Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Te słowa rzekła smętna pasterka.
Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego gra z konwencją sentymentalną
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje cechy konwencji sentymentalnej przekształcone przez K.I. Gałczyńskiego w wierszu Filon i Laura. Wersja nowa;
przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazując w tekście elementy parodii;
określa funkcje językowe fragmentów wiersza Filon i Laura...;
formułuje wypowiedź pisemną (na temat roli absurdu w literaturze), przytaczając argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: „»Te słowa rzekła smętna pasterka«. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego gra z konwencją sentymentalną”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Filon i Laura. Wersja nowa K.I. Gałczyńskiego. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie polecenia 1 z sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi o przypomnienie cech sielanki sentymentalnej na podstawie Laury i Filona F. Karpińskiego. Następnie poleca uczniom, by, w parach, wykonali polecenie 2 z sekcji „Audiobook”. (Wykorzystają do tego informacje uzyskane podczas lektury tekstów z sekcji „Przeczytaj” oraz wykonaniu polecenia 1 z sekcji „Audiobook”). Po upływie wyznaczonego czasu prezentują swoje odpowiedzi, a inni uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, uzupełniają mapę myśli swoimi spostrzeżeniami.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1 w 4‑osobowych grupach. Grupa, która zgromadzi najwięcej słownictwa prezentuje swoje propozycje jako pierwsza. Później nauczyciel poleca im, by wykonali ćw. 2‑7, a po upływie wyznaczonego czasu prosi przedstawicieli wybranych grup o udzielenie odpowiedzi i ocenia pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach improwizują krótką konwersację zgodną z zasadami konwencji sentymentalnej. Jeśli chcą, mogą wybrać wariant parodystyczny. Dwie wybrane pary prezentują się na forum klasy, a pozostali uczniowie oceniają, czy utrzymano konwencję lub w jaki sposób ją złamano.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Jakie funkcje w literaturze może pełnić absurd? Sformułuj odpowiedź, w której uzasadnisz swoje stanowisko.
Materiały pomocnicze:
Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Anna Krzewińska, Sielanka staropolska, Warszawa 1979.
Lucylla Pszczołowska, Wiersz polski. Zarys historyczny, Wrocław 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.