Dla nauczyciela
Autor: Elżbieta Miterka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Czy można wyglądać jak trójkąt, a nie być trójkątem?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje i klasyfikuje poszczególne rodzaje trójkątów.
wykonuje doświadczenie ilustrujące paradoks matematyczny.
weryfikuje prawdziwość stwierdzeń dotyczących własności trójkąta.
poszukuje analogii w zakresie wykorzystania własności trójkąta do rozwiązywania problemów matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
elementy wykładu,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
2. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Uczniowie w grupach rozwiązują zagadkę (Polecenie 1 z e‑materiału). Przedstawiają swoje propozycje rozwiązania zagadki na forum klasy. Następnie sprawdzają rozwiązanie i wspólnie omawiają problem.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel zaznacza, że omawiany matematyczny paradoks będzie punktem wyjścia do rozważań o trójkątach i ich właściwościach. Uczniowie zapoznają się z fragmentem e‑materiału opisującym trójkąt i kąt zewnętrzny trójkąta.
2. Nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w pary. Zadaniem każdej pary jest przeprowadzenie konstrukcji trójkąta z trzech dowolnych odcinków. Uczniowie podejmują się realizacji zadania. Nauczyciel zadaje pytania: Czy udało Wam się przeprowadzić konstrukcję? Czy z każdych trzech odcinków można zbudować trójkąt? Jaka musi być zależność między długościami takich odcinków? Uczniowie sprawdzają swoje przypuszczenia i formułują wnioski.
3. W kolejnym kroku nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Dwie z nich opracowują podział trójkątów ze względu na miary ich kątów, natomiast pozostałe dwie - ze względu na długości ich boków. Po zakończonej pracy, członkowie grup, które zajmowały się tym samym zagadnieniem, wspólnie opracowują wyniki. Następnie przedstawiciele dwóch połączonych grup przedstawiają wyniki na forum klasy, a wybrany uczeń zapisuje je na tablicy.
4. Nauczyciel wprowadza temat sumy kątów w trójkącie. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wybrane przez prowadzącego.
Faza podsumowująca
1. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z mapą myśli w e‑materiale. Każdy z nich ma narysować przykłady trójkątów odpowiednich do wskazaniej klasyfikacji.
2. Na zakończenie nauczyciel wraca do pytania, które stanowiło temat lekcji: Czy można wyglądać jak trójkąt i nie być trójkątem? Uczniowie wraz z nauczycielem podejmują dyskusję, uzasadniają swoje odpowiedzi doprecyzowując definicję trójkąta.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie wykonali na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać stworzoną przez uczniów mapę myśli w zadaniu domowym, np. uczniowie na jej podstawie mają opracować lap book o klasyfikacji trójkątów.