Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Siatka dyfrakcyjna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres rozszerzony

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;

12) przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.

X. Fale i optyka. Uczeń:

16) opisuje obraz powstający po przejściu światła przez siatkę dyfrakcyjną; stosuje do obliczeń związek między kątem dyfrakcji, stałą siatki i długością fali.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi, czym jest siatka dyfrakcyjna,

  2. wymieni rodzaje siatek dyfrakcyjnych,

  3. wyznaczy długość fali za pomocą siatki dyfrakcyjnej.

Strategie nauczania:

Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty

Metody nauczania:

doświadczenie, wykład

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

Kilka siatek dyfrakcyjnych o różnych stałych siatki, kilka laserów/wskaźników o różnych barwach

Materiały pomocnicze:

Niniejszy e‑materiał „Siatka dyfrakcyjna”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel kieruje światło lasera/wskaźnika na siatkę dyfrakcyjną. Uczniowie opisują wynik doświadczenia. Następnie nauczyciel powtarza je z różnymi laserami/wskaźnikami oraz siatkami o różnych stałych siatki. Na bieżąco omawia z uczniami różnice w otrzymywanym obrazie.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel opisuje budowę i zasadę działania siatki dyfrakcyjnej oraz równania ją opisujące. Uczniowie, przy pomocy nauczyciela zauważają związek między równaniami a różnymi wynikami doświadczeń.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia zasad działania siatki dyfrakcyjnej uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, oraz 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 6 oraz 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć do powtórzenia materiału.