Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Ćwiczymy zapis równań reakcji z udziałem fluorowców
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje i porównuje właściwości chemiczne fluorowców;
pisze przykładowe równania reakcji fluorowców;
obserwuje i wnioskuje na podstawie przeprowadzonego doświadczenia chemicznego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
film edukacyjny;
analiza tekstu źródłowego;
doświadczenie chemiczne;
ćwiczenia uczniowskie;
metoda lekcji odwróconej;
bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
układy okresowe, tablice właściwości fizykochemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Przed lekcją
Metoda lekcji odwróconej. Nauczyciel prosi uczniów w ramach pracy domowej o obejrzenie film edukacyjnego, zamieszczonego w e‑materiale. Ich zadaniem jest ułożenie pytań do filmu, które będą zadawać sobie nawzajem na lekcji i udzielać nawzajem odpowiedzi.
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o fluorowcach – co możemy wyczytać z układu okresowego pierwiastków: nazwy, symbole, elektroujemność, aktywność.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: „Jakie stopnie utlenienia mogą przyjmować fluorowce w związkach chemicznych?”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
W nawiązaniu do pracy domowej – obejrzanego filmu, nauczyciel prosi, by uczniowie zadawali sobie nawzajem pytania i udzielali odpowiedzi. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji żelaza z chlorem”. Nauczyciel wybiera dwóch uczniów do pełnienia roli asystenta, którzy w obecności nauczyciela przeprowadzą doświadczenie. Wcześniej nauczyciel rozdaje karty pracy, w których uczniowie formułują pytanie badawcze, hipotezę, rysując schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, równanie chemiczne i wnioski. Po zakończonej pracy, chętne osoby prezentują efekty swojej pracy, w tym równanie zapisują na tablicy. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji na tablicy z wykonaniem ćwiczeń 1–4 zawartych w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.
Reakcje utleniania‑redukcji z udziałem fluorowców – np. wykonanie ćwiczenia 4 i 5 zawartych w sekcji „Sprawdź się” e‑materiału.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują pozostałe zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co –, zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami do tworzenia cen, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w , zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co – do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki do tworzenia cen dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji żelaza z chlorem”
Odczynniki chemiczne: stężony kwas chlorowodorowy, stały manganian() potasu, żelazny drut, woda destylowana, papierek jodoskrobiowy.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolba stożkowa, cylinder do spalań, wkraplacz, kolba ssawkowa z wężykiem odprowadzającym (gaz), palnik gazowy, zapalniczka, zlewka, płuczka, rurki szklane i wężyk.
Instrukcja wykonania:
a. Przygotuj aparaturę do wykonania doświadczenie:
W kolbie ssawkowej umieść około stałego manganianu() potasu, a następnie nałóż na nią wkraplacz ze stężonym kwasem chlorowodorowym.
Wężyk odprowadzający gaz od kolby ssawkowej połącz z płuczką.
Rurkę szklaną umieszczoną w płuczce połącz z wężykiem, a jego koniec umieść w cylindrze do spalań.
b. Otwórz kurek od wkraplacza z stężonym kwasem chlorowodorowym i dodaj go do kolby ssawkowej ze stałym manganianem() potasu. Obserwuj zachodzące zmiany (z kolby ssawkowej poprzez płuczkę do cylindra do spalań odprowadzany jest gaz).
c. Zanurz papierek jodoskrobiowy w wodzie destylowanej, a następnie wprowadź do wylotu cylindra do spalań i obserwuj zachodzące zmiany (służy do wykrywania utleniaczy w roztworze i barwi się na kolor niebieski).
d. Rozgrzej w płomieniu palnika żelazny drut.
e. Wyjmij wężyk z odprowadzającym gazem z cylindra do spalań i umieść go w zlewce z wodą.
f. Wprowadź do cylindra do spalań z gazem rozżarzony żelazny drut i obserwuj zachodzące zmiany. Drut po pewnym czasie wyciągnij.
g. Dodaj do cylindra wodę destylowaną. Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: