Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak produkuje się gips budowlany?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

5) pisze wzory hydratów i soli bezwodnych ( CaSO 4 , ( CaSO 4 )Indeks dolny 2·HIndeks dolny 2O i  CaSO 4 ·2H 2 O ); podaje ich nazwy mineralogiczne; opisuje różnice we właściwościach hydratów i substancji bezwodnych; przewiduje zachowanie się hydratów podczas ogrzewania i weryfikuje swoje przewidywania doświadczalnie; wymienia zastosowania skał gipsowych; wyjaśnia proces twardnienia zaprawy gipsowej; pisze odpowiednie równanie reakcji;

Zakres rozszerzony

XI. Zastosowania wybranych związków nieorganicznych. Uczeń:

5) pisze wzory hydratów i soli bezwodnych ( CaSO 4 , (CaSO 4 ) 2 ·H 2 O  i  CaSO 4 ·2H 2 O ); podaje ich nazwy mineralogiczne; opisuje różnice we właściwościach hydratów i substancji bezwodnych; przewiduje zachowanie się hydratów podczas ogrzewania i weryfikuje swoje przewidywania doświadczalnie; wymienia zastosowania skał gipsowych; wyjaśnia proces twardnienia zaprawy gipsowej; pisze odpowiednie równanie reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia warunki geochemiczne, w których powstawał gips;

  • omawia schemat produkcji gipsu budowlanego;

  • wymienia wady i zalety gipsu budowlanego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • eksperyment chemiczny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • grafika interaktywna;

  • kieszeń i szuflada.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter, Kahoot!, Quizizz;

Przed lekcją:

W ramach metody lekcji odwróconej, zadaniem uczniów jest zapoznanie się z treściami zawartymi w e‑materiale, dotyczącymi tematu w zakładce „Przeczytaj”. Uczniowie zwracają uwagę na rodzaje gipsu, warunki ich powstawania, rozmieszczenie złóż gipsu w Polsce, proces prażenia oraz jego produkcję w Polsce, a także właściwości gipsu budowlanego.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie:

  • W jaki sposób tworzyły się gipsy?

  • Czym są ewaporaty?

  • Jaki klimat jest potrzebny, by mogły się tworzyć?

  • Na czym polega prażenie gipsu? Jakie są produkty tego procesu?

  • W jaki sposób można produkować gips?

  • Czym różni się gips syntetyczny od naturalnego?

  1. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie podają znaczenie gipsu budowlanego oraz jego wady i zalety. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z użyciem smartfonów/tabletów.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Grafika interaktywna, która dotyczy przemysłowego otrzymywania gipsu budowlanego – praca w parach. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, nauczyciel stanowi wsparcie i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Eksperyment chemiczny – “Badanie reakcji gipsu z wodą” oraz „Prażenie gipsu”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel, poprzez losowanie, dzieli uczniów na pięć grup. Uczniowie wybierają znajdujące się na stole laboratoryjnym materiały, a następnie przeprowadzają eksperyment wg instrukcji opisanej w materiałach pomocniczych. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie zespół klasowy wspólnie ustala wnioski.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając pytania. Nauczyciel może również przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  2. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafikę interaktywną uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub mogą jej użyć podczas lekcji powtórzeniowej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to narzędzie celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje sklerotki (karteczki samoprzylepne) dla uczniów.

  2. Doświadczenie chemiczne: “Badanie gipsu z wodą”. Każdy z pięciu zespołów przygotuje próbkę zaczynu gipsowego o zróżnicowanych parametrach. Podczas eksperymentu zespoły prowadzą notatki, a na kolejną lekcję na ich podstawie przygotują sprawozdanie.

Składniki:

  • Grupa 1: przygotowanie zaczynu gipsowego twardego (63% masowe gipsu + 37% masowych wody);

  • Grupa 2: przygotowanie zaczynu gipsowego normalnego (58% masowych gipsu  + 42% masowe wody);

  • Grupa 3: przygotowanie zaczynu gipsowego miękkiego (50% masowych gipsu + 50% masowych wody);

  • Grupa 4: przygotowanie zaczynu gipsowego bardzo miękkiego (46% masowych gipsu + 54% masowe wody);

  • Grupa 5: przygotowanie zaczynu gipsowego płynącego (40% masowych gipsu + 60% masowych wody).

Każdy zespół powinien odważyć odpowiednią ilość gipsu i wody, aby zachować zadaną proporcję składników zaczynu. Do przeprowadzenia doświadczenia będą potrzebne jeszcze: pojemniki plastikowe jednorazowe (np. kubeczki plastikowe). Uczniowie przygotowują w zespołach próbki gipsu z podanych składników. Eksperymentalnie sprawdzą, jakie znaczenie ma proporcja ilości gipsu do wody na ich właściwości. Uczniowie notują spostrzeżenia z całego eksperymentu, np. czas potrzebny na związanie, zmiany barwy, można dokonywać też pomiarów temperatury, twardości gipsu, itd. Następnie wykonać doświadczenie: “Prażenie gipsu”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: gips krystaliczny, probówki, palniki, łapy drewniane do probówek, statywy do probówek, pojemniki plastikowe, drewniane szpatułki/łyżki, waga laboratoryjna, statyw laboratoryjny.

Odczynniki chemiczne: gips krystaliczny, woda.

Doświadczenie chemiczne: „Prażenie gipsu”.

Instrukcja wykonania:

  • W probówce umieść niewielkie kawałki gipsu.

  • Umieścić probówkę w statywie i ogrzewaj w płomieniu palnika.

  • Obserwuj zachodzące zmiany.

  1. Filmy dotyczący produkcji gipsu/produkcji płyt kartonowo‑gipsowych:

  • https://www.youtube.com/watch?v=3N6AY8i1eKo

  • https://www.youtube.com/watch?time_continue=82&v=V5HRWKrD2xc&feature=emb_title

  1. Karta charakterystyki substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R1bAdcDhfaoKa

Plik PDF o rozmiarze 72.91 KB w języku polskim