Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Or80oBVFNzN1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, co według Jeana Bodina jest podstawową cechą państwa. Możliwe odpowiedzi: 1. władza suwerenna, 2. równość instytucji politycznych, 3. wpływ kolegialności, 4. sądy
RcXuAHRWuMXA41
Ćwiczenie 2
Zaznacz cechy władzy suwerennej. Możliwe odpowiedzi: 1. władca całkowicie niezależny od władzy zewnętrznej, 2. władca całkowicie niezależny od poddanych, 3. kilka bezpośrednich organów władzy, 4. kilka pośrednich organów władzy, 5. duży wpływ szlachty na decyzje władcy
RtgXHt0JHnpGR2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Rekonkwista w Hiszpanii wyraźnie osłabiła pozycję króla. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podstawą absolutyzmu była doktryna absolutnej suwerenności władzy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Instytucje kontrolne w absolutyzmie sprawowały pieczę nad urzędnikami i resztą społeczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórcą francuskiej ideologii absolutyzmu był Jean Bodin. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Czesław Znamierowski Szkoła prawa. Rozważania o państwie

W ustroju tedy, który zwie się absolutyzmem oświeconym, u istoty rzeczy głęboko tkwi skaza fałszu i kłamstwa. Monarcha oświecony zupełnie, tak samo jak despota czy tyran, chce przede wszystkim utrzymać się za wszelką cenę przy władzy nieograniczonej.

1 Źródło: Czesław Znamierowski, Szkoła prawa. Rozważania o państwie, Warszawa 1999, s. 354.
R12BrpdG2g6x7
Wyjaśnij, dlaczego autor negatywnie ocenia absolutyzm oświecony. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Jean Bodin Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej

Pierwsze znamię suwerenności polega na władzy wydawania ustaw, czyli rozkazywania wszystkim w ogólności i każdemu z osobna, a której nie można udzielić poddanym. (…) Ta sama władza wydawania i uchylania ustaw obejmuje wszystkie inne uprawnienia i znamiona suwerenności do tego stopnia, że ściśle mówiąc można stwierdzić, iż istnieje tylko to jedno znamię suwerenności, zważywszy, że w nim mieszczą się wszystkie inne uprawnienia, jak postanawianie wojny lub zawieranie pokoju, rozpoznawanie w ostatecznej instancji orzeczeń wszystkich urzędników, powoływanie i odwoływanie najwyższych funkcjonariuszy, nakładanie na poddanych ciężarów i danin oraz zwalnianie od nich, świadczenie łask i dyspensowanie od rygorów ustaw, podwyższanie lub obniżanie tytułu wartości i stopy monet, zmuszanie poddanych i wasali (…) do przestrzegania wierności, bez względu na tego, komu należy się przysięga (…).

2 Źródło: Jean Bodin, Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 1.12.2020 r.].
RdQf0oD59o3Ea
Wyjaśnij, w jaki sposób Jean Bodin rozumiał pojęcie „suwerenność”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj ćwiczenie.
R1cFurYPuEAjn
Źródło: domena publiczna.
R1JnYHpZQ4BE9
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Barbara Anna Jelonek Idea umowy społecznej

Tak powstałe zjednoczenie nazywa się państwem, czyli społecznością państwową, również i osobą państwową: skoro bowiem jedna tu jest wszystkich wola, społeczność tę należy uważać za jedną osobę; i jednym mianem należy ją wyróżniać, i rozpoznawać jako różną od wszystkich poszczególnych ludzi, jako posiadającą swoje własne uprawnienia i rzeczy własne. (…)
Tak więc państwo jest jedną osobą, której wolę należy na podstawie paktów zawartych między wieloma ludźmi uważać za wolę wszystkich ludzi, iżby mogła ona posługiwać się siłami i władzami poszczególnych jednostek dla wspólnego pokoju i wspólnej obrony.

3 Źródło: Barbara Anna Jelonek, Idea umowy społecznej, dostępny w internecie: repozytorium.uni.wroc.pl [dostęp 27.04.2021 r.].
R1bRhWhXZRnGK
Uzasadnij, że powyższy tekst przedstawia ideę umowy społecznej zaprezentowaną przez Thomasa Hobbesa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Wojtek Duch Absolutyzm oświecony, czyli reformy oświeceniowe w Austrii, Prusach i Rosji

Reformy matki po jej śmierci w 1780 r. kontynuował Józef II Habsburg i to w bardziej zdecydowany sposób. Polityka Józefa II wobec Kościoła, ze względu na jej rozmiar, nazwana została józefinizmem. Charakteryzowało ją podporządkowanie władzy kościelnej administracji państwowej, a także ingerencja w kwestie kultu religijnego. W dniu 1781 r. cesarz wydał edykty o tolerancji (Patenty tolerancyjne), w którym przyznał swoim poddanym prawo do swobodnego wyznawania kultu.
Rok później Józef II rozpoczął szeroko zakrojoną likwidację zakonów kontemplacyjnych. Sprawnie doprowadził do likwidacji 700 klasztorów i zredukowania liczby stanu zakonnego z 65 do 27 tys. Pozostały tylko klasztory zajmujące się szkolnictwem, pielęgnowaniem chorych i nauką. Pozostałe władca uznał za zbędne. Budynki klasztorne zostały przekazane na cele gospodarcze. Natomiast majątki trafiły do Funduszu Religijnego, z którego finansowano szkolnictwo, szpitale i parafię.
W lutym 1783 r. Józef II zniósł pańszczyznę, zastępując ją podatkiem gruntowym wynoszącym 12% dochodów od poddanych, niezależnie od ich stanu i majętności. Z kolei chłop miał oddać panu 18% dochodu. Jednakże na skutek oporu szlachty, następca Józefa, cesarz Leopold II, anulował tę reformę i powrócił do systemu podatkowego z okresu Marii Teresy.
W zakresie szkolnictwa Józef II rozszerzał zakres szkolnictwa na wsiach i małych miastach. Natomiast w kwestii uniwersytetów pozostawił tylko cztery, resztę zamknął. Racjonował ilość studentów, tak, by ich ilość odpowiadała bieżącym potrzebom administracji.

4 Źródło: Wojtek Duch, Absolutyzm oświecony, czyli reformy oświeceniowe w Austrii, Prusach i Rosji, 21.04.2020 r., dostępny w internecie: historia.org.pl [dostęp 27.04.2021 r.].
RvZ46yJIXUSZA
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).