Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Prawo karne i prawo wykroczeń cz. 4
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) rozpoznaje sprawy regulowane przez prawo cywilne, rodzinne, administracyjne i karne; wskazuje, w jakim kodeksie obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej można znaleźć przepisy dotyczące konkretnej sprawy; interpretuje przepisy prawne;
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
20) stosuje w analizie przypadku podstawowe instytucje prawa karnego w Rzeczypospolitej Polskiej (odpowiedzialność za wykroczenie i karna, wykroczenie a przestępstwo, występek a zbrodnia; wina i kara; zasada domniemania niewinności; prawo do obrony; wyłączenie odpowiedzialności karnej);
21) przedstawia kary i środki karne unormowane w Kodeksie wykroczeń i Kodeksie karnym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje formy popełnienia przestępstwa i wykroczenia;
wymienia i charakteryzuje osoby uczestniczące w rozprawie karnej;
analizuje zbieg przepisów oraz przestępstw i wykroczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
analiza materiału źródłowego;
WebQuest.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Dwie czwórki uczniów przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”:
formy stadialne popełnienia przestępstwa i wykroczenia;
formy zjawiskowe popełnienia przestępstwa i wykroczenia.
Prelegenci przygotowują też pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Prawo karne i prawo wykroczeń, cz. 4” i celów zajęć.
Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje. Odpowiadają też na pytania prelegentów.
Praca w grupach z multimedium w sekcji „Schemat”. Zespoły tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują ćwiczenia 1–4 dołączone do materiału i prezentują na forum.
Zapoznanie się z treścią audiobooka. Uczniowie w trakcie emisji zapisują niezrozumiałe dla nich kwestie i swoje wątpliwości. Następnie wspólnie je dyskutują.
Podział na grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenie 1 dołączone do audiobooka, korzystając z zasobów internetowych (elementy WebQuestu). Po wyznaczonym czasie przedstawiciele zespołów omawiają znalezione przykłady.
Wspólne wykonanie i omówienie ćwiczenia 4 dołączonego do audiobooka.
Faza podsumowująca:
Chętni/wybrani uczniowie odpowiadają na pytania zapisane na tablicy na początku zajęć.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedia jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.