Autor: Karolina Nowak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Nierówność niewymierna podwójna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

7) rozwiązuje równania wymierne postaci VxWx=0, gdzie wielomiany Vx) i Wx są zapisane w postaci iloczynowej.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: Wx>0, Wx0, Wx<0, Wx0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx-1+1x+12xx-1x+1;

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje nierówność wielomianową, wymierną,

  • przekształca wyrażenia wymierne,

  • szkicuje oraz rozpoznaje wykresy funkcji wielomianowej, homograficznej,

  • ocenia efektywność stosowanych metod i dobiera je w sposób przemyślany,

  • dokonuje analizy informacji, przetwarza je i wyciąga wnioski,

  • argumentuje i uzasadnia swoje działania,

  • integruje umiejętności z różnych działów matematyki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • dyskusja,

  • stacje zadaniowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach/małych grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj.  „Nierówność wymierna podwójna”, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęć: nierówność podwójna, układ nierówności, wartość bezwzględna, koniunkcja, iloczyn zbiorów. Koryguje (jeśli jest taka potrzeba) wypowiedzi uczniów oraz ilustruje je prostymi przykładami.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję z uczniami na temat metod rozwiązania nierówności wymiernej przedstawionych w przykładach i prosi wybrane osoby o analizę tych metod.

Faza realizacyjna:

  1. Wszyscy uczniowie uczestniczą w obserwacji galerii zdjęć interaktywnych. Po odtworzeniu galerii nauczyciel zachęca uczniów do formułowania pytań i wątpliwości. Odpowiedzi na padające pytania w pierwszej kolejności udzielają inni uczniowie, a dopiero później nauczyciel.

  2. Każdy uczeń indywidualnie realizuje Polecenie 2. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi, jeden z uczniów zapisuje je na tablicy. Powstaje lista poleceń i odpowiedzi, które można sformułować z wykorzystaniem graficznej reprezentacji zadania.

  3. Uczniowie tworzą 3‑4 osobowe zespoły, których zadaniem jest wspólne wykonanie Polecenia 4.

  4. Następnie zespoły przystępują do wykonania ćwiczeń zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się” metodą stacji zadaniowych.

Faza podsumowująca:

  1. Członkowie zespołów formułują ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”, które są omawiane z całą klasą.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówność wymierna podwójna” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne?

Praca domowa:

  1. Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie 3 nierównosci wymiernych podwójnych. .

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Galeria zdjęć interaktywnych może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako uzupełnienie lekcji „Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej”.