Jan bardzo niechętnie sięga do swojej kieszeni, jakby się bał, że siedzi tam Tu uzupełnij, który go ugryzie. Józio: A, to on pilnuje pieniędzy pana Jana!
Uzupełnij dialog wyrazem wąż w odpowiednich formach:
Józio: Mamusiu, pani Marysia mówiła, że pan Jan ma ............ w kieszeni. Widziałaś go kiedyś?
Mama: Nie widziałam u pana Jana ............
Józio: Nie?
Mama: Ależ Józiu, cóż pan Jan robiłby z .............. ?
Józio: No, nie wiem, ale chętnie przyjrzałbym się temu ................ .
Mama: Józiu, zapomnij o ............ . Pani Marysia miała na myśli to, że pan Jan jest skąpy, żałuje pieniędzy nawet swoim wnukom.
Józio: Ale co to ma wspólnego z .............. ?
Mama: Otóż to, że pan Jan bardzo niechętnie sięga do swojej kieszeni, jakby się bał, że siedzi tam ............, który go ugryzie.
Józio: A, to on pilnuje pieniędzy pana Jana!
R5iHkqJW5Sy21 Ćwiczenie 2
Na podstawie dialogu dokończ zdanie: Pan Jan jest skąpy, to znaczy nadmiernie Tu uzupełnij
Na podstawie dialogu dokończ zdanie: Pan Jan jest skąpy, to znaczy nadmiernie Tu uzupełnij
Na podstawie dialogu dokończ zdanie:
Pan Jan jest skąpy, to znaczy nadmiernie ....................
R1OrL7jmFqyEJ Ćwiczenie 3
W zdaniu ukryty jest bohater dialogu Józia z mamą. Odszukaj go i zapisz obok, podkre-ślając trudności ortograficzne: Wczoraj wkręciłem nową żarówkę. Tu uzupełnij
W zdaniu ukryty jest bohater dialogu Józia z mamą. Odszukaj go i zapisz obok, podkre-ślając trudności ortograficzne: Wczoraj wkręciłem nową żarówkę. Tu uzupełnij
W zdaniu ukryty jest bohater dialogu Józia z mamą. Odszukaj go i zapisz obok, podkreślając trudności ortograficzne:
Wczoraj wkręciłem nową żarówkę. ............
RaRoGt1h2tRpl Ćwiczenie 4
Utwórz nowe wyrazy, zmieniając litery: pąs p -> w : Tu uzupełnij wąs s-> ż : Tu uzupełnij
Utwórz nowe wyrazy, zmieniając litery: pąs p -> w : Tu uzupełnij wąs s-> ż : Tu uzupełnij
Utwórz nowe wyrazy, zmieniając litery:
pąs p -> w : ............
wąs s-> ż : ............
Ćwiczenie 5
Utwórz nowe słowa z ostatnich głosek podanych wyrazów:
a) paw lubią ryż
b) tułów prosię Paryż pole
uzupełnij treść
uzupełnij treść
R1SBX5r4B5JYy Ćwiczenie 6
Wykropkowane miejsca uzupełnij brakującymi wyrazami (wąż w odpowiednich for-mach): Wąż jest gadem. Wiemy, że są różne Tu uzupełnij jadowite i całkiem nieszkodliwe, np. eskulap, który żyje w Polsce. Wąż budzi we mnie strach. W polskich lasach żyje niewiele Tu uzupełnij .
Wykropkowane miejsca uzupełnij brakującymi wyrazami (wąż w odpowiednich for-mach): Wąż jest gadem. Wiemy, że są różne Tu uzupełnij jadowite i całkiem nieszkodliwe, np. eskulap, który żyje w Polsce. Wąż budzi we mnie strach. W polskich lasach żyje niewiele Tu uzupełnij .
Wykropkowane miejsca uzupełnij brakującymi wyrazami (wąż w odpowiednich for-mach):
Wąż jest gadem. Wiemy, że są różne ............ jadowite i całkiem nieszkodliwe, np. eskulap, który żyje w Polsce.
Wąż budzi we mnie strach. W polskich lasach żyje niewiele ............ .
Ćwiczenie 7
Który wierszyk tłumaczy znaczenie powiedzenia: mieć węża w kieszeni ?
Miał bardzo dużo pieniędzy,
lecz ciągle żył w wielkiej nędzy.
Wszystkiego sobie żałował,
bo w kieszeni węża chował.
Stoi Jaś zawstydzony. Na policzku rak spieczony. Co powodem jest tego? Brak zadania domowego.
RQrC4Hn7xM9t0 Ćwiczenie 8
Wskaż wyrazy, które określają pana Jana: skąpiec, skąpiradło, chudy, chudzielec, chciwy, chciwiec, biedny, biedak, chytry, chytrus, centuś, niedobry, łakomy, dusigrosz, skąpigrosz, ciasny, liczykrupa, delikatny, sknera, kutwa
Wskaż wyrazy, które określają pana Jana: skąpiec, skąpiradło, chudy, chudzielec, chciwy, chciwiec, biedny, biedak, chytry, chytrus, centuś, niedobry, łakomy, dusigrosz, skąpigrosz, ciasny, liczykrupa, delikatny, sknera, kutwa
Wskaż wyrazy, które określają pana Jana:
{#skąpiec}, {#skąpiradło}, {chudy}, {chudzielec}, {#chciwy}, {#chciwiec},{biedny}, {biedak}, {#chytry}, {#chytrus}, {#centuś}, {niedobry}, {łakomy}, {#dusigrosz}, {#skąpigrosz}, {ciasny}, {#liczykrupa}, {delikatny}, {#sknera}.