Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Diagnoza sprawności fizycznej

– badanie wytrzymałości biegowej

Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

1. Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego. Uczeń:

1.2 ocenia poziom własnej aktywności fizycznej

Adresat: Uczniowie klasy I
Czas trwania: 45 min

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • wie, na czym polega test Coopera

  • wie, co to jest wytrzymałość i wydolność fizyczna

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • ocenia poziom własnej wytrzymałości ogólnej

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • ma świadomość potrzeby diagnozy sprawności fizycznej

Metody nauczania: zadaniowa ścisła, zabawowa klasyczna

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: indywidualna, frontalna

Miejsce ćwiczeń: stadion lekkoatletyczny

Przybory i przyrządy: Znaczniki, pachołki, rzutnik, komputer.

Zasoby multimedialne:

  1. zestaw ilustracji: „Test Coopera”

  2. zestaw ilustracji: „Berek Lawina”

  3. film: „Rozgrzewka przed testem Coopera – wybrane ćwiczenia”

Opis przebiegu zajęć

Tok lekcyjny

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno‑metodyczne

Część wstępna – 10 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe

Zbiórka, sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć, podanie tematu lekcji.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „ Berek zaczarowany”

Jeden ćwiczący jest berkiem. Jego zadaniem jest złapanie pozostałych ćwiczących. „Zberkowany” ćwiczący wykonuje podpór przodem. Aby odczarować zaczarowaną osobę należy przejść pod nim.

Zabawa ożywiająca – „Lawina”

Jeden ćwiczący jest berkiem. „Zberkowany” ćwiczący chwyta za rękę berka i dalej biegnąc ,razem chwytają pozostałych do czasu, aż wszyscy zostaną złapani.

Ćwiczenia kształtujące

  • Bieg w przód z krążenia ramion oburącz w przód,

  • bieg w tył z krążeniem ramion w tył,

  • podskoki naprzemianstronne w przód i w tył ze swobodnym wymachem ramion,

  • skip A i C,

  • krok odstawno – dostawny,

  • przeplatanka,

  • opad tułowia z jednoczesnym naprzemianstronnym wymachem ramion w przód
    i tył

  • w opadzie skręty tułowia,

  • w rozkroku skłon do prawej nogi, wyprost, skłon do lewej nogi, wyprost, skłon w przód, wyprost,

  • w rozkroku krążenia tułowia,

  • wypady w przód z pogłębieniem,

  • wypady w bok,

  • siad rozkroczny, skłon do prawej nogi, lewej nogi
    i w przód,

  • siad płotkarski skłony do prostej i ugiętej nogi,

  • trucht, na sygnał przyśpieszenie na dystansie 10 m.

Ustawienie uczniów
w dwuszeregu.

Teren zabawy wyznaczony pachołkami.

Zabawę wykonujemy
2 razy, za każdym razem zmieniając berka.

Uczniowie wykonują ćwiczenia do wyznaczonego miejsca.

Ustawienie na

obwodzie koła.

Uczniowie wykonują ćwiczenia do wyznaczonego miejsca 4 razy.

Część główna 25 – 30 minut

Realizacja testu wytrzymałości biegowej Coopera

Uczniowie biegną na bieżni o długości 400m. Na trasie ustawione są znaczniki (co 25m) w celu szybszego odczytania pokonanej odległości. Bieg trwa 12 minut.

Wykład nauczyciela

Nauczyciel objaśnia uczniom istotę testu Coopera, podaje normy oraz interpretuje je.

Przedstawia definicję wytrzymałości i wydolności fizycznej.

Uczniowie siedzą
w rozsypce. Zestawy ilustracji. Film.

Część końcowa
5 – 10 minut

Ćwiczenia uspokajające i rozciągające

  • Siad prosty, skłon tułowia w przód,

  • siad rozkroczny, skłon tułowia do prawej i lewej nogi oraz skłon w przód,

  • leżenie tyłem, nogi w górze ugięte w stawach kolanowych, prawą nogę opieramy na lewej
    i przyciągamy lewą nogę do siebie. Zmiana nóg.

Ćwiczenia organizacyjno – porządkowe.

Zbiórka, pochwalenie najlepiej ćwiczących, podanie wyników testu oraz ich interpretacji. Sprzątnięcie sprzętu.

Uczniowie w rozsypce.

Uczniowie ustawieni w dwuszeregu. Pokaz zestawu ilustracji.

Normy dla chłopców (w metrach)

Wiek

(lata)

SŁABO

ŚREDNIO

DOBRZE

BARDZO

DOBRZE

8

1652

2036

2441

>2441

9

1807

2184

2639

>2639

10

1822

2243

2682

>2686

11

1866

2279

2704

>2704

12

1968

2405

2788

>2788

13

2029

2472

2863

>2863

14

2114

2562

2926

>2926

15

2167

2605

2937

>2937

16

2205

2651

3041

>3041

17

2239

2681

3017

>3071

18

2331

2700

3086

>3086

19

2199

2742

3162

>3162

Normy dla dziewcząt (w metrach)

Wiek

(lata)

SŁABO

ŚREDNIO

DOBRZE

BARDZO

DOBRZE

8

1480

1760

2055

>2055

9

1531

1910

2280

>2280

10

1567

1940

2319

>2319

11

1733

2040

2373

>2373

12

1781

2145

2489

>2489

13

1818

2150

2490

>2490

14

1749

2055

2435

>2435

15

1789

2075

2405

>2405

16

1765

2095

2390

>2390

17

1778

2080

2407

>2407

18

1682

2045

2393

>2393

19

1688

2070

2219

>2219

Rp1P0yHr1459A

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 113.50 KB w języku polskim
R1ZtQueCrvarg

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.61 KB w języku polskim