Dla nauczyciela
Autor: Sylwia Brawata
Przedmiot: biologia
Temat: Chromosomowa teoria dziedziczności Morgana
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz główne założenia chromosomowej teorii dziedziczenia Thomasa Morgana.
Wyjaśnisz, w jaki sposób ustalenia Thomasa Morgana uzupełniły teorię dziedziczności Gregora Mendla.
Wykażesz różnicę między genami sprzężonymi i genami niesprzężonymi.
Omówisz pojęcie organizmu modelowego na przykładzie muszki owocowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
analiza grafiki interaktywnej;
praca z filmem;
mapa pojęć;
tworzenie plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru;
kolorowe pisaki;
wydrukowane zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wybrana osoba losuje kartkę z jednym z kluczowych terminów, które będą potrzebne na lekcji (zob. materiały pomocnicze – zał. 1), następnie układa do niego pytanie. Odpowiadają na nie ochotnicy. Osoba, która poprawnie udzieli odpowiedzi, losuje kolejną kartkę i układa pytanie do kolejnego zagadnienia.
Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia i tekstu zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj”. Wybrany uczeń omawia pojęcie organizmu modelowego na przykładzie muszki owocowej.
Nauczyciel wyświetla film pt. „Chromosomowa teoria dziedziczności Morgana”. Następnie uczniowie w czteroosobowych grupach tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Powinni uwzględnić na niej następujące zagadnienia:
cel i przebieg badań Thomasa Morgana;
odniesienia do założeń innych uczonych (Mendla oraz Suttona i Boveriego);
najważniejsze założenia chromosowej teorii dziedziczności;
definicje genów sprzężonych i niesprzężonych;
objaśnienie pojęć: mapa sprzężeń, jednostka mapowa.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje mapy. Nauczyciel z całą klasą wyłania najlepszą mapę, tzn. taką, która w skondensowany i poprawny sposób przedstawia informacje na temat wszystkich wymienionych wyżej zagadnień.
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane zadania i prosi, żeby wykonali je w parach (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 7 i 8 w sekcji „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie nauczyciel razem z uczniami omawia poprawność wykonanych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa:
Wyjaśnij, jak chromosomowa teoria dziedziczności Morgana uzupełniła II prawo Mendla.
Wykaż różnicę między genami sprzężonymi a genami niesprzężonymi.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film pt. „Chromsomowa teoria dziedziczności Morgana” można wykorzystać również podczas lekcji poświęconej obliczaniu prawdopodobieństwa dziedziczenia cech sprzężonych, w celu przypomnienia najważniejszych założeń chromosowej teorii dziedziczności Morgana.