Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

T. Czy Emrod powinien podnieść rękawiczkę? (na podstawie utworu F. Schillera „Rękawiczka”)

  1. Cele lekcji:

a) Wiadomości:

- uczeń zna kodeks rycerski,

- wie, jakimi cechami odznaczał się prawdziwy rycerz.

b) Umiejętności:

- redaguje plan wydarzeń na podstawie przeczytanego utworu,

- potrafi scharakteryzować i ocenić postępowanie bohaterów.

  1. Metoda i forma pracy:

- pogadanka heurystyczna,

- praca w małych grupach (2‑4 osobowych),

- burza mózgów.

  1. Środki dydaktyczne:

Tekst F. Schillera „Rękawiczka”.

4. Przebieg lekcji:

  1. Rozmowa na temat kodeksu rycerskiego.

Kim był rycerz?

Rycerz to wojownik okuty w żelazną zbroję, walczący konno za pomocą miecza. W zamian za przywileje zobowiązany był do służby królowi. Jego postępowanie opierało się na specjalnym etosie zwanym kodeksem rycerskim. Epoka rycerska przypada na wiek X – XV.

Jakich znasz słynnych rycerzy?

Zawisza Czarny – najsłynniejszy polski rycerz. Brał udział w bitwie pod Grunwaldem, podczas której uratował królewski sztandar. Niepokonany w licznych turniejach, symbol cnót rycerskich. Przysłowie: „polegać jak na Zawiszy”.

Roland – to postać historyczna, należał do rycerzy Karola Wielkiego. Podczas bitwy z Saracenami dowodził tylną strażą francuską. Miał słynny miecz – Durandal. Poległ honorowo na polu bitwy, nie opuszczając swoich towarzyszy ani nie prosząc o pomoc.

Król Artur – legendarny król brytyjski; został królem po wydobyciu wbitego w kamień i kowadło miecza, zwanego Excaliburem, którego nikt inny nie potrafił wyjąć. Założył Bractwo Okrągłego Stołu. Był sprawiedliwym władcą i dzielnym wojownikiem; w walkach zwyciężył większość narodów europejskich.

Co to jest etos rycerski?

Etos rycerski to zespół wartości, powszechnie przyjętych i akceptowanych przez uczestników kultury rycerskiej (inaczej – rycerzy). Stanowił zbiór norm, które ustalały się przez stulecia i wyznaczały wzorzec osobowy idealnego rycerza oraz kształtowały wzory zachowań przyjętych w społeczności rycerskiej. Etos rycerski w dużym stopniu wpływał też na tożsamość klasową rycerstwa – był tym, co odróżniało rycerza od chłopa czy mieszczanina, określał ogólny styl życia rycerzy. (Wikipedia)

Ogólnie przyjąć można, że w skład etosu rycerskiego wchodziły następujące wartości:

  • Dobre urodzenie – stanowiło jeden z podstawowych atrybutów rycerza. Legitymowanie się bogatym drzewem genealogicznym było powodem do dumy i potwierdzało wysoką pozycję społeczną.

  • Stanowa solidarność rycerska – jej wyrazem na gruncie kultury Europy Zachodniej była na przykład idea bractw rycerskich, mająca swoją kontynuację w powoływaniu towarzystw turniejowych.

  • Hojność – skąpstwo było cechą pogardzaną, charakterystyczną dla chłopa lub mieszczanina. Prawdziwy rycerz powinien być rozrzutny. Hojność przysparzała sprzymierzeńców, a okazana truwerowi mogła opłacić się z nawiązką, gdyż obdarowany sławił imię darczyńcy w swojej dalszej drodze.

  • Żądza sławy – rycerz szukał okazji do nadania rozgłosu swojemu imieniu zarówno na polach bitew, na polowaniu, jak i w turniejowych szrankach. Starania o dobre imię i sławę po śmierci nieustannie przejawiają się na kartach średniowiecznych kronik.

  • Odwaga – zarzucenie rycerzowi tchórzostwa stanowiło największą – oprócz oskarżenia o wiarołomstwo – zniewagę. Chęć wykazania odwagi połączona z przeświadczeniem o własnej nieograniczonej mocy bywała tak silna, że przeczyła zdrowemu rozsądkowi, doprowadzając do śmierci całe chorągwie rycerstwa, szarżujące na przeważające liczebnie wrogie wojska.

  • Wierność danemu słowu – odróżniała rycerza od chłopa i mieszczanina, z zastrzeżeniem jednak, że dotyczy ona tylko osób równych stanem. Szczególnie ważną odmianą tej wierności, na której opierał się w zasadzie system feudalny, była wierność seniorowi.

  • Etyka walki – była jednym z najważniejszych składników rycerskiego etosu. Tworzyły ją dbałość o równe szanse w walce (nie atakowanie słabszych, dozbrajanie przeciwnika), powinność ataku twarzą w twarz oraz szacunek dla przeciwnika – szacunek ten wszakże ograniczał się do przeciwników dobrze urodzonych.

  • Siła fizyczna, uroda, wdzięk – cechy bezspornie odróżniające rycerza go od plebsu. W literaturze rycerskiej dobrze urodzonego wojownika cechuje już od dziecka niespotykana siła i walory fizyczne.

  • Szlachetna postawa wobec kobiet – dzięki literaturze rycerskiej pojawił się pogląd, że myśl o ukochanej wzmacnia rycerza w boju, nadając mu cech wyższych – wojownik walczył już nie tylko o swój honor, ale także sławił imię swej wybranki.Indeks górny 1

  1. Samodzielna praca uczniów w grupach. Wyjaśnienie związków frazeologicznych zamieszczonych w karcie pracy. W razie potrzeby korzystanie ze słowników frazeologicznych.

  2. Odczytanie utworu – najpierw przez nauczyciela a później przez któregoś z uczniów.

  3. Wyjaśnienie nieznanych pojęć:

- zwierzyniec – miejsce, w którym trzymano zwierzęta

- podwoje – drzwi, zwykle duże

- brzemię – ciężar

- nadobna – piękna

- krużganek – długi ganek, obiegający budynek przeważnie wokół wewnętrznego dziedzińca.

  1. Układanie planu wydarzeń opowiadania – praca uczniów w małych (2 osobowych) grupach, wspólne zapisanie na tablicy.

  1. Przybycie króla i dworzan na igrzysko.

  2. Walka dzikich zwierząt.

  3. Rzucenie rękawiczki między dzikie zwierzęta.

  4. Odważny uczynek rycerza.

  5. Podziw widzów.

  6. Wzgardzenie ukochaną.

  7. Odejście Emroda.

  1. Charakterystyka i ocena postępowania bohaterów – wypisujemy wspólnie z uczniami na zasadzie burzy mózgów

Cechy Marty:

Cechy Emroda:

Lekkomyślna, bez serca, zarozumiała, pyszna, egoistyczna, pusta, rozpieszczona.

Odważny, wierny rycerskim zasadom, honorowy, dumn.y

  1. Próba odpowiedzi uczniów na pytanie postawione w temacie.

  2. Rozmowa na temat, czy współcześnie również mogą pojawić się podobne sytuacje?

5. Bibliografia

F. Schiller, Rękawiczka

6. Załączniki

a. Karta pracy

b. Zadanie domowe

Napisz opowiadanie z życia współczesnych nastolatków. Przedstaw w nim sytuację podobną do opisanej w utworze. Zastanów się, jak powinien zachować się współczesny rycerz.


  1. Wikipedia

RfNjykb4N5TjZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 52.50 KB w języku polskim