Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Podzielona, zniszczona i zmarginalizowana. Rzeczpospolita w czasie wielkiej wojny północnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przyczyny wybuchu wielkiej wojny północnej i tłumaczy, dlaczego uczestniczyła w niej Rzeczpospolita;
charakteryzuje działania polskiej szlachty i wyjaśnia przyczyny detronizacji Augusta II oraz wyboru Stanisława Leszczyńskiego na króla;
tłumaczy, dlaczego sejm warszawski z 1717 r. nazywamy „niemym”;
omawia reformy Sejmu Niemego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Podzielona, zniszczona i zmarginalizowana. Rzeczpospolita w czasie wielkiej wojny północnej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup, każda z nich wyłania swojego lidera i opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – Nowy władca;
grupa 2 – Podziały wewnętrzne;
grupa 3 – Nieoczekiwany zwrot akcji;
grupa 4 – Kolejne napięcia i rosyjska „pomoc”;
grupa 5 – Zniszczona i zmarginalizowana.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie pracują z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się w parach z mapą, a następnie wylosowali między sobą numery 1 i 2. Osoby z numerem 1 wykonują polecenie 3: „Wytłumacz koledze/koleżance z klasy, w jaki sposób wynik bitew pod Narwą (1700) i Połtawą (1709) wpłynęły na rozwój wydarzeń w Rzeczypospolitej”. Natomiast osoby z numerem 2 wykonują polecenie 2: „Wypisz informacje dotyczące życia codziennego polskiej i litewskiej szlachty w czasie wielkiej wojny północnej, które można ustalić na podstawie powyższej mapy”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia 2 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy, analizując przedstawione obrazy oraz uzupełniając odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 4 i 5, zapoznają się z tekstami źródłowymi oraz wykonują polecenia. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia 7 i 8. Podaj dwa argumenty potwierdzające rację poglądu Mariusza Markiewicza, że „Sejm Niemy […] nie ma takiego znaczenia w historii Polski, jak mu się niekiedy przypisuje”.
Materiały źródłowe:
J. Burdowicz‑Nowicki, Piotr I, August II i Rzeczpospolita 1697–1706, Kraków 2010.
W.D. Koroluk, Polska i Rosja a wojna północna, Warszawa 1954.
W. Stanek, Konfederacje generalne koronne w XVIII wieku, Toruń 1991.
J. Staszewski, August II, Wrocław 1986.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.