Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Pod osiwiałym drzewem. Interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
porówna wiersz Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz z mitologiczną wersją pojedynku bohaterów;
zinterpretuje wiersz Herberta w kontekście pytań, jakie zadawała sobie poezja po doświadczeniu Holokaustu;
omówi rolę ironii w wierszu Herberta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z fragmentem Mitologii Jana Parandowskiego ukazującym pojedynek Apolla z Marsjaszem. Na tej podstawie uczniowie przygotowują notatkę.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel we wstępie lekcji sprawdza przygotowanie uczniów do zajęć. Chętna osoba odczytuje swoją notatkę lub opowiada historię pojedynku Apolla z Marsjaszem.
Nauczyciel informuje, że Zbigniew Herbert przez lata komponował własną wersję wybranych opowieści mitologicznych. Na podstawie mitu powstał wiersz Apollo i Marsjasz.
Prowadzący prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna:
Fazę realizacyjną uczniowie zaczynają od pracy z multimedium, z którego dowiadują się najistotniejszych informacji o utworze Herberta. Słuchają również interpretacji i wykonują polecenia do multimedium.
W następnym kroku uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i na podstawie treści wiersza Zbigniewa Herberta Apollo i Marsjasz charakteryzują podmiot liryczny. Przechodzą następnie do sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” i na podstawie zamieszczonych tam informacji charakteryzują odbiorcę utworu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji multimedialnej. Na zakończenie chętna osoba podsumowuje wiadomości z lekcji.
Praca domowa:
Zapoznaj się z treścią audiobooka zamieszczonego w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” i wyjaśnij, w jaki sposób Zbigniew Herbert naruszył w swoim utworze klasyczną zasadę decorum.
Materiały pomocnicze:
Obywatel poeta. Herbert, reż. Jerzy Zalewski, 2000. Film dokumentalny dostępny na platformie: Vod.Tvp.pl
Andrzej Franaszek, Herbert. Biografia I: Niepokój, Kraków 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.