Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: ,,Ratując jedno życie, ratujesz cały świat”. Dzieci Ireny Sendlerowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje sytuację żydowskich dzieci w czasie II wojny światowej i ich losy po wojnie,
charakteryzuje działalność Ireny Sendlerowej, a zwłaszcza jej sposoby ratowania żydowskich dzieci z getta, na podstawie tekstów biograficznych i wspomnieniowych,
analizuje teksty literackie poruszające problem Holokaustu,
formułuje argumenty w dyskusji na temat tragizmu,
interpretuje symboliczną wymowę miejskich murali związanych z postacią Ireny Sendlerowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał ,,Ratując jedno życie, ratujesz cały świat”. Dzieci Ireny Sendlerowej. Poleca uczniom, by zapoznali się z informacjami z bloku tekstowego i obejrzeli uważnie prezentację multimedialną. Prosi zainteresowane osoby, by przygotowały się do przedstawienia kontekstu historycznego i biograficznego wydarzeń opisywanych w e‑materiale.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu. We wstępnej fazie lekcji konieczne jest sprawdzenie wiedzy uczestników zajęć na temat realiów historycznych i uwarunkowań, które spowodowały działalność Ireny Sendlerowej. Uczniowie – eksperci przygotowani wcześniej kreślą tło historyczne wydarzeń, pozostali mogą włączać się do rozmowy. Nauczyciel moderuje dyskusję, sprawdzając, czy uczniowie rozumieją takie pojęcia, jak m.in. Holokaust, getto. Pyta, czy znają postać Ireny Sendlerowej. Podsumowaniem wstępnej fazy lekcji jest notatka w formie mapy myśli, którą uczniowie redagują indywidualnie podczas dyskusji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i w parach opracowują odpowiedzi do zamieszczonych tam poleceń. Po skończonej pracy następuje jej omówienie. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Drzewo decyzyjne
Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 4 grupy; będą pracowali metodą drzewa decyzyjnego. Każdej z grup zostaje przydzielony problem do przeanalizowania.
Grupa 1: postawa Ireny Sendlerowej,
Grupa 2: postawa współpracowników Ireny Sendlerowej (łączniczki, zakonnice i inne osoby),
Grupa 3: postawa rodzin zaangażowanych w ratowanie żydowskich dzieci po aryjskiej stronie,
Grupa 4: postawa żydowskich rodzin zmuszonych do rozłąki z dziećmi.
Każda z grup analizuje możliwe warianty decyzji podejmowanych przez wskazane osoby, skupiając się na ryzyku i korzyściach wynikających z tych decyzji, a także na motywacji, którą kierowały się poszczególne osoby.
W każdej grupie powinno powstać drzewo decyzyjne oparte na schemacie:
OSOBA/GRUPA OSÓB
Wariant I: udzielić pomocy
- pozytywne skutki
- negatywne skutki
Wariant II: nie udzielić pomocy
- pozytywne skutki
- negatywne skutki.Praca trwa ok. 10 min, następnie przedstawiciele każdej z grup relacjonują, jakich dokonano ustaleń.
Warto skłonić uczniów do dyskusji i moralnej oceny postępowania poszczególnych osób. Nauczyciel moderuje wymianę spostrzeżeń, a uczniowie zapisują w zeszytach wnioski.W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Warto zwrócić uwagę na ćw. 3 oparte na wypowiedziach Sendlerowej, ćw. 4 związane z interpretacją symboli miejskich murali oraz ćw. 5 i 6 wymagające samodzielnego argumentowania i wnioskowania. Uczniowie pracują w parach, a nauczyciel ocenia poprawność udzielonych przez nich odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel prosi uczniów, by wyjaśnili, jak rozumieją cytat z Talmudu Babilońskiego: „Jeśli człowiek niszczy jedno życie, to jest tak, jak gdyby zniszczył cały świat. A jeśli człowiek ratuje jedno życie, to jest tak, jak gdyby uratował cały świat”.
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują ćw. 7, 8 i 9 związane z wierszem W. Broniewskiego Ballady i romanse.
Materiały pomocnicze:
Agnieszka Holland, W ciemności, Ninateka; Anna Mieszkowska, Matka dzieci Holocaustu: historia Ireny Sendlerowej, Warszawa 2004; Anna Bikont, Sendlerowa. W ukryciu, Wołowiec 2017.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.