Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czy okres drgań wahadła matematycznego jest zależny od amplitudy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów; V. Drgania. Uczeń: V. Drgania. Uczeń: 8) doświadczalnie: a) demonstruje niezależność okresu drgań wahadła od amplitudy. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | wykład, doświadczenie w wirtualnym laboratorium, doświadczenie |
Środki dydaktyczne: | WL_I, ciężarek szkolny (np. 50g), sznurek lub nitka, statyw, stoper lub telefon komórkowy ze stoperem, komputer dla każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN, Warszawa 1980 |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed rozpoczęciem lekcji należy zbudować wahadło – tzn. zawiesić ciężarek na nitce (długość ok 1 – 1,5 m będzie wystarczająca), oraz przywiązać nitkę do statywu. Nauczyciel przypomina, czym jest wahadło matematyczne, jak oblicza się okres jego drgań, oraz że wzór działa tylko dla małych kątów. W tym konspekcie zakładamy, że wyprowadzenie wzoru na okres wraz z wprowadzeniem przybliżenia małych kątów odbyło się na którejś z wcześniejszych lekcji. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zwraca uwagę na fakt, że okres nie zależy od amplitudy. Aby to zweryfikować, opowiada, jak zmierzyć okres drgań wahadła z uwzględnieniem wyników zadania 7 z zestawu ćwiczeń. Ochotnik z sali mierzy okres drgań wahadła dla dwóch różnych małych wychyleń początkowych, korzystając ze stopera, lub swoim telefonem komórkowym. Nauczyciel zapisuje oba wyniki na tablicy wraz z błędem pomiarowym wynikającym z czasu reakcji ucznia i weryfikuje, czy wyniki są zgodne. Nauczyciel przypomina, że wzór jest słuszny tylko dla małych kątów, zatem być może dla większego wychylenia początkowego powinniśmy otrzymać inny wynik. Dyskutując z uczniami i opierając się na przedostatnim akapicie części „Warto przeczytać” tego e‑materiału, ustala, że spodziewamy się większego wyniku. Ochotnik z sali mierzy okres drgań wahadła dla dużego wychylenia początkowego (ok. 90Indeks górny oo) i wynik jest zapisany na tablicy. Najprawdopodobniej różnica będzie niedostrzegalna. Nauczyciel komentuje wpływ niepewności pomiarowych oraz fakt, że opory ruchu stopniowo zmniejszają amplitudę drgań. Uczniowie otrzymują zadanie wykonania eksperymentu w wirtualnym laboratorium, gdzie nie ma oporów ruchu. Do końca lekcji mają sporządzić wykresy okresu drgań od kąta odpowiadającego maksymalnemu wychyleniu, dla 5 różnych kątów z przedziału <0Indeks górny oo , 180Indeks górny oo> . | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przedstawia całej klasie pracę ucznia, na której najlepiej widać wspomnianą zależność. Przypomina jej źródło, oraz fakt, że dla małych kątów można nadal korzystać ze standardowego wzoru. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1 i 3 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Doświadczenie w wirtualnym laboratorium uczniowie mogą wykonać samodzielnie w domu przed lekcją. |