Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozwiązanie równania, czyli ile waży jabłko?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza wartość liczbową lewej i prawej strony równania

  • formułuje pojęcie rozwiązania równania i zbioru rozwiązań równania

  • sprawdza, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania

  • określa liczbę rozwiązań równania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina poznane rodzaje równań i podaje przykłady.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dyskutują jak sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania. Poszukują odpowiedzi analizując konkretne przykłady. Wspólnie ustalają, co to jest rozwiązanie równania.

  2. Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń podaje liczbę, która może być rozwiązaniem przykładowego równania, drugi sprawdza, czy po podstawieniu tej liczby do równania  otrzymamy równość prawdziwą. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  3. Uczniowie analizują infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑6.  Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące zbioru rozwiązań równania i liczby rozwiązań równania. Prosi wybranych uczniów o podanie przykładów równań, które mają jedno, dwa lub trzy rozwiązania.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Zadaniem ucznia jest rozwiązanie ćwiczeń 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Rozwiązanie równania. Liczba rozwiązań równaniaDG3FMpVz8Rozwiązanie równania. Liczba rozwiązań równania

Wskazówki metodyczne:

Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje równań (z konkretnymi przykładami znanych w matematyce równań).