Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązanie równania, czyli ile waży jabłko?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza wartość liczbową lewej i prawej strony równania
formułuje pojęcie rozwiązania równania i zbioru rozwiązań równania
sprawdza, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania
określa liczbę rozwiązań równania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina poznane rodzaje równań i podaje przykłady.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dyskutują jak sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania. Poszukują odpowiedzi analizując konkretne przykłady. Wspólnie ustalają, co to jest rozwiązanie równania.
Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń podaje liczbę, która może być rozwiązaniem przykładowego równania, drugi sprawdza, czy po podstawieniu tej liczby do równania otrzymamy równość prawdziwą. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie analizują infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące zbioru rozwiązań równania i liczby rozwiązań równania. Prosi wybranych uczniów o podanie przykładów równań, które mają jedno, dwa lub trzy rozwiązania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest rozwiązanie ćwiczeń 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązanie równania. Liczba rozwiązań równaniaRozwiązanie równania. Liczba rozwiązań równania
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje równań (z konkretnymi przykładami znanych w matematyce równań).