Dopasuj odpowiednie przymiotniki do rzeczowników tak, żeby powstały właściwe związki wyrazowe.
oczy, włosy, cera, niebo, usta, rzeka, róża, łąka
ziemista | |
pąsowa | |
modra | |
zielona | |
orzechowe | |
kasztanowe | |
turkusowe | |
koralowe |
Ułóż zdania ze związkami wyrazowymi: patrzeć przez różowe okulary i czarno to widzieć.
Zapoznaj się z utworem Joanny Pollakówny 'Malowanie'. Ustal, kim jest podmiot liryczny w wierszu.
MalowanieCo będzie na tym obrazie?
Na razie
kładę kolory i linie.
Niebieska rzeka płynie zwinnie,
wtem żółte słońce wpada do rzeki
i zaraz las wyrasta zielony, wielki.
Czerwony mak ma niebo błękitne nad głową.
Spojrzę –
i słońce zachodzi złoto i fioletowo,
a kiedy żółty kolor z czerwonym połączę,
pomarańczowe kule rozsypię po łące.
Pomarańcze na łące? I gdzież to być może?
– Na obrazku.
Gdy jestem w różowym humorze.
Określ, co robi podmiot liryczny w wierszu Joanny Pollakówny i w jakim jest nastroju.
Zaznacz w tekście rzeczowniki nazywające elementy krajobrazu namalowane na obrazie.
Wypisz z wiersza 'Malowanie' po dwa przykłady przenośni, ożywienia i epitetów, dzięki którym poetka oddała radość tworzenia obrazu.
Dobierz właściwe wyrazy do podanych zwrotów, a dowiesz się, co one oznaczają.
Dopasuj do luk w zdaniach odpowiednie wyrazy spośród podanych poniżej.
Narysuj obraz, o którym mówi podmiot liryczny w wierszu 'Malowanie' Joanny Pollakówny.
Wyobraź sobie, że jesteś w miejscu, o którym mowa w wierszu 'Malowanie' Joanny Pollakówny. Przedstaw swoje odczucia i wrażenia.