Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Reakcje mocnych kwasów z solami innych kwasów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
11) przewiduje przebieg reakcji soli z mocnymi kwasami (wypieranie kwasów słabszych, nietrwałych, lotnych) oraz soli z zasadami; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
13) przewiduje przebieg reakcji soli z mocnymi kwasami (wypieranie kwasów słabszych, nietrwałych, lotnych) oraz soli z zasadami; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
planuje doświadczenie chemiczne badania reakcji mocnego kwasu z solą innego kwasu;
przedstawia problem badawczy oraz hipotezę;
weryfikuje hipotezę, wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia i zapisuje równanie reakcji chemicznej;
przewiduje przebieg reakcji chemicznych innych mocnych kwasów z solami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
dyskusja dydaktyczna;
grafika interaktywna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy każda sól reaguje z każdym kwasem? Skąd wiadomo, która sól ulega reakcji z kwasem, a która nie?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego działając octem na skorupkę jaja kurzego, zbudowaną w głównej mierze z węglanu wapnia, słyszymy intensywne wydzielanie gazu?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie reakcji kwasu chlorowodorowego z węglanem wapnia”. Uczniowie dobierają się w grupy. Nauczyciel rozdaje karty pracy, a uczniowie planują eksperyment chemiczny zgodnie z poleceniem zawartym w karcie pracy (odczynniki chemiczne, szkło i sprzęt laboratoryjny oraz instrukcję wykonania). Nauczyciel weryfikuje pomysły (względem możliwości pracy w laboratorium) i zatwierdza je.
Uczniowie wybierają spośród przygotowanych przez nauczyciela odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności zaplanowane w swojej instrukcji oraz obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez chętnych/wybranych uczniów efektów pracy. Równania reakcji chemicznych uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, dotyczącymi wypierania kwasów z roztworów soli. Powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie wypowiedzi uczniów z informacjami zdobytymi podczas analizy treści.
Nauczyciel rysuje na tablicy mapę pojęciową, w której klasyfikuje reakcje mocnych kwasów z solami innych kwasów. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują równania reakcji kwasów z solami, które pasują do danej grupy, w formie cząsteczkowej oraz jonowej skróconej.
Nauczyciel odwołuje uczniów do grafiki interaktywnej. Uczniowie w parach zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas podsumowania wiadomości oraz przez uczniów nieobecnych na lekcji jako pomoc przy uzupełnianiu luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach) z wykorzystaniem stałych dysocjacji kwasów:
Czy kwas węglowy wyprze kwas siarkowy(VI) z jego soli? Dlaczego?
Czy kwas chlorowy(VII) wyprze kwas ortofosforowy(V) z jego soli? Dlaczego?
Czy kwas solny wyprze kwas fluorowodorowy z jego soli? Dlaczego?
Czy kwas azotowy(III) wyprze kwas azotowy(V) z jego soli? Dlaczego?
Czy kwas solny wyprze kwas azotowy(V) z jego soli? Dlaczego?
Doświadczenie chemiczne: „Badanie reakcji kwasu chlorowodorowego z węglanem wapnia”
Sprzęt i szkło laboratoryjne: statyw do probówek, probówki, pipety, łyżeczka, korki z rurkami odprowadzającymi.
Odczynniki chemiczne: kwas chlorowodorowy, węglan wapnia, woda wapienna.
Instrukcja wykonania:
W jednej probówce umieść niewielką ilość węglanu wapnia.
W drugiej probówce umieść ok. 2 cmIndeks górny 33 wody wapiennej.
Do probówki z węglanem wapnia wlej ok. 2 cm kwasu chlorowodorowego, po czym probówkę zamknij korkiem z rurką odprowadzającą, której drugi koniec umieść w probówce z wodą wapienną.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: