Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RNH5FSxxyuWuS1
Ćwiczenie 1
Wybierz wszystkie stwierdzenia dotyczące chromosomowej teorii dziedziczenia zdefiniowanej przez Thomasa Morgana i jego współpracowników. Możliwe odpowiedzi: 1. Chromosomy są zbiorami ułożonych liniowo genów., 2. Dany gen zajmuje zawsze jednakowe, ściśle określone miejsce., 3. Geny jednego chromosomu są ze sobą sprzężone., 4. Geny znajdujące się w różnych chromosomach dziedziczą się zależnie od siebie.
R16KrxMe0tXkO1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane pojęcia do odpowiednich kategorii. Mutacja Możliwe odpowiedzi: 1. Powodują ją czynniki fizyczne lub chemiczne., 2. Zachodzi podczas crossing-over., 3. Jest to skokowa zmiana., 4. Zalicza się do niej niezależna segregacja chromosomów do gamet., 5. Zachodzi między chromosomami homologicznymi., 6. Może zajść w dowolnym momencie życia komórki., 7. Zachodzi podczas profazy I podziału mejotycznego. Rekombinacja Możliwe odpowiedzi: 1. Powodują ją czynniki fizyczne lub chemiczne., 2. Zachodzi podczas crossing-over., 3. Jest to skokowa zmiana., 4. Zalicza się do niej niezależna segregacja chromosomów do gamet., 5. Zachodzi między chromosomami homologicznymi., 6. Może zajść w dowolnym momencie życia komórki., 7. Zachodzi podczas profazy I podziału mejotycznego.
RpBFHz0NG6GyI1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij poniższy tekst odpowiednimi słowami, wybierając je spośród podanych sformułowań. W czasie koniugacjikoniunkcji chromosomów homologicznych może zachodzić zjawisko translokacjicrossing-over, co jest przyczyną zmienności rekombinacyjnej. Częstość tego procesu jest zmiennastała dla dwóch wybranych genów leżących w jednym chromosomie oraz wprostodwrotnie proporcjonalna do odległości między genami. Po skrzyżowaniu dwóch osobników rodzicielskich w potomstwie będą przeważały rekombinantyosobniki typu rodzicielskiego, natomiast nikły procent stanowić będą rekombinantyosobniki typu rodzicielskiego. Częstość crossing-over między dwoma genami można wtedy wyliczyć, biorąc procent rekombinantówosobników typu rodzicielskiego w całym potomstwie. Procent ten jest równy odległości między dwoma genami wyrażonej w centymorganach (cM)mikrocentylach (mC), a także jednostkach mapowych (j.m.).
2
Ćwiczenie 4

Uporządkuj w odpowiedniej kolejności geny A, B i C na podstawie poniższej tabeli, zaczynając od genu B.

Geny

Częstość crossing‑over [%]

AB

2

AC

18

BC

20

R1CUvjKA7MYub
Elementy do uszeregowania: 1. C, 2. A, 3. B
R13Blddp8P3th2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj definicje do odpowiadających im haseł podanych poniżej. Satelita Możliwe odpowiedzi: 1. Część chromosomu, która zbudowana jest z ramienia długiego i krótkiego., 2. Przewężenie, do którego przyłączają się mikrotubule podczas metafazy podziałów komórkowych, 3. Końcowa część chromosomu, 4. Wąski fragment chromosomu, oddzielający satelitę od pozostałej jego części Przewężenie wtórne Możliwe odpowiedzi: 1. Część chromosomu, która zbudowana jest z ramienia długiego i krótkiego., 2. Przewężenie, do którego przyłączają się mikrotubule podczas metafazy podziałów komórkowych, 3. Końcowa część chromosomu, 4. Wąski fragment chromosomu, oddzielający satelitę od pozostałej jego części Centromer Możliwe odpowiedzi: 1. Część chromosomu, która zbudowana jest z ramienia długiego i krótkiego., 2. Przewężenie, do którego przyłączają się mikrotubule podczas metafazy podziałów komórkowych, 3. Końcowa część chromosomu, 4. Wąski fragment chromosomu, oddzielający satelitę od pozostałej jego części Chromatyda Możliwe odpowiedzi: 1. Część chromosomu, która zbudowana jest z ramienia długiego i krótkiego., 2. Przewężenie, do którego przyłączają się mikrotubule podczas metafazy podziałów komórkowych, 3. Końcowa część chromosomu, 4. Wąski fragment chromosomu, oddzielający satelitę od pozostałej jego części
RKW7YnDFZfMce2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Niezależnie dziedziczone są tylko te geny, które leżą w różnych chromosomach i są niesprzężone ze sobą, natomiast geny sprzężone dziedziczone są razem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chromosomowa teoria dziedziczności nie zakłada zjawiska zmienności rekombinacyjnej, dlatego pokazuje tylko w uproszczeniu mechanizmy dziedziczenia cech.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niecałkowite sprzężenie genów oznacza, że geny leżą daleko od siebie i mogą zostać rozdzielone przez proces crossing-over.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Drosophila melanogaster to owad wielkości do 3 mm należący do rzędu muchówek, na którym prowadzone były prace Thomasa Morgana. Nieprzypadkowo właśnie ten organizm został do nich wybrany. Od momentu przepoczwarzenia do osiągnięcia gotowości do rozmnażania mija tylko od 8 do 12 godzin. Genom muszki jest niewielki i zawiera ok. 14 tysięcy genów ułożonych w czterech parach chromosomów, do tego na tyle dużych, że często nazywane są chromosomami olbrzymimi. Na podstawie własnej wiedzy i tekstu wymień pięć cech Drosophila melanogaster, które przyczyniły się do wybrania jej jako obiektu badań Thomasa Morgana.

RnOIPEerZXsDW
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W tabeli zamieszczono odległości pomiędzy poszczególnymi genami w jednostkach mapowych (j.m.). Na podstawie tych danych określ, z jaką częstością zachodzi crossing‑over pomiędzy genami C i D.

Geny

Odległość między genami [j.m.]

AB

25

AC

7

AD

9

BC

18

BD

16

R6Qs2ovoudXRA
(Uzupełnij).