Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Instytucje monarchii absolutnych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje główne zasady funkcjonowania monarchii absolutnych w Europie;

  • wskaże różnice między absolutyzmem klasycznym i absolutyzmem oświeconym;

  • przeanalizuje idee absolutyzmu w różnych działach myślicieli odrodzenia.

Strategie nauczania:

  • konektywizm;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja;

  • odwrócona klasa.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Na poprzedniej lekcji uczniowie proszeni są o przygotowanie fragmentów tekstów Niccolò Machiavellego, Thomasa HobbesaJeana Bodina dotyczących władzy.

Faza wstępna

1. Na początku lekcji uczniowie przypominają definicję absolutyzmu i absolutyzmu oświeconego. Wykorzystują burzę mózgów.

2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Klasa zostaje podzielona na trzy grupy, każda z nich dostaje za zadanie przeanalizowanie tekstu źródłowego jednego z myślicieli odrodzeniowych. Na jego podstawie przygotowuje informacje na temat teorii absolutyzmu.

2. Grupy przedstawiają przygotowane przez siebie teorie, wszystkie najważniejsze cechy zostają wypisane na tablicy i uczniowie wskazują na podobieństwa i różnice między teoriami.

3. Na podstawie swoich prac uczniowie weryfikują przygotowaną przez siebie definicję absolutyzmu.

4. Wybrana lub chętna osoba proszona jest o przypomnienie głównych idei oświeceniowych. Uczniowie porównują systemy absolutystyczne.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie proszeni są o ocenę możliwości rozwoju społeczeństwa i jego wpływu na funkcjonowanie państwa w systemie absolutnym.

2. Po krótkiej dyskusji wybrana lub chętna osoba podsumowuje dyskusję, wskazując na najczęściej pojawiające się odpowiedzi.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o ocenę odpowiedzialności władcy w systemie absolutyzmu oświeconego.

Materiały pomocnicze:

Jean Bodin, Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej, Warszawa 1958.

Niccolò Machiavelli, Książe Vesper, Gdynia 2016.

Jan Baszkiewicz, Władza, Wrocław 2009.

Jan Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może zostać wykorzystane jako przygotowanie do lekcji odwróconej lub dyskusji na temat znaczenia roli społeczeństwa w państwie absolutnym.