Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Podział partii politycznych ze względu na oś wyborczą
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej, i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę. Uczeń:
3) dokonuje charakterystyki partii politycznych działających współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej z punktu widzenia ideologii (np. poprzez zastosowanie „kompasu politycznego”);
5) przedstawia na przykładach poszczególnych państw systemy partyjne w państwach demokratycznych: dwupartyjny, dwublokowy, partii dominującej, dwóch partii dominujących, rozbicia wielopartyjnego, kooperacji partii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia różne klasyfikacje podziału sceny politycznej na lewicę i prawicę;
wyjaśnia, jak kształtowała się lewica i prawica na przestrzeni wieków;
charakteryzuje główne idee lewicy i prawicy;
analizuje podstawowe założenia programów partii prawicowych i lewicowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
śniegowa kula;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Podział partii politycznych ze względu na oś wyborczą” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje lewicy i prawicy. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z filmem „Lewica, prawica czy eklektyzm?”. Po emisji uczniowie dyskutują o tym, czy współcześnie można mówić o istnieniu prawicy i lewicy na scenie politycznej. Chętna/wybrana osob przedstawia wnioski.
Uczniowie zapoznają się z nagraniem w sekcji „Audiobook”. Następnie wykonują ćwiczenia 2 i 3 dołączone do materiału. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Uczniowie w parach przygotowują własne charakterystyki prawicowca i lewicowca. Chętne pary przedstawiaja efekty swojej pracy. Pozostali uczniowie mogą wyrażąć swoje opinie i dyskutować.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania zajęć uczniowie jeszcze raz weryfikują stworzone wcześniej definicje lewicy i prawicy. Jeśli uznają to za słuszne, mogą je zmienić.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Uczniowie ogladaja film „Lewicowa prawica czy prawicowa lewica?” i wykonują dołączone do materiału ćwiczenie 2.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.