Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Symboliczna warstwa utworu Pawła Huelle Weiser Dawidek
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje fragmenty powieści Pawła Huelle Weiser Dawidek,
analizuje strukturę akcji powieści w trzech planach: przedakcji, akcji właściwej i poakcji,
charakteryzuje symboliczną wymowę postaci głównego bohatera,
analizuje możliwe tropy interpretacyjne, które można zastosować w odczytywaniu znaczenia powieści Weiser Dawidek.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału: Symboliczna warstwa utworu Pawła Huelle Weiser Dawidek. Grupie zainteresowanych uczniów proponuje, by poszukali recenzji, które ukazały się po publikacji książki, oraz głosów krytyków literackich (np. Jana Błońskiego, Jerzego Jarzębskiego), którzy proponowali różne tropy interpretacyjne powieści.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
W pierwszej części lekcji uczniowie prezentują efekty swojej pracy w domu: czytają fragmenty recenzji oraz głosy krytyków. Jedna osoba może notować na tablicy najważniejsze hasła, np. książka dziesięciolecia, powieść inicjacyjna, parabola o Polsce lat osiemdziesiątych.
Nauczyciel zadaje pytanie: Jak sądzicie, dlaczego Weisera Dawidka okrzyknięto książką dziesięciolecia?Wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje zamieszczony w bloku tekstowym fragment tekstu dotyczący pojawienia się Dawidka Weisera. Później odtwarza audiobook i uczniowie wspólnie wykonują polecenia 1 i 2.
Następnie prosi uczniów, by zapoznali się ze schematem zamieszczonym w e‑materiale i wykonali (w parach) polecenia 1 i 2 zamieszczone w tej sekcji. Później wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Przygotowaniem do dyskusji podsumowującej lekcję może być wykonanie (wspólne) ćw. 2 z sekcji „Schemat”. Uczniowie, po kilkuminutowej pracy w ciszy, rozpoczynają dyskusję nad możliwymi znaczeniami zakończenia powieści. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Praca domowa:
Zastanów się, jaka polska powieść mogłaby zasłużyć na miano książki „pierwszego dwudziestolecia XXI wieku”. Zgromadź argumenty do dyskusji.
Materiały pomocnicze:
Adam Kulawik,
Małgorzata Parzych, „Weiser Dawidek” jako klucz do twórczości Pawła Huelle, Białystok 2015.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do powtórki na temat świata przedstawionego i chronologii w powieści Pawła Huelle.