Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość

Temat: Podział partii politycznych ze względu na oś wyborczą

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

II. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:

4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej, i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę. Uczeń:

3) dokonuje charakterystyki partii politycznych działających współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej z punktu widzenia ideologii (np. poprzez zastosowanie „kompasu politycznego”);

5) przedstawia na przykładach poszczególnych państw systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny, dwublokowy, partii dominującej, dwóch partii dominujących, rozbicia wielopartyjnego, kooperacji partii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia różne klasyfikacje podziału sceny politycznej na lewicę i prawicę;

  • wyjaśnia, jak kształtowała się lewica i prawica na przestrzeni wieków;

  • charakteryzuje główne idee lewicy i prawicy;

  • analizuje podstawowe założenia programów partii prawicowych i lewicowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • śniegowa kula;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Podział partii politycznych ze względu na oś wyborczą” i celów zajęć.

  2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje lewicy i prawicy. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  2. Praca z filmem „Lewica, prawica czy eklektyzm?”. Po emisji uczniowie dyskutują o tym, czy współcześnie można mówić o istnieniu prawicy i lewicy na scenie politycznej. Chętna/wybrana osob przedstawia wnioski.

  3. Uczniowie zapoznają się z nagraniem w sekcji „Audiobook”. Następnie wykonują ćwiczenia 2 i 3 dołączone do materiału. Wspólne omówienie odpowiedzi.

  4. Uczniowie w parach przygotowują własne charakterystyki prawicowca i lewicowca. Chętne pary przedstawiaja efekty swojej pracy. Pozostali uczniowie mogą wyrażąć swoje opinie i dyskutować.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania zajęć uczniowie jeszcze raz weryfikują stworzone wcześniej definicje lewicy i prawicy. Jeśli uznają to za słuszne, mogą je zmienić.

  2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Uczniowie ogladaja film „Lewicowa prawica czy prawicowa lewica?” i  wykonują dołączone do materiału ćwiczenie 2.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.