Dla nauczyciela
Autor: Karolina Nowak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówność niewymierna podwójna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) rozwiązuje równania wymierne postaci , gdzie wielomiany ) i są zapisane w postaci iloczynowej.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: , , , dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż ;
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , ;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje nierówność wielomianową, wymierną,
przekształca wyrażenia wymierne,
szkicuje oraz rozpoznaje wykresy funkcji wielomianowej, homograficznej,
ocenia efektywność stosowanych metod i dobiera je w sposób przemyślany,
dokonuje analizy informacji, przetwarza je i wyciąga wnioski,
argumentuje i uzasadnia swoje działania,
integruje umiejętności z różnych działów matematyki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
dyskusja,
stacje zadaniowe.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach/małych grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybraną osobę o odczytanie tematu lekcji tj. „Nierówność wymierna podwójna”, a następnie określa cele i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęć: nierówność podwójna, układ nierówności, wartość bezwzględna, koniunkcja, iloczyn zbiorów. Koryguje (jeśli jest taka potrzeba) wypowiedzi uczniów oraz ilustruje je prostymi przykładami.
Nauczyciel inicjuje dyskusję z uczniami na temat metod rozwiązania nierówności wymiernej przedstawionych w przykładach i prosi wybrane osoby o analizę tych metod.
Faza realizacyjna:
Wszyscy uczniowie uczestniczą w obserwacji galerii zdjęć interaktywnych. Po odtworzeniu galerii nauczyciel zachęca uczniów do formułowania pytań i wątpliwości. Odpowiedzi na padające pytania w pierwszej kolejności udzielają inni uczniowie, a dopiero później nauczyciel.
Każdy uczeń indywidualnie realizuje Polecenie 2. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi, jeden z uczniów zapisuje je na tablicy. Powstaje lista poleceń i odpowiedzi, które można sformułować z wykorzystaniem graficznej reprezentacji zadania.
Uczniowie tworzą 3‑4 osobowe zespoły, których zadaniem jest wspólne wykonanie Polecenia 4.
Następnie zespoły przystępują do wykonania ćwiczeń zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się” metodą stacji zadaniowych.
Faza podsumowująca:
Członkowie zespołów formułują ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”, które są omawiane z całą klasą.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji: „Nierówność wymierna podwójna” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne?
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie 3 nierównosci wymiernych podwójnych. .
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako uzupełnienie lekcji „Zbiór rozwiązań nierówności wymiernej”.