RdWwrxsWC07Pu
Kolorowa akwarela przedstawia rosnące na zielonym trawniku drzewo o brązowym pniu i zielonych liściach, którego korona wygina się w prawo pod wpływem silnego wiatru. Część liści opada na ziemię. W tle widać szare pagórki. Niebo jest ciemne.

Czy stół może się zbuntować, a igła płatać figle?

Drzewo gubiące liście
Źródło: Pixabay, licencja: CC BY 4.0.
Twoje cele
  • poznasz różnice między ożywieniem a uosobieniem,

  • rozpoznasz ożywienie i uosobienie w tekstach poetyckich i określisz pełnione przez nie funkcje,

  • zaproponujesz własne przykłady ożywienia i uosobienia,

  • zredagujesz tekst z wykorzystaniem uosobienia.

Czy gwiazdy mogą do nas mrugać, myśli chodzić po głowie, a tęgi mróz ściskać? W języku codziennym często posługujemy się sformułowaniami, w których nadajemy przedmiotom i zjawiskom cechy istot żywych. Czasami przedstawiamy nie tylko przedmioty i zjawiska, ale rośliny i zwierzęta tak, jakby były ludźmi. Mówimy wówczas, że rośliny aż proszą o deszcz, a słońce się do nas uśmiecha, mimo że w rzeczywistości jest to niemożliwe. Takie zabiegi językowe nazywamy ożywieniem i uosobieniem. Warto dowiedzieć się, czym się różnią.

Polecenie 1

Nazwij środek stylistyczny, który został zastosowany w sformułowaniu „drzewo zasnęło”. Możesz skorzystać z informacji zawartych w lekcji pt. Różowe okularyPlAhBpjESRóżowe okulary.

R5j3cpv9i2UHK
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z animacją pt. Ożywienie a uosobienie, a następnie wykonaj polecenia.

R1cs46LhizZEr
Animacja z audiodeskrypcją na temat ożywienia i uosobienia. Zawiera objaśnienia oraz przykłady tych środków stylistycznych.
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego ożywienie i uosobienie są rodzajami przenośni.

RENFm6dx2yMMQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wyszukaj w dostępnych źródłach (np. podręczniku do języka polskiego, wyborze poezji) po jednym przykładzie ożywienia i uosobienia. Zapisz autorów i tytuły wierszy, z których one pochodzą.

RUUMYGvdeHMYV
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Podaj po jednym własnym przykładzie ożywienia i uosobienia.

RstLFeyYsJWEp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RjciWEeQ4gTTf
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu cytatów do odpowiednich grup.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9hm250NqbYlm
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu odpowiedniego elementu tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

O co może prosić wiatr? Jakie kłopoty mogą mieć filiżanki? Wybierz jeden z fragmentów wierszy z poprzedniego ćwiczenia i dopisz do niego kilka wersów, w których zastosujesz uosobienie.

RYp4ksnMwj1iJ
Uosobienie
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
R126piguCI1jE
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima pt. Dwa wiatry, a następnie wykonaj ćwiczenia.

O autorze

Julian Tuwim19531894
R57sNps7ej9L0
Portret Juliana Tuwima
Źródło: Stanisław Ignacy Witkiewicz, 1929, domena publiczna.

Julian Tuwim

– jeden z najpopularniejszych polskich poetów XX wieku. Pisał wiersze, teksty piosenek, żarty kabaretowe, tłumaczył na język polski literaturę rosyjską i francuską. Do jego najbardziej znanych utworów należą wiersze dla dzieci, np. Słoń Trąbalski, Lokomotywa, Ptasie radio, Spóźniony słowik, Dyzio marzyciel.

Julian Tuwim Dwa wiatry

Jeden wiatr – w polu wiał,
Drugi wiatr – w sadzie grał:
Cichuteńko, leciuteńko,
Liście pieścił i szeleścił,
Mdlał…

Jeden wiatr – pędziwiatr!
Fiknął kozła, plackiem spadł,
Skoczył, zawiał, zaszybował,
Świdrem w górę zakołował
I przewrócił się, i wpadł
Na szumiący senny sad,
Gdzie cichutko i leciutko
Liście pieścił i szeleścił
Drugi wiatr…

Sfrunął śniegiem z wiśni kwiat,
Parsknął śmiechem cały sad,
Wziął wiatr brata za kamratakamratkamrata,
Teraz z nim po polu lata,
Gonią obaj chmury, ptaki,
Mkną, wplątują się w wiatraki,
Głupkowate mylą śmigiśmigiśmigi,
W prawo, w lewo, świst, podrygi,
DmądąćDmą płucami ile sił,
Łobuzują, pal je licho!…

A w sadzie cicho, cicho…

wpis_01 Źródło: Julian Tuwim, Dwa wiatry, [w:] tegoż, Nowy wybór poezji, Warszawa 2006, s. 135.
RTNSG1kKqfbPe
Ćwiczenie 3
Zadanie polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rn9xV4DbTxQQP
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj zachowanie opisanych w wierszu wiatrów. W pola tekstowe wpisz czasowniki i zwrotyzwrotzwroty nazywające wykonywane przez nie czynności, a następnie umieść je wraz z tabliczkami w odpowiednich miejscach na ilustracji.

R15X6OwNWjj7R
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ilustracje: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj zachowanie opisanych w wierszu wiatrów. Poniżej wpisz czasowniki i zwrotyzwrotzwroty nazywające wykonywane przez nie czynności.

R56rHyJ6BdOCl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LWry0PzWTKU
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8TWFs50JaQcY
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanych cytatów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ROZ9IRVhcKSu5
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij znaczenie związku frazeologicznego „szukać wiatru w polu”, a następnie ułóż z nim zdanie.

R1Mda1fHUQdZQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Wykonaj ilustrację do wiersza Dwa wiatry. Możesz wykorzystać tradycyjne przybory lub poniższy zestaw cyfrowych „kredek”.

R1YXeacjNxvJd
Miejsce na rysunek ucznia.
Polecenie 6

Zapisz swoje przemyślenia na temat wiatru, zaczynając od słów:
Lubię/Nie lubię, gdy wieje wiatr, ponieważ...

RtnNBhoH79bKy
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

dąć
dąć

dmuchać z dużą siłą, wiać

kamrat
kamrat

towarzysz, kompan

śmigi
śmigi

skrzydła wiatraka

zwrot
zwrot

związek wyrazowy, z których jeden jest czasownikiem

Notatnik

Rxlmy2Wja5sVb
Miejsce na notatki ucznia.

Bibliografia

Bortnowski S., (1998), Jak uczyć poezji?, Warszawa: Stentor.

Kulpa‑Szustak I., Wojtulewicz J., (2014), Wszystko jest poezją, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Tuwim J., (2006), Nowy wybór poezji, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.