Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Ćwiczymy zapis równań reakcji z udziałem fluorowców

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje i porównuje właściwości chemiczne fluorowców;

  • pisze przykładowe równania reakcji fluorowców;

  • obserwuje i wnioskuje na podstawie przeprowadzonego doświadczenia chemicznego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • film edukacyjny;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • doświadczenie chemiczne;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • metoda lekcji odwróconej;

  • bateria.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • układy okresowe, tablice właściwości fizykochemicznych;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Przed lekcją

Metoda lekcji odwróconej. Nauczyciel prosi uczniów w ramach pracy domowej o obejrzenie film edukacyjnego, zamieszczonego w e‑materiale. Ich zadaniem jest ułożenie pytań do filmu, które będą zadawać sobie nawzajem na lekcji i udzielać nawzajem odpowiedzi.

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o fluorowcach – co możemy wyczytać z układu okresowego pierwiastków: nazwy, symbole, elektroujemność, aktywność.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: „Jakie stopnie utlenienia mogą przyjmować fluorowce w związkach chemicznych?”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. W nawiązaniu do pracy domowej – obejrzanego filmu, nauczyciel prosi, by uczniowie zadawali sobie nawzajem pytania i udzielali odpowiedzi. Pozostali wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  2. Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji żelaza z chlorem”. Nauczyciel wybiera dwóch uczniów do pełnienia roli asystenta, którzy w obecności nauczyciela przeprowadzą doświadczenie. Wcześniej nauczyciel rozdaje karty pracy, w których uczniowie formułują pytanie badawcze, hipotezę, rysując schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, równanie chemiczne i wnioski. Po zakończonej pracy, chętne osoby prezentują efekty swojej pracy, w tym równanie zapisują na tablicy. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji na tablicy z wykonaniem ćwiczeń 1–4 zawartych w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.

  4. Reakcje utleniania‑redukcji z udziałem fluorowców – np. wykonanie ćwiczenia 4 i 5 zawartych w sekcji „Sprawdź się” e‑materiału.

  5. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują pozostałe zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 510%, zaznaczają małymi kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami do tworzenia cen, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 510% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki do tworzenia cen dla uczniów.

  2. Doświadczenie chemiczne „Badanie reakcji żelaza z chlorem”

Odczynniki chemiczne: stężony kwas chlorowodorowy, stały manganian(VII) potasu, żelazny drut, woda destylowana, papierek jodoskrobiowy.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolba stożkowa, cylinder do spalań, wkraplacz, kolba ssawkowa z wężykiem odprowadzającym (gaz), palnik gazowy, zapalniczka, zlewka, płuczka, rurki szklane i wężyk.

Instrukcja wykonania:

a. Przygotuj aparaturę do wykonania doświadczenie:

  • W kolbie ssawkowej umieść około 5 g stałego manganianu(VII) potasu, a następnie nałóż na nią wkraplacz ze stężonym kwasem chlorowodorowym.

  • Wężyk odprowadzający gaz od kolby ssawkowej połącz z płuczką.

  • Rurkę szklaną umieszczoną w płuczce połącz z wężykiem, a jego koniec umieść w cylindrze do spalań.

b. Otwórz kurek od wkraplacza z stężonym kwasem chlorowodorowym i dodaj go do kolby ssawkowej ze stałym manganianem(VII) potasu. Obserwuj zachodzące zmiany (z kolby ssawkowej poprzez płuczkę do cylindra do spalań odprowadzany jest gaz).

c. Zanurz papierek jodoskrobiowy w wodzie destylowanej, a następnie wprowadź do wylotu cylindra do spalań i obserwuj zachodzące zmiany (służy do wykrywania utleniaczy w roztworze i barwi się na kolor niebieski).

d. Rozgrzej w płomieniu palnika żelazny drut.

e. Wyjmij wężyk z odprowadzającym gazem z cylindra do spalań i umieść go w zlewce z wodą.

f. Wprowadź do cylindra do spalań z gazem rozżarzony żelazny drut i obserwuj zachodzące zmiany. Drut po pewnym czasie wyciągnij.

g. Dodaj do cylindra wodę destylowaną. Obserwuj zachodzące zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

  2. Karta pracy ucznia:

RzepOfYxkgSLt

Plik PDF o rozmiarze 55.60 KB w języku polskim